Reklama

Reklama

Ocenění - Berlinale (Berlin International Film Festival) - 1975-1984

Národní ocenění


Filmové festivaly


Ocenění kritiky


Žánrová (speciální ocenění)


Anticeny

Reklama

1984 - 34th Berlin International Film Festival

Rok 1984 byl považován za silný ročník s nabídkou řady zajímavých snímků, které se podělily o hlavní ceny. Porota v čele s Liv Ullmann udělila Zlatého medvěda americkému dramatu Proudy lásky. Režijně dominoval Ettore Scola a jeho Tančírna. Herecké ceny putovaly do Velké Británie (Albert Finney za výkon ve filmu Garderobiér), respektive do Sovětského svazu (Inna Čurikova za výkon ve filmu Válečná romance).

Stříbrný medvěd za nejlepší režii

foto

Ettore Scola

(Tančírna)

Stříbrný medvěd za nejlepší ženský herecký výkon

foto

Inna Čurikova

(Válečná romance)

Stříbrný medvěd za nejlepší mužský herecký výkon

foto

Albert Finney

(Garderobiér)

Zlatý medvěd za nejlepší film

Zvláštní cena poroty

Stříbrný medvěd

Stříbrný medvěd za nejlepší režii

Stříbrný medvěd za nejlepší ženský herecký výkon

Stříbrný medvěd za nejlepší mužský herecký výkon

Pochvalná zmínka

Zlatý medvěd za krátkometrážní film

Stříbrný medvěd za krátkometrážní film

Stříbrný medvěd za mimořádný individuální výkon

1983 - 33rd Berlin International Film Festival

33. ročník Berlinale zaznamenal několik statistických rekordů. Na festival se akreditovalo 4 500 osob, program nabídnul 394 filmů z 43 států, soutěžní snímky se mohly pyšnit s návštěvností 110 000 diváků. Žánrová pestrost soutěžních snímků vyústila v udělení Zlatého medvěma dvěma filmům - britskému Ascendancy a argentinsko-španělskému Úlu.

Zlatý medvěd za nejlepší film

plakát

Ascendancy

(Edward Bennett)
plakát

Úl

(Mario Camus)

Stříbrný medvěd za nejlepší režii

foto

Eric Rohmer

(Pauline na pláži)

Stříbrný medvěd za nejlepší ženský herecký výkon

foto

Jevgenija Glušenko

(Kouzlo lásky)

Stříbrný medvěd za nejlepší mužský herecký výkon

foto

Bruce Dern

(Ta mistrovská sezona)

Zlatý medvěd za nejlepší film

Stříbrný medvěd - zvláštní cena poroty

Stříbrný medvěd za nejlepší režii

Stříbrný medvěd za nejlepší ženský herecký výkon

Stříbrný medvěd za nejlepší mužský herecký výkon

Pochvalná zmínka

Zlatý medvěd za krátkometrážní film

Stříbrný medvěd - Cena poroty za krátkometrážní film

Stříbrný medvěd za mimořádný individuální výkon

Reklama

1982 - 32nd Berlin International Film Festival

Problémy spojené se (ne) zastoupením německých filmů na festivalu v roce 1982 byly vyřešeny hned v následujícím roce. Moritzi de Hadelnovi se tak podařilo utlumit kritiku, jež se snesla na jeho hlavu. Německý film slavil úspěch, o což se přičinil Rainer Werner Fassbinder, jeho Touha Veroniky Vossové obdržela Zlatého medvěda a Fassbinder tak do třetice v Berlíně uspěl. Německý film si připsal další cenu díky hereckému výkonu Katrin Saß ve snímku Občanská záruka na jeden rok.

Zlatý medvěd za nejlepší film

plakát

Touha Veroniky Vossové

(Rainer Werner Fassbinder)

Stříbrný medvěd za nejlepší režii

foto

Mario Monicelli

(Markýz del Grillo)

Stříbrný medvěd za nejlepší ženský herecký výkon

foto

Katrin Saß

(Občanská záruka na jeden rok)

Stříbrný medvěd za nejlepší mužský herecký výkon

foto

Michel Piccoli

(Zvláštní případ)

Zlatý medvěd za nejlepší film

Stříbrný medvěd - zvláštní cena poroty

Stříbrný medvěd za nejlepší režii

Stříbrný medvěd za nejlepší ženský herecký výkon

Stříbrný medvěd za nejlepší mužský herecký výkon

Pochvalná zmínka

Zlatý medvěd za krátkometrážní film

Stříbrný medvěd - Cena poroty za krátkometrážní film

Stříbrný medvěd za mimořádný individuální výkon

1981 - 31st Berlin International Film Festival

V roce 1981 musel ředitel festivalu Moritz de Hadeln čelit tvrdé kritice z německých řad, neboť do soutěže zařadil pouhý jeden německý film Der Neger Erwin. Za takové fiasko byl pranýřován pro diletantismus a neschopnost navázat kontakt s německými tvůrci. Der Neger Erwin nebodoval a německý film tak vyšel naprázdno. Z vítězství a Zlatého medvěda se radoval Carlos Saura a jeho krimi Deprisa, Deprisa.

Zlatý medvěd za nejlepší film

plakát

Rychle, rychle

(Carlos Saura)

Stříbrný medvěd za nejlepší ženský herecký výkon

foto

Barbara Grabowska

(Horečka)

Stříbrný medvěd za nejlepší mužský herecký výkon

foto

Anatolij Solonicyn

(Dvacet šest dnů ze života Dostojevského)

1980 - 30th Berlin International Film Festival

V roce 1980 se řízení festivalu ujímá Moritz de Hadeln. Byl postaven před nelehký úkol, po skandálu kolem Lovce jelenů v roce 1979 měl do Berlína dostat zpět sovětské delegáty a filmy. Jeho pozice byla přitom ztížena politickými událostmi ve světě - sovětskou invazí do Afganistánu, jež měla za následek bojkot olympijských her v Moskvě západními státy. Hadeln ve svém úsilí uspěl, za což do značné míry vděčil východoněmeckému náměstku ministra kultury Horstu Pehnertsovi. Zlatý medvěd byl tentokrát udělen dvěma snímkům, americkému Heartland a koprodukčnímu švýcarsko-německému Palermo nebo Wolfsburg.

Stříbrný medvěd za nejlepší režii

foto

István Szabó

(Vypůjčený domov)

Stříbrný medvěd za nejlepší ženský herecký výkon

foto

Renate Krößner

(Sólo pro Sunny)

Stříbrný medvěd za nejlepší mužský herecký výkon

foto

Andrzej Seweryn

(Dirigent)

1979 - 29th Berlin International Film Festival

29. ročník Berlinale byl posledním pod vedením Wolfa Donnerse a současně pro něj tím nejobtížnějším. O vrásky na jeho čele se postaral válečný film Lovec jelenů. Sověti vehementně protestovali proti filmu, jenž dle jejich názoru urážel vietnamský lid a byl dokonce v příkrém rozporu se stanovami festivalu. Protest Sovětů vyvrcholil odstoupením delegátů a stažením všech sovětských filmů z festivalu. K Sovětům se v tvrdé kritice přidali rovněž asijští zástupci, již však nepřistoupili až k natolik radikálním krokům. Poprask kolem Lovce jelenů vedl k udělení Zlatého medvěda jinému válečnému dramatu z domácí provenience David.

Zlatý medvěd za nejlepší film

plakát

David

(Peter Lilienthal)

Stříbrný medvěd

plakát

Manželství Marie Braunové

(Rainer Werner Fassbinder) - celý tvůrčí tým

Stříbrný medvěd za nejlepší režii

foto

Astrid Henning-Jensen

(Vinterbørn)

Stříbrný medvěd za nejlepší ženský herecký výkon

foto

Hanna Schygulla

(Manželství Marie Braunové)

Stříbrný medvěd za nejlepší mužský herecký výkon

foto

Michele Placido

(Ernesto)

Zlatý medvěd za nejlepší film

Stříbrný medvěd

Stříbrný medvěd - zvláštní cena poroty

Stříbrný medvěd za nejlepší režii

Stříbrný medvěd za nejlepší ženský herecký výkon

Stříbrný medvěd za nejlepší mužský herecký výkon

Zlatý medvěd za krátkometrážní film

Stříbrný medvěd - Cena poroty za krátkometrážní film

Stříbrný medvěd za mimořádný individuální výkon

1978 - 28th Berlin International Film Festival

Wolf Donner pokračoval v budování nového Berlinale a jedním z jeho ojedinělých počinů bylo otevření festivalu dětskému divákovi. Takový koncept nebyl znám z žádného dalšího mezinárodního festivalu kategorie "A". Hlavním motto této změny znělo "Kino pro lidi od šesti let". Další zásadní změna spočívala v přesunutí červnového termínu konání na únor. O to se marně pokoušel již dříve Donnerův předchůdce Bauer, ale narážel na zásadní odpor berlínského Senátu. Hlavní přínos takové změny spočíval v jasné a nezpochybnitelné nezávislosti na konkurenčním cannském festivalu.

Stříbrný medvěd za nejlepší režii

foto

Georgi Djulgerov

(Hochštapler)

Stříbrný medvěd za nejlepší ženský herecký výkon

foto

Gena Rowlands

(Premiéra)

Stříbrný medvěd za nejlepší mužský herecký výkon

foto

Craig Russell

(Outrageous!)

Zlatý medvěd za nejlepší film

Stříbrný medvěd - zvláštní cena poroty

Stříbrný medvěd za nejlepší režii

Stříbrný medvěd za nejlepší ženský herecký výkon

Stříbrný medvěd za nejlepší mužský herecký výkon

Stříbný medvěd - Cena za mimořádný umělecký výkon

Zlatý medvěd za krátkometrážní film

Stříbrný medvěd - Cena poroty za krátkometrážní film

Zvláštní uznání

Reklama

1977 - 27th Berlin International Film Festival

Berlinale v roce 1977 bylo poprvé v historii vedeno Wolfem Donnerem, jenž na festival zapůsobil jako svěží vítr, prosadil řadu změn a přinesl několik inovativních nápadů, počínaje novým plakátovým motivem a zacílením na mladé publikum konče. Vítězným snímkem festivalu se stalo sovětské válečné drama Vzestup. Domácí úspěch zařídil krátkometrážní snímek Ortsfremd... wohnhaft vormals Mainzerlandstraße, jenž získal "krátkometrážního" Zlatého medvěda.

Stříbrný medvěd za nejlepší režii

foto

Manuel Gutiérrez Aragón

(Camada negra)

Stříbrný medvěd za nejlepší ženský herecký výkon

foto

Lily Tomlin

(Poslední představení)

Stříbrný medvěd za nejlepší mužský herecký výkon

foto

Fernando Fernán Gómez

(El anacoreta)

Zlatý medvěd za nejlepší film

Stříbrný medvěd

Stříbrný medvěd - zvláštní cena poroty

Stříbrný medvěd za nejlepší režii

Stříbrný medvěd za nejlepší ženský herecký výkon

Stříbrný medvěd za nejlepší mužský herecký výkon

Zlatý medvěd za krátkometrážní film

Stříbrný medvěd - Cena poroty za krátkometrážní film

1976 - 26th Berlin International Film Festival

26. ročník Berlinale byl mezinárodní do slova a do písmene. Na programu se objevily např. filmy z Japonska, Číny, Íránu, Mexika, Brazílie, Venezuely, Itálie, Nizozemska, Velké Británie, Francie a většiny států východního bloku. Nebylo nouze ani o slovní přestřelky, kontroverze a skandály. Velkou polemiku vyvolalo japonské erotické drama Korida lásky, jež tehdy bořilo veškeré konvence. O rozruch se postaral i vítězný snímek, jenž získal Zlatého medvěda - Buffalo Bill a Indiáni. Režisér snímku Robert Altman si prostřednictvím Berlinale vyřizoval účty s producentem Dinem de Laurentisem, jenž do světa vypustil dvě verze filmu, z nichž pouze jedna byla Altmanem autorizována.

Zlatý medvěd za nejlepší film

plakát

Buffalo Bill a Indiáni

(Robert Altman)

Stříbrný medvěd

plakát

Baghé sangui

(Parviz Kimiavi)

Stříbrný medvěd za nejlepší režii

foto

Mario Monicelli

(Drahý Michale)

Stříbrný medvěd za nejlepší ženský herecký výkon

foto

Jadwiga Barańska

(Noci a dny)

Stříbrný medvěd za nejlepší mužský herecký výkon

foto

Gerhard Olschewski

(Verlorenes Leben)

Zlatý medvěd za nejlepší film

Stříbrný medvěd

Stříbrný medvěd - zvláštní cena poroty

Stříbrný medvěd za nejlepší režii

Stříbrný medvěd za nejlepší ženský herecký výkon

Stříbrný medvěd za nejlepší mužský herecký výkon

Zlatý medvěd za krátkometrážní film

Stříbrný medvěd za krátkometrážní film

Stříbrný medvěd za mimořádný individuální výkon

1975 - 25th Berlin International Film Festival

Poté, co 24. ročník Berlinale prolomil ledy s východním blokem, byla studená válka na Berlinale nadobro zažehnána. V roce 1975 se Berlinale zúčastnily snad všechny socialistické státy a hned si jeden z nich odvezl Zlatého medvěda - maďarské drama Adopce učarovalo Berlínu. Sovětský svaz bodoval díky režisérovi Sergeji Solovjovovi a jeho filmu Když skončilo dětství. Česká republika se dodnes může pyšnit Stříbrným medvědem, jejž obdržel Vlastimil Brodský za svůj herecký výkon v koprodukčním snímku Jakub lhář.

Zlatý medvěd za nejlepší film

plakát

Adopce

(Márta Mészáros)

Stříbrný medvěd za nejlepší režii

foto

Sergej Solovjov

(Když skončilo dětství)

Stříbrný medvěd za nejlepší ženský herecký výkon

foto

Kinujo Tanaka

(Sandakan č. 8)

Stříbrný medvěd za nejlepší mužský herecký výkon

foto

Vlastimil Brodský

(Jakub lhář)

Zlatý medvěd za nejlepší film

Stříbrný medvěd - zvláštní cena poroty

Stříbrný medvěd za nejlepší režii

Stříbrný medvěd za nejlepší ženský herecký výkon

Stříbrný medvěd za nejlepší mužský herecký výkon

Stříbný medvěd - Cena za mimořádný umělecký výkon

Zlatý medvěd za krátkometrážní film

Stříbrný medvěd za krátkometrážní film

Reklama

Reklama