Režie:
Ali AbbasiKamera:
Nadim CarlsenHudba:
Martin DirkovHrají:
Zar Amir-Ebrahimi, Mehdi Bajestani, Arash Ashtiani, Forouzan Jamshidnejad, Sara Fazilat, Sima Seyed, Alice Rahimi, Firouz Agheli, Ariane Naziri (více)VOD (1)
Obsahy(1)
V noci řádí v Mašhadu sériový vrah, který láká oběti do své sítě. Zabíjí ženy, prostitutky. Zatímco policie zločiny ignoruje, Rahim, novinářka z Teheránu, bloudí temnými čtvrtěmi svatého města a hledá pravdu. Svatý pavouk je natočen podle skutečné události, přičemž název filmu odkazuje na přezdívku sériového vraha. V roce 2001 Saeed Hanaei zabil ve městě Mašhad šestnáct prostitutek, protože je považoval za „nečisté“. Jeho soudní proces vyvolal v Íránu velký rozruch, a to nejen kvůli hrůznosti toho, co se stalo, ale také proto, že některá média a konzervativní skupiny z něj udělaly hrdinu. (Film Europe)
(více)Videa (3)
Recenze (83)
Většina Evropanů považuje muslimské země za nepřátelské, nebo aspoň nebezpečné prostředí. A Svatý pavouk to potvrzuje (přestože to nejspíš záměr tvůrců nebyl). Po tomto filmu raději zajedete na dovolenou zase do Chorvatska. Protože i když uběhlo od řádění Saeeda přes dvacet let, není důvod si myslet, že by se něco změnilo. Minimálně ve vztahu muslimů k ženám jistě ne. Celou dobu jsem měl pocit, jako by mi do krku někdo narval povařené slupky od brambor. Záběry na noční Mashhad, syrovost s jako jsou arabské prostitutky prezentovány, jejich likvidace...to vše je společně s hudebním podkladem velmi intenzivní a stísněné. Vraha uvidíte při "práci", ale taky při jeho běžném životě, takže kriminálka to spíš není. I když takto vedený případ, není neobvyklý ani u "standardních" kriminálek, jako byl třeba vynikající seriál Fall. Jenže tady je to jiné. Tady to působí, jako kdyby se tvůrci snažili vraha nejen pochopit, ale taky ho trochu obhajovali. Což bych chápal, kdyby šlo o Íránský film. Ale v evropské koprodukci? Nicméně polovina filmu byla velmi vtahující, takže jsem moc nešpekuloval. Říkal jsem si, že tvůrci asi mají druhý plán a ukáží nám odvrácenou stranu této kultury - že uvidíme sondu do práva šária. Jenže pokud se to tak opravdu stalo, jde to mimo moje chápání. V závěru jsem měl totiž dojem, že se tvůrci zalekli toho co naznačovali a přehodili výhybku na bezpečnou kolej...doporučenou kolej. Ale dobrá...překvapený jsem byl sice stejně jako Saeed, ale proč ne? Hlavně, že to dobře dopadlo. Nebo? Správně, nebo ne. Přišlo totiž závěrečné video, kde mluví Saeedův syn. A to je ten pravý závěr a pointa tohoto filmu. Skvělý edukační materiál pro všechny, kdo by chtěli do Evropy integrovat další a další muslimy...třeba jako byl Saeed, ale taky jeho rodina a sympatizanti. Je snadné Islám po takovém filmu odsoudit, protože jak jinak než hrozbu, by jste jeho následovníky chtěli vnímat? Takhle znepokojený jsem nebyl z leckterých hororů... . ()
To vzrušení ze šlapky ve smotaném koberci naznačilo, že čistění ulic iránského Mašhadu od morální korupce a špíny byl jen zástupný motiv, ale kdo ví.. Spíš než na sériového vraha se to snaží zaměřit na společnost, která sériové vrahy vytváří a spolu s nimi i jejich oběti. Jiné mravy jiných krajů, co sebou můžou nést pro nás nepochopitelné morální hodnoty a postoje, jejich generační kontinuita a tím trvající zacyklení v kulturní ponurosti. Když se to celé obalí silně zakořeněnou misogynií, bude se zákonitě někde vstávat a tleskat a jinde zase odsuzovat a vyhrožovat.. ()
Na reakcie verejnosti sa mi pozeralo oveľa ťažšie než na samotné vraždy, ktoré boli oproti tomu hnusnému zlu v ľuďoch ešte veľmi jemne podané. Zar Amir Ebrahimi ako novinárka perfektne potiahla celý film a veľmi slušný bol aj Mehdi Bajestani ako vrah. Holy Spider nemal žiadne hluché miesta a ubehol veľmi rýchlo, na plný počet mi však trochu chýbali výraznejšie momenty, ktoré by ma postavili zo stoličky. ()
K filmů které tvrdí že jsou podle skutečné události, ale i tak si vymyslí svou vlastní hlavní postavu, chovám lehkou přezíravost. Tomuhle jsem to ovšem rád odpustil, protože okatá Zar Amir-Ebrahimi je i přes svou přidrzlost a umanutost sympatická. Nepřekvapivě by se bez ní děj obešel, protože příběh je ve většině vyprávěn samotným vrahem. Nepříliš tradiční perspektiva umožnila režisérovi zapracovat na atmosféře, takže noční scény mají téměř hororový nádech. Hodně pomohla výborná hudba a exotické prostředí Iránu. Co se slibované sociální sondy týče, tam už je to slabší. Žádné vysloveně šokující sdělení jsem nezaznamenal. Respektive, pochopitelně že tam je, ale čekal jsem mnohem větší kulturní odstup. ()
Poctivá procedurální kriminálka a sociální drama s důrazem na muslimské předpotopní představy o právech a "smyslu života" žen. Začnu od toho druhého - Ali Abbasi to podává tak neuvěřitelně sugestivně, že divákovi velmi pomáhá proniknout do tamního společenského diskurzu a zároveň předkládá i poměrně přesvědčivé důvody (z pohledu tamních občanů). Opening je thrillerový skoro jako od Finchera a jakákoliv jízda potemnělými íránskými uličkami plnými špíny a neřesti má atmošku jak blázen. Jeden z filmů roku. [80%] ()
Galerie (53)
Photo © Metropolitan FilmExport
Zajímavosti (7)
- Postava Rahimi (Zar Amir Ebrahimi) je len fiktívna. V skutočnosti bol Hanaei zatknutý po tom, čo sa jedna žena ubránila jeho útoku, utiekla a nahlásila ho polícii. (Arsenal83)
- Rahima (Zar Amir-Ebrahimi) lze ve filmu zahlédnout s tričkem heavymetalové kapely Iron Maiden. (pornogrind)
- Saeed Hanaei tvrdil, že v detstve bol týraný svojou matkou. Vraj ho svojimi nechtami porezala do krvi a chcela okusovať jeho mäso. (Sunwheel)
Reklama