Režie:
Ali AbbasiKamera:
Nadim CarlsenHudba:
Martin DirkovHrají:
Zar Amir-Ebrahimi, Mehdi Bajestani, Arash Ashtiani, Forouzan Jamshidnejad, Sara Fazilat, Sima Seyed, Alice Rahimi, Firouz Agheli, Ariane Naziri (více)VOD (1)
Obsahy(1)
V noci řádí v Mašhadu sériový vrah, který láká oběti do své sítě. Zabíjí ženy, prostitutky. Zatímco policie zločiny ignoruje, Rahim, novinářka z Teheránu, bloudí temnými čtvrtěmi svatého města a hledá pravdu. Svatý pavouk je natočen podle skutečné události, přičemž název filmu odkazuje na přezdívku sériového vraha. V roce 2001 Saeed Hanaei zabil ve městě Mašhad šestnáct prostitutek, protože je považoval za „nečisté“. Jeho soudní proces vyvolal v Íránu velký rozruch, a to nejen kvůli hrůznosti toho, co se stalo, ale také proto, že některá média a konzervativní skupiny z něj udělaly hrdinu. (Film Europe)
(více)Videa (3)
Recenze (83)
Ak budem brať do úvahy samotné vraždenie, tak podpriemerná záležitosť bez akéhokoľvek kino rozmeru. Čím sa Svatý pavouk odlišuje je to nakukovanie do neeurópskej mentality. Ale ani tento kultúrny výlet nijako zásadne nezaujme, nešokuje, aby som si mohol povedať, oplatilo sa. Ale škrtenie zmákli odprezentovať viac než presvedčivo, to sa musí uznať. ()
Marně jsem očekával íránského Zodiaca a dočkal se dramatu, kde je vrah prezentován jako ctihodný občam a samotné vraždy, nejsou tím nejhlavnějším. Spíše kritika íránské společnosti a jejího pohledu a přístupu k ženám, než plnohodnotný krimi thriller o pátrání po vrahovi, který je zde v tomto případě skoro za hrdinu. Zajímavé pouze tématem než zpracováním, které ničím nepřekvapuje. ()
Včera jsem si bez velkého očekávání dala tenhle film a vida co se vylouplo na povrch. Bezvadná krimoška, kdy mně po skončení nebylo zrovna nejlépe, ale právě tohle se na filmu cení. Průšvih by to byl, kdyby to se mnou ani nehnulo. Každopádně jsem na výsost spokojená. Líbil se mně dvojí pohled na postoj k sériovému vrahovi a ano, ono to tam tak bezesporu funguje. V tom to bylo zprostředkované geniálně. Málem jsem šla na kobereček co mám na zemi, abych vzápětí nesepsula všechny tamější fanatiky. Plusem tohoto snímku je i fakt, že mě držel celou dobu v nervním stavu a vydrželo mi to do absolutního konce. Suma sumárum to byl po dlouhé době velmi dobrý, profesionálně zvládnutý film. ()
Z filmu nesmierne cítiť politicko kultúrny rozpor. Schvaľovanie činov, výchova v radikálnych myšlienkach, pozdvihnutý prst nad kultúrou, ktorá je asi tak demokratická, ako tá dnešná liberálna, ktorá sa derie zo všetkých strán na povrch. Čo chcel týmto Abbasi povedať, je každému jasné, pričom plusom by bolo, pokial chcel varovať pred miešaním kultúr a terazky modernej migrácii pod rúškom falošnej solidarity. Ja chápem, že sem tam treba dať priestor aj originalite myšlienok, no kde bolo nejaké napätie, atmosféra, alebo aspoň neočakávané odhalenie identity sériového vraha? No v “Holy Spider” veru nikde. Bohužiaľ, v rámci žánru o sériových vrahoch, nepredostrel tento snímok žiadny z očakávaných znakov. Dobrý film, no určite nie výborný. Medzi 3-štyri. ()
Naprosto parádní orientální krimi-thriller, který připomíná a může se rovnat žánrovým fincherovkam a přesto je dostatečně osobitý aby ta podobnost nebyla rušivá. Pro našince, který podobně jako já měl Írán zafixovaný jako nekompromisní náboženskou totalitu, kde pouliční prostituce a drogy nepřipadají v úvahu, je to zajímavý kulturně sociologický exkurz a když vidím jaké neřesti jim tam kvetou, hned je mi ten blízkej východ o poznání sympatičtější. Klíčové role jsou parádně zahrané. Hodně atmosféry tvoří hudba. Cením, že přesto, že je to k poměrům v Íránu kritické, nešlo to do nějakých hysterických absurdit a drželo si to zdravej nadhled. ()
Galerie (53)
Zajímavosti (7)
- Saeed Hanaei tvrdil, že v detstve bol týraný svojou matkou. Vraj ho svojimi nechtami porezala do krvi a chcela okusovať jeho mäso. (Sunwheel)
- Postava Rahimi (Zar Amir Ebrahimi) je len fiktívna. V skutočnosti bol Hanaei zatknutý po tom, čo sa jedna žena ubránila jeho útoku, utiekla a nahlásila ho polícii. (Arsenal83)
- Na konci premietania na filmovom festivale v Cannes v roku 2022 film zožal 7-minútový potlesk v stoji. (MikaelSVK)
Reklama