Reklama

Reklama

Nejsledovanější žánry / typy / původy

  • Drama
  • Komedie
  • Dokumentární
  • Krimi
  • Western

Poslední recenze (2 975)

plakát

Jak být milována (1963) 

Opět jedna z dokonalých režií W. J. Hase, při níž vůbec nevadí, že jsme se nedozvěděli, jak má být žena milována. Jasné bylo, že alespoň nějak. Zvlášť když ona miluje i přes smrt: když riskuje život, který její protějšek postupně ztrácí až se ho jako troska zbavuje. Hra (divadelní i životní) obou protagonistů (Barbara Krafftówna, Zbigniew Cybulski) je hrou charakterů; mírná, pevná a na odiv se nestavějící povaha ženy je tu konfrontována s bouřlivou, vypínavou a v podstatě zbabělou povahou muže. Rámec příběhu, cesta letadlem, je časovým úsekem, po který se díváme na film, zatímco příběh sám ohraničen není.

plakát

Angelus (2001) 

S Lechem Majewskim to není "jen tak", už jeho jméno je předzvěstí těžkostí a a s ní spojeným hledáním a ujasňováním. I zde jsem musel zrušit některá drobná soukromá tabu, např. přístup k filmu jako k tabule rasa, čí dohledávání případných informací až ex post. Po pár minutách jsem promítání přerušil, a když jsem si v oficiálním textu distributora přečetl obvykle nechutnou větu "podle skutečných událostí", nesmírně se mi ulevilo. Pak už se to spojilo a objevil se jeden z fantastických (zapomenutých) příběhů, které Majewski vyšperkoval kouzelnou poetikou souznící s díly a činy katovické teosoficko-umělecké skupiny Teofila Ociepky (škoda, že se nenarodil dříve,  Douanier Rousseau by měl kamaráda). - Vypnul jsem anglické titulky (stejně tam jen problikávaly), film je třeba shlédnout znovu, byť jen pro tu polštinu.

plakát

Byl jsem při tom (1979) 

Protože považuji komedii za špatně pochopenou tragedii, domnívám se, že i veseloherní herci jsou vhodní pro ztvárnění tragických rolí. Vedle Petera Sellerse nelze podceňit ani úlohu Shirley MacLaineové, která jeho charakter (jedná se přece o charakterovou roli) dokresluje do maxima. Autista Chance, o jehož diagnózu se nikdo nepokusí, pouze prokazuje, že zahradníkem je kozel. A protože se u něj nepodaří nalést žádnou "lidskou chybu" (dokonce vůbec žádná data), je všechno zelí jeho. Televizní virtualita je prostředí vhodné; počítače, tablety ani mobily nedokáží zastoupit bezprostřední vztah diváka k televizní obrazovce: ber co ti dáváme, nebo nebudeš mít nic.

Poslední hodnocení (4 030)

Jak být milována (1963)

31.05.2024

Angelus (2001)

31.05.2024

Byl jsem při tom (1979)

29.05.2024

Harold a Maude (1971)

28.05.2024

Základna zemřelých (1958)

28.05.2024

Od konce světa nic dobrého nečekejte (2023)

27.05.2024

Příběh Asji Klačinové, která milovala, ale nevdala se (1966)

24.05.2024

Třicet případů majora Zemana - Vyznavači ohně (1974) (epizoda) (S01E02)

24.05.2024

Poslední léto (1974)

24.05.2024

Reklama

Poslední deníček (1)

111 evropských dramatických režisérů

Seznam ve formátu Excel (i za účelem vlastních úprav) mohu zaslat na libovolnou e-mail adresu.

Pro ujasnění především svých "kinematografických" postojů jsem sestavil seznam režisérů (viz nadpis). Přitom jsem se snažil řídit následujícími parametry:

- neupřednostňovat ani neupozaďovat žádné režiséry, proto se sem  někteří  nedostali  (z našich třeba Menzl a Chytilová, Forman jen s odřenýma ušima, ale i jiní známí a proslulí).

- seznam je tedy určen pouze pro ty, kteří: nesledují filmy (jen) proto,
a) aby se pobavili
b) aby se poučili
c) aby žasli nad krásou obrazu
d) preferovali filmy s konkrétním dějem
d) aby vypnuli a nemuseli  přitom přemýšlet

Důvodem, proč se tedy dívat na filmy je tichá a pohodlná meditace.

Časově jsem přece jen dal přednost režisérům, kteří tvořili za mého života, a střední mu proudu, tak ak ho chápu;  filmové umění je pro mě definováno jmény Bergman, Visconti.

Jsem si jistý, že jsem v seznamu neuvedl nikoho, koho bych tam nechtěl mít. Pochybuji však, že jsem v něm uvedl všechny, které bych ta m mít chtěl.

To, co jsem zde stvořil chci ale zároveď odvolat. Ke každému filmu je třeba přistupovat nevinně a nevědomě, bez balastu jakýchkoli  předběžných informací. Tohle je jen rámec, v němž je možno se pohybovat, ale určitě je ho třeba překročit.

Zohledněny jsou pouze hrané, celovečerní filmy, pokud dokumentární, tak pouze pokud se jim blíží. 

Časové pásmo bylo změněno