VOD (1)
Epizody(7)
-
Předstírejme, že je to v pořádku (E01)
-
Kulturní záležitosti (E02)
-
Městská hromadná doprava (E03)
-
Rada pro územní plánování (E04)
-
Odbor sportu a zdraví (E05)
-
Matrika (E06)
-
Knihovnické služby (E07)
Obsahy(1)
Poznejte život v ulicích New Yorku okouzlujícím pohledem ironické spisovatelky, humoristky a vypravěčky Fran Lebowitz, u které se na kus řeči zastavil Martin Scorsese. (Netflix)
Recenze (14)
O New Yorku a jedné z jeho slavných intelektuálských postaviček, výhradně skrze přátelské konverzace se Scorsesem. Milá atmosféra, vybroušený sarkasmus a vtipně mrzuté náhledy na dnešní svět (posedlost sportem a wellness, technologie, nové mrakodrapy a specifika velkoměsta), za mě spokojenost - poznal jsem a oblíbil si sympatickou osobnost. Poslední díl (knihy) mi nedá nezmínit fajn dokument The Booksellers (také s Fran). ()
velmi příjemně strávený čas.Fran Lebowitz je sice trošku neurotická "důchodkyně",ale ona byla zjevně taková už ve dvaceti a z jejích rozhovorů se Scorsesem sálá její/jejich láska k New Yorku a nejen k němu.Je tu hodně trefných komentářů vycházejících ze zkušeností a celé je to zábavné a vtipné.Jakkoliv jsem její jméno doposud neznal,mám teď celkem chuť si od ní něco přečíst.Klidně víc takových "důchodců"...80% ()
Nejde až tak o New York ako o stand-up, či skôr životné príbehy spisovateľky Fran Lebowitz. Keďže však žije v New Yorku celý svoj život, tak časť z nich je pochopiteľne aj o New Yorku. Príbehy sú na širokú škálu tém, niektoré sú skvelé, trefné, či poučné. Pri niektorých sa však autorka opakuje, resp. príliš zdôrazňuje sama seba. Vidieť to najmä v momentoch, keď sa do rozprávania snaží zapojiť Scorcese. No na strane druhej vidieť, že ju má táto režisérska ikona bytostne rada, čo mierne nesympatie vyvažuje. A za to ide jedna hviezda dole, ako aj za zopár menej záživných príbehov. Natočené to však je fantasticky...a ten interiér sa Scorsesemu opäť dokonale podaril. Vzhľadom na cca 25minútovú dĺžku výborné k zaspávaniu či ľahkému jedlu. ()
Původně jsem si myslel, že mě čeká nějaké nevšední poznávání New Yorku, poznávání života v něm, dozvídání se různých zajímavostí, které v běžném dokumentu nezazní, popřípadě retrospektivní vývoj města a obyvatel. Svým způsobem jsem to i dostal, ale v poněkud jiné formě, než jsem očekával. Doteď jsem o žádné spisovatelce Fran Lebowitz nikdy neslyšel, její osoba ve mě spíše evokuje namyšlenou a nevrlou důchodkyni, než váženou osobu a humoristku. Její styl humoru mě vůbec neoslovil, tím pádem pro mě byla celá série velkým utrpením a nebýt mé touhy se něco dozvědět o NYC a životu v něm, patrně bych nedokončil ani první díl. Už po prvním dílu jsem však měl jasno, že se toho o samotném městu moc nedozvím, jelikož se většina záběrů týká samotné Lebowitz, ve kterých vesměs jen mluví o sobě, vypráví o svém životě a podává pouze různé nicneříkající názory. Její uštěpačné poznámky mi přišly úplně o ničem, jízlivý humor se zcela minul účinkem a celkově jsem se nehorázně nudil. I když jsou jednotlivé epizody poměrně krátké, tak mi přišly jako nekonečné, celá série mě vůbec nebavila a bohužel ani nepřináší nic zajímavého. Pokud však máte náladu na téměř 3,5 hodinový životopisný dokument o spisovatelce Fran Lebowitz, máte ji rádi nebo vám sedne její humor, patrně si sérii užijete. Pro mě se však jednalo o čiré utrpení. 1/10. ()
Fran Lebowitz má schopnost okomentovat prakticky cokoliv, což sice nabídne Martinu Scorsesemu až bezednou možnost výběru, současně vede i k jisté dramaturgické rozkročenosti. Ačkoliv jednotlivé epizody mají svá hlavní témata, čas od času se od nich – takřka až nepatřičně – odchází. Ne že bychom ztrácely důvod se smát, ale můžeme se ztratit při cestě s Fran za poznáváním New Yorku. I když... i s tím New Yorkem se to má obdobně jako s přístupem k tématům epizod. Je a není důležitý. Je a není v centru pozornosti. De facto málokdy stojí v prvním plánu. Neznamená to, že bychom proto měli projekt hůře hodnotit, ale leckomu to nenaplní očekávání. V první řadě Scorsese dává prostor samotné Lebowitz – jejím názorům, jejím historkám, její osobnosti. Jenže díky tomu, že je natolik propojena s místem, v němž pracovala a pracuje, žila a žije, tedy New Yorkem, se leccos dovídáme i o této metropoli. A o proměnách. Protože o vývoji, změnách, vlastně jaksi kriticky nahlížených, i tento dokumentární projekt je. Podstatné pro jeho přijetí, resp. míru kladného přijetí, bude, jak moc si sednete s Fran Lebowitz. Humor asi nebude takovou překážkou, je sympaticky jízlivý, nikdy ne však urážlivý. Upřímný, ale ne účelově „nekorektní”. Jen jej může být vlastně až moc. A občas lze vyčíst, jak si ho Lebowitz připouští – jaksi ustupuje od potřeby vyjádřit myšlenku přesně, jen proto, aby ji vyjádřila vtipně. Když ale tohle přijmete, vznikne prostor ani ne čtyřhodinový, který můžete naplnit setkávání s ní, v podnicích a ulicích New Yorku, prostor, kde si z každé epizody lze odnést pár postřehů pro další parafráze či citování, nebo alespoň (nebo vlastně především) postřehy, které popostrčí k vlastnímu zhodnocení společenských fenoménů a proměn. ()
Galerie (4)
Photo © Netflix
Reklama