Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Je horké léto, dva roky po skončení druhé světové války. Mlčenlivý hospodář Ondřej Baran (J. Kukura) žije na osamělém statku v Beskydech se ženou Terezkou (M. Vančurová) a dvěma dětmi. Jen občas dojíždí do městečka v dolině za nákupy. Má mírumilovnou povahu a konfliktům s místními lidmi se zásadně vyhýbá. Jednoho dne se na jeho statku objeví skupina pěti banderovců. Ukrajinští nacionalisté, kteří mají na svědomí mnoho mrtvých civilistů, se po válce pokoušejí dostat do Rakouska. Jeden z nich je zraněný a než se uzdraví, musí se o ně Ondřej se ženou postarat. Kromě nich zadržují zabijáci na statku i lékaře (G. Valach), kterého musel Ondřej přivézt. Pokud by se muž pokusil přivolat pomoc, zaplatily by to životem jeho děti i s Terezkou. Zatímco policisté v městečku nemají o dění na statku tušení, Ondřej pochopí, že banderovci v zájmu vlastní bezpečnosti nakonec stejně všechny na statku pozabíjejí. A že se bude muset postavit sám proti přesile pěti vycvičených vrahů... Působivé drama scenáristy Jiřího Křižana a režiséra Františka Vláčila vzniklo v roce 1977. Kromě řady jiných ocenění získalo i Velkou cenu Křišťálový glóbus na XXI. MFF v Karlových Varech (ex aequo se sovětským filmem Bílý Bim, černé ucho). (Česká televize)

(více)

Videa (2)

TV spot 1

Recenze (185)

Dont 

všechny recenze uživatele

Téměř plný počet, nevyšlo to jen kvůli třem negativním aspektům – ne vždy mi seděly hudební tóny jinak vynikajícího Zdeňka Lišky, závěrečná konfrontace s banderovci byla zbytečně uspěchaná a ve filmu je jedna výrazná nelogičnost, totiž doktora zavolal kamsi Baran, ale proč se v následujících dnech nepřišli zeptat jeho, kam se doktor poděl? Tím spíš, když na to sám upozornil... Jinak ovšem vynikající záležitost, fantastické herecké výkony v čele s Jurajem Kukurou, dusná letní atmosféra, strach z toho co bude, před kterým není úniku, a zároveň klid, který z otce vyzařuje, zatímco připravuje syna na převzetí hospodářství. ()

Sarkastic 

všechny recenze uživatele

Film o strachu, pasivitě a hrdinství. A přestože jsem shledal chování a také dorozumívání se banderovců (velmi chytře vyřešená jazyková otázka + docela překvapivý ne zcela černobílý pohled na ně) hodně zajímavým (podobně jako doktorovy promluvy), zdaleka nejpoutavější je sledovat (zdánlivě zcela odevzdaného) hlavního hrdinu, jeho pohnutky, dilema, bezbrannost, sebeovládání se a potupné sbírání odvahy (kterou mu definitivně dodá deadline ustanovený nic netušícím policistou). Vláčilovi se navzdory létu (mnohým evokující prosluněnou, příjemnou pohodu) podařilo navodit takřka neustálé dusno a napětí, které provází většinu snímku (to vše je ještě vhodně podpořeno sem tam vracejícím se Liškovým zlověstným hudebním motivem). Akt vzdoru, na který se publikum těší nejvíc, je sice nejnapínavější, ovšem díky tmě a mizernému nasvícení je vše tak "autentické", až divák skoro nic nevidí a moc z něho nemá (což mě dost zklamalo). Úplný závěr pro mě byl překvapením, škoda jen, že ho bylo dosaženo po docela hloupém „zapomnění“. Ve výsledku jsou to silné 4*. ()

Reklama

Willy Kufalt 

všechny recenze uživatele

Ohromný film. Přímo baladický způsob, jakým mistr Vláčil předvedl tak drsný příběh s vypořádáním se s poválečnou brutalitou, se dnes již moc nevidí. Snímek nijak výrazně nepropaguje ani práci v době dějiště čerstvě založeného Sboru národní bezpečnosti, ani se nesnaží za každou cenu podávat historickou pravdu o banderovcech. O to víc se soustřeďuje na vnitřní prožitky postav v existenciálně vypjaté situaci, v paměti mi z filmu utkvěla síla lidské statečnosti řadového chudého sedláka v střetu s ozbrojenou zločineckou skupinou. Dechberoucí dusná atmosféra, podtržena temnou Liškovou hudbou, často dlouhým mlčením i vizuálně vyšperkovanými záběry. Sparné léto, strašlivé tváře a pohledy banderovců, všude přítomný strach a napětí i síla manželského vztahů Ondřeje s Terezkou... Obsah, který mě hodně zasáhl až rozsekal, ale (nejen díky svému poselství) zanechal hluboký dojem. Také mě fascinuje Gustáv Valach v roli doktora.. úžasný! A v závěru mě dostalo, že na pohřeb dorazil i padlého největší protivník v osadě. Nářez! 100% (Filmová výzva 2018 - Karlas) ()

Sfinkter 

všechny recenze uživatele

Zabijáci z Ukrajiny obsadí horské hospodářství - už samotný námět by dnes neprošel a už nikdy neprojde. Celkově mě snímek příliš nenadchnul, ale poprvé jsem viděl Kukuru za mlada a smekám klobouk, nedivím se, že se z něho stal herec evropského formátu. Dále výborný Valach, depresivní hudba a Vláčil typický ve střídání naivních scén s těmi tíživými. ()

tron 

všechny recenze uživatele

Zaujímavý film. Nejeden divák sa asi bude pýtať, kedy Kukurovi prasknú nervy. Mnohí budú krútiť hlavou so siláckym vyhlásením, že oni by si takto sr*ť na hlavu nenechali, mne to ale práveže pripadalo nesmierne realistické. navyše v scéne s doktorom je zrejmé, že Baran je inteligent a má veci premyslené dopredu, nejedná zbrklo, vie byť viac krokov vpredu pred ostatnými. Silná atmosféra, silné scény, silné postavy. A silný (hoc očakávateľný?) záver (škoda, že to tak dopadlo). Ak scénu s nožom a Jiřím Bartoškom nevidel Cameron a neokopíroval ju vo Votrelcoch, tak potom fakt neviem, odkiaľ ju okopíroval. Fantastický Augustín Kubán. Ale ten dýchajúci mŕtvy pes, to si ozaj mohli všimnúť. ()

Galerie (8)

Zajímavosti (9)

  • Film získal Velkou cenu Mezinárodního filmového festivalu v Karlových Varech. (M.B)
  • Scéna, kde si Jiří Bartoška jako Banderovec bere nůž od Ondráše (Juraj Kukura) a bodá si nožem postupně mezi prsty, je podobná scéně ve filmu Vetřelci (1986). Ve filmu Vetřelci předvedl podobnou dovednost ve slavné scéně android Bishop. (Horryx)
  • Jiří Bartoška si musel kvůli roli odbarvit vlasy. Barva mu ale poté slezla a nakonec hrál v bělovlasé paruce. (jenik71)

Související novinky

Cyklus filmů českého génia stříbrného plátna

Cyklus filmů českého génia stříbrného plátna

23.01.2008

Strašnické divadlo se již od svého počátku snaží návštěvníkům nabídnout i jinou než divadelní produkci. Každý měsíc má své místo v programu promítání filmu a koncert. Až do konce této sezony povládne… (více)

Reklama

Reklama