Režie:
Danny BoyleScénář:
John HodgeKamera:
Brian TufanoHrají:
Ewan McGregor, Ewen Bremner, Jonny Lee Miller, Kevin McKidd, Robert Carlyle, Kelly Macdonald, Peter Mullan, James Cosmo, Eileen Nicholas, Susan Vidler (více)VOD (5)
Obsahy(2)
MARK RENTON je hrdina naší doby. Není hlupák, není s ním nuda, jen je někdy trochu pobledlý a jindy úplně mimo. Film TRAINSPOTTING, který se odehrává v Edinburghu, ve městě, které je vším, jen ne městem snů, vypráví příběh Marka a jeho kamarádů – zkrachovalců, lhářů, psychopatů, zlodějů a feťáků, kteří nenávratně míří vstříc sebezničení. Jediný Mark najde dost síly, aby svému osudu unikl. Pak si ale znovu položí otázku: „Chci si opravdu vybrat život?" (Bontonfilm)
(více)Videa (2)
Recenze (1 296)
Tak si to zrekapitulujeme: Drogy jsou dobré, áno... Danny Boyle je výtečný režisér, áno... Ewan McGregor již opustil škatulku nadějného mladíka a definitivně se přesunul do škatulky "páni herci", áno... Skoti jsou cool, áno... Born Slippy, áno... Trainspotting je kult. Jasné? ÁNO! ♫ Hodnocení písničkového OST: 4/5 ()
Čekal jsem sevřenější příběh, škoda, že je snímek pouze slepencem scének bez napětí, vyjma poslední akce s prodejem drog a následným podfukem. Jistě, i když film nekárá, rozhodně od drog odradí, ať už se nálada pohybuje od vyšinutého štěstí, přes hovna stříkající z prostěradla na všechny kolem, až ke smrti kojence, všechno z toho je zkrátka špatně. Užil jsem si nejrůznější citace - odjezd vlaku jako z Tenkrát na západě, přechod přes přechod jako Beatles a podobně. ()
Danny Boyle ve staccatovém rytmu cool dialogů, cool monologů a svižného hudebního podkresu objevuje, že braní drog má důvod v drogách, že je život na drogách sice full of shits, ale taky podivuhodně plný, zrychlený, hektický a pestrý, že po heroinu se skvěle žvaní, balí baby, že se dostáváte do děsně trapných zábavných situací, a tak dál, a tak dál. Co k drogám patří, to se tam frkne, hlavně atraktivně a zábavně, kdo by stál o dušezpyt. Násilí - jasně, lžíce - samo, vaření - tutově, sex - zajisté, AIDS - bezpochyb, krádeže - jsou, absťák - rozhodně. Témata se k sobě řadí co nejtěsněji to lze, ztráta tempa jakoby bylo jediné, čeho se Boyle bál. To by vysvětlovalo nejen ostré řazení scén, ale i hekticky odříkavané, obrazem prostříhávané monology plné seznamů věcí, činností i lidí, osekávaní spousty scén na pár momentek, které tak akorát stačí k pochopení, co se vlastně stalo a snad i nahrazení lidí karikaturami se stopovým množstvím vnitřního života, které se tu jen míhají (Rentonova dívka), tu do zblbnutí opakují svojí jedinou vlastnost (Begbie - bezohledné násilí, Tommy - citlivost, Spud - přitroublost, Sick Boy - kecy o Bondovi) a občas se dokonce překlopí do někoho úplně jiného (Renton z tupého feťáka do etablovaného realiťáka). Pár vizuálních nápadů pojících se s tím, jak drogy narušují vnímání světa to v mých očích zachrání jen minimálně. Slabé ***. ()
Kultovní snímek Dannyho Boyla o feťácích a jejich životech. Ve fIlmu exceluje Ewen McGregor, ze kterého se díky Trainspottingu stala mezinárodní hvězda. Další kdo exceluje je Robert Carlyle. Ze snímku přímo čiší atmosféra, kterou Boyle provokuje jinak konzervativní anglickou morálku. Další důležitou roli ve filmu zastává hudba, která je vybrána na jedničku. Naprosto souhlasím s tím, že se jedná o kultovní snímek. ()
O drogách? V nejhorším světle je zde vyveden alkohol -- feťáci ničí jen sami sebe, alkoholik je postrachem všech. Drogy (a jak jsou špatné) jsou pro mě v tomto filmu jen druhým okrajovým plánem, resp. kulisami příběhu. Trainspotting je film o přátelství / falešném kamarádství / sexuálních zmatcích atd., prostě vynikající film o mezilidských vztazích. ()
Galerie (160)
Photo © 1996 Miramax
Zajímavosti (70)
- Sexuální scéna mezi Rentonem (Ewan McGregor) a Diane (Kelly Macdonald) musela být pro americkou verzi filmu upravena, aby nepohoršovala tamní publikum. (Zdroj: ČSFD)
- Trainspotting byl realizovaný s rozpočtem pouhých 1,5 milionu britských liber, ale i tak se stal jedním z nejúspěšnějších britských filmů a spustil lavinu filmového hnutí New British Cinema (Nový britský film), jehož cílem bylo kriticky ukazovat sociální realitu a zároveň bavit. (Zdroj: ČSFD)
- Scéna z konce filmu, kdy Spud (Ewen Bremner) bere peníze ze skříňky, je téměř totožná se scénou z filmu Tenkrát v Americe (1984). (Kulmon)
Reklama