Režie:
Ernst MarischkaScénář:
Ernst MarischkaKamera:
Bruno MondiHudba:
Anton ProfesHrají:
Romy Schneider, Karlheinz Böhm, Magda Schneider, Gustav Knuth, Vilma Degischer, Walther Reyer, Senta Wengraf, Josef Meinrad, Iván Petrovich (více)Obsahy(1)
Rakouskouherský císař František Josef a Alžběta Bavorská, zvaná Sissi, mají po svatbě a prožívají chvíle štěstí na vídeňském zámku Schönbrunn. Láskyplné momenty s manželem dávají Sissi na chvíli zapomenout na zlatou klícku, kterou se pro ni život u dvora stal. Stranou idyly svádí marný boj vůči svazujícím normám dvorské etikety, což ještě vyostřuje její vztah s tchýní, Žofií Frederikou Bavorskou. Nad štěstím manželů se stahují mračna také kvůli vypjaté politické situaci, a to nejen stran hrozící války s Ruskem, ale také uvnitř říše. V Uhrách se stupňuje napětí, které se ale díky naléhání Sissi podaří uklidnit. Mladé císařovně se rýsuje štěstí i v osobním životě, když zjistí, že je těhotná. Radost z prvorozené dcery ovšem nemá dlouhého trvání, když se výchovy ujímá Žofie. Sissi velmi těžce nese, že má k dceři omezený přístup, nicméně největší rána má teprve přijít... Po závratném kasovním úspěchu prvního filmu se rozhodl producent a režisér Ernst Marischka kout železo dokud bylo žhavé a záhy započal s natáčením druhého dílu, jenž měl nakonec premiéru takřka přesně rok po první Sissi. Ačkoli Romy Schneiderová, z níž role mladé císařovny udělala mezinárodní hvězdu, již nechtěla part opakovat, tvůrci ve spolupráci s jejím nevlastním otcem Hansem Herbertem Blatzheimem, jenž s nově nabytou popularitou manželčiny dcery převzal roli jejího agenta, herečku k účasti přemluvili, když na oplátku mohla hrát vysněný náročnější part v adaptaci románového dramatu Robinson nesmí zemřít. Také druhý film o lásce a trápení Sissi se stal ohromným diváckým hitem. Byl uveden do desítek zemí světa a dále zvýšil popularitu Romy Schneiderové i jejího hereckého partnera Karlheinze Böhma. Stejně jako v případě prvního dílu se i tentokrát scénář neohlíží moc na historická fakta a naopak se s „uměleckou licencí“ soustředí na rozvádění romantické linie. Spolu s dalšími díly celkové trilogie o životě Sissi náleží do dobově velmi populárního žánru tzv. heimatfilmů. Jednalo se o snímky, které důrazem na odlehčené melodramatické konflikty, často zasazené do doby před světovými válkami, vyzdvihováním tradičních hodnot i záběry přírodních scenérií souzněly s náladami konzervativního publika německy mluvících teritorií poválečné éry, které se obracelo k ideálům starých časů. (Česká televize)
(více)Videa (1)
Recenze (58)
Faidra to vystihla presne. V čase končiaceho detstva a pomaličky sa rozbiehajúcej útlej mladosti bola pre mnoho dievčatiek Sissi tým, čím je pre dnešnú generáciu Twilight - očarujúcou rozprávkou na dobrú noc a pekné sníčky. Akurát v Sissi boli vždy zaujímavejšie kostýmy ;-) ()
Ve věku, kdy jsem odrůstala pohádkám, mi Sissi připadala jako jejich důstojná náhrada. Člověk přece mohl tvrdit, že je to historický film. Nakonec Brokeback Mountain by se také dala vydávat za western. Čímž nechci tyhle dva počiny, mající společného jen to, že oba jsou filmy, srovnávat. Jen si po letech a společně s mnoha dalšími povzdechnout, že film podle skutečného života Alžběty Bavorské by sice nebyl sladký jako Sachrův dort, ale určitě zajímavější. ()
V pokračování výpravné trilogie o osudech mladé rakouské císařovny je opět evidentní, že historická pravda – nebo alespoň to, co je za ní obecně považováno – byla Marischkovým přístupem přetavena v idylický romantický kýč, ovšem na podobném principu tehdy fungovala i tuzemská výroba (Vávrova husitská trilogie). Sotva osmnáctiletá Romy Schneider se mezitím stala hvězdou podobně laděných filmů a přestože se k nim později sama nerada hlásila, potvrzuje už na nich svůj výjimečný herecký talent, který plně rozvinula o dekádu později. ()
Druhý díl je stejně kvalitní jako díl první. Opět skvělé herecké výkony, nádherná kostýmní výprava, dobové interiéry, prokreslenost postav, humor. Nevěřím, že by se tento námět dal natočit lépe, více „rakouské“ to již být nemůže. Zatímco v prvním díle mne nejvíce zaujaly působivé záběry z vítání císařovny v údolí Wachau na Dunaji, zde jsou to scenérie z Uher a z korunovace v Budapešti. Marischkovo zpracování tématu je idealizované, zjednodušené, ale (historickou) podstatu tyto filmy vcelku vystihují: Franz Josef udělal chybu, že si milovanou Sissi vzal, i přes to, že se evidentně na císařovnu nehodila – vládnout tak velké říši je totiž přetěžké břemeno. A k tomu zamilovanost nestačí. Velmi krásně je zde ukazováno manželství bavorských rodičů císařovny v bavorském Possenhofenu, které ve skutečnosti asi tak idylické nebylo. Úctu ale zasluhuje jejich osm dětí, z nichž jedním z nich byla právě Alžběta (Sissi). Nestydím se za to, že mám po skončení těchto filmů (označovaných dnes mnohými za „limonádky“) dobrý pocit; je v nich něco pozitivního, nadějného, jakoby lidé tehdy měli ještě hluboce zakořeněné tradiční hodnoty, byť i ty se začínají pomalu rozpouštět...Je škoda, že se Rakousko-Uhersko rozpadlo. ()
Krásná pohádka pro diváky pokračuje. Jenže pro Sissi už tou pohádkou přestává. Nese se totiž v duchu, že Sissi má vše a zároveň nic. Sissi sedí ve zlaté kleci a to nejvíce pozná, když se jí narodí dcera, o kterou ji chce připravit její tchýně, aby ji vychovávala ona sama. V této záležitosti proti Sissy poprvé vystoupí Franz, který pro ni do této udělal cokoliv, co jí na očích viděl. Proto Sissi utíká do svého rodiště... Na druhou stranu Sissi se začne míchat i do státnických záležitostí, konkrétně s Uhrami a hrabětem Andrášim. Zde je úspěšná a Franz se na konci nechává korunovat uherským králem. Je to krásné pokračování toho, co jsme viděli již minule. Ke krásným exteriérům a interiérům z prvního dílu přibývají další a další. Skvostná televizní červená knihovna pokračuje ve velkém stylu. [2797. hodnocení, 50. komentář, 66%] ()
Galerie (15)
Zajímavosti (14)
- Film sa natáčal predovšetkým vo Viedni a Salzburgu (Rakúsko). (Arsenal83)
- Okrem tvorby Antona Profesa obsahuje hudba filmu mnoho klasických diel, vrátane niekoľkých valčíkov od Johanna Straussa a "Hallelujah" z "Mesiáša" od Georga Friedricha Händela, ako aj valčík "Les Nubiennes" z opery "Faust" od Charlesa Gounoda. (Arsenal83)
- Film zobrazuje historické udalosti, ktoré sa stali oveľa neskôr, než sú vo filme zobrazované. Rakúsko-uhorské vyrovnanie a korunovácia cisárskeho páru za kráľa a kráľovnú Uhorska sa udiala v roku 1867, 12 rokov po tom, čo sa Sissi (Romy Schneider) narodila prvá dcéra Sophie. (Arsenal83)
Reklama