Režie:
Ernst MarischkaScénář:
Ernst MarischkaKamera:
Bruno MondiHudba:
Anton ProfesHrají:
Romy Schneider, Karlheinz Böhm, Magda Schneider, Gustav Knuth, Vilma Degischer, Walther Reyer, Senta Wengraf, Josef Meinrad, Iván Petrovich (více)Obsahy(1)
Rakouskouherský císař František Josef a Alžběta Bavorská, zvaná Sissi, mají po svatbě a prožívají chvíle štěstí na vídeňském zámku Schönbrunn. Láskyplné momenty s manželem dávají Sissi na chvíli zapomenout na zlatou klícku, kterou se pro ni život u dvora stal. Stranou idyly svádí marný boj vůči svazujícím normám dvorské etikety, což ještě vyostřuje její vztah s tchýní, Žofií Frederikou Bavorskou. Nad štěstím manželů se stahují mračna také kvůli vypjaté politické situaci, a to nejen stran hrozící války s Ruskem, ale také uvnitř říše. V Uhrách se stupňuje napětí, které se ale díky naléhání Sissi podaří uklidnit. Mladé císařovně se rýsuje štěstí i v osobním životě, když zjistí, že je těhotná. Radost z prvorozené dcery ovšem nemá dlouhého trvání, když se výchovy ujímá Žofie. Sissi velmi těžce nese, že má k dceři omezený přístup, nicméně největší rána má teprve přijít... Po závratném kasovním úspěchu prvního filmu se rozhodl producent a režisér Ernst Marischka kout železo dokud bylo žhavé a záhy započal s natáčením druhého dílu, jenž měl nakonec premiéru takřka přesně rok po první Sissi. Ačkoli Romy Schneiderová, z níž role mladé císařovny udělala mezinárodní hvězdu, již nechtěla part opakovat, tvůrci ve spolupráci s jejím nevlastním otcem Hansem Herbertem Blatzheimem, jenž s nově nabytou popularitou manželčiny dcery převzal roli jejího agenta, herečku k účasti přemluvili, když na oplátku mohla hrát vysněný náročnější part v adaptaci románového dramatu Robinson nesmí zemřít. Také druhý film o lásce a trápení Sissi se stal ohromným diváckým hitem. Byl uveden do desítek zemí světa a dále zvýšil popularitu Romy Schneiderové i jejího hereckého partnera Karlheinze Böhma. Stejně jako v případě prvního dílu se i tentokrát scénář neohlíží moc na historická fakta a naopak se s „uměleckou licencí“ soustředí na rozvádění romantické linie. Spolu s dalšími díly celkové trilogie o životě Sissi náleží do dobově velmi populárního žánru tzv. heimatfilmů. Jednalo se o snímky, které důrazem na odlehčené melodramatické konflikty, často zasazené do doby před světovými válkami, vyzdvihováním tradičních hodnot i záběry přírodních scenérií souzněly s náladami konzervativního publika německy mluvících teritorií poválečné éry, které se obracelo k ideálům starých časů. (Česká televize)
(více)Videa (1)
Recenze (58)
V pokračování výpravné trilogie o osudech mladé rakouské císařovny je opět evidentní, že historická pravda – nebo alespoň to, co je za ní obecně považováno – byla Marischkovým přístupem přetavena v idylický romantický kýč, ovšem na podobném principu tehdy fungovala i tuzemská výroba (Vávrova husitská trilogie). Sotva osmnáctiletá Romy Schneider se mezitím stala hvězdou podobně laděných filmů a přestože se k nim později sama nerada hlásila, potvrzuje už na nich svůj výjimečný herecký talent, který plně rozvinula o dekádu později. ()
Pokud se kdokoliv zajímá o dějiny ví,že to všechno bylo ale úplně jinak.Proč ale nezidealizovat něco,co dávno minulo.Jako příběh ze skoročervené knihovny na nedělní odpoledne to jde.Téměř megalomanská výprava a dokonalé kostýmy, k tomu všemu nádherná krajina a krásná R.Schneider-no co jiného si od historyromance přát více. ()
Jeste vetsi bombice nez jednicka, jak Sissi trpela ze ji ta zla tetka vzala dite tak jsem se uplne trasla vzteky a pak jsem se normalne rozbrecela dojetim kdyz Franz Josef rikal jak ji miluje ze vseho nejvic a vzal ji na tu krasnou horskou chatu! Jezisi, ja jsem posledni dobou fakt hrozny kolotocar.... ()
Druhý díl je stejně kvalitní jako díl první. Opět skvělé herecké výkony, nádherná kostýmní výprava, dobové interiéry, prokreslenost postav, humor. Nevěřím, že by se tento námět dal natočit lépe, více „rakouské“ to již být nemůže. Zatímco v prvním díle mne nejvíce zaujaly působivé záběry z vítání císařovny v údolí Wachau na Dunaji, zde jsou to scenérie z Uher a z korunovace v Budapešti. Marischkovo zpracování tématu je idealizované, zjednodušené, ale (historickou) podstatu tyto filmy vcelku vystihují: Franz Josef udělal chybu, že si milovanou Sissi vzal, i přes to, že se evidentně na císařovnu nehodila – vládnout tak velké říši je totiž přetěžké břemeno. A k tomu zamilovanost nestačí. Velmi krásně je zde ukazováno manželství bavorských rodičů císařovny v bavorském Possenhofenu, které ve skutečnosti asi tak idylické nebylo. Úctu ale zasluhuje jejich osm dětí, z nichž jedním z nich byla právě Alžběta (Sissi). Nestydím se za to, že mám po skončení těchto filmů (označovaných dnes mnohými za „limonádky“) dobrý pocit; je v nich něco pozitivního, nadějného, jakoby lidé tehdy měli ještě hluboce zakořeněné tradiční hodnoty, byť i ty se začínají pomalu rozpouštět...Je škoda, že se Rakousko-Uhersko rozpadlo. ()
Limonáda. Primerane bublinková, sýto kolorovaná, vyvolávajúca spomienkový optimizmus za mocnárstvom. Na jeho čele boli pekní mladí ľudia, zápasiaci nielen s vládou nad rozsiahlym územím, ale aj s prísnymi dvornými regulami a v prípade cisárovnej Sissi aj so zlomyseľnými zásahmi neprajúcej svokry. Pritom nič všeobecne ľudské týmto vládcom nebolo cudzie. Počas nádherných, farbami hýriacich plesov poriešili rozpory v kráľovstve a nebáli sa ani výletov do veľhôr. Ak by v tom nebola tak nenápadne zakódovaná manipulácia v štýle vytvorenia diel, ktoré evokujú lásku a oddanosť riadiacim panujúcim autoritám, hádam by som šiel s hodnotením aj vyššie. Na druhej strane, veď viem, že limonáda nie je zdravá, má neprirodzené, príliš žiariace farby a priveľa cukru, ale raz za čas: prečo nie? ()
Galerie (15)
Zajímavosti (14)
- Vojna, ktorú Franz Joseph (Karlheinz Böhm) spomína Sissi (Romy Schneider) tesne predtým, ako sa chystá prijať uhorskú šľachtu, je Krymská vojna (1853-1856) medzi Ruským impériom a koalíciou Osmanskej ríše, Francúzska, Spojeného kráľovstva a Sardínskeho kráľovstva. Rakúsko sa jej nakoniec nezúčastnilo. (Arsenal83)
- Sissina (Romy Schneider) prvá dcéra Sophie zomrela vo veku dvoch rokov počas cesty do Uhorska. Druhé dieťa, Gisele, narodená o rok neskôr, prežila rovnakú chorobu. Vo filme to vôbec nie je ukázané. (Arsenal83)
- Okrem tvorby Antona Profesa obsahuje hudba filmu mnoho klasických diel, vrátane niekoľkých valčíkov od Johanna Straussa a "Hallelujah" z "Mesiáša" od Georga Friedricha Händela, ako aj valčík "Les Nubiennes" z opery "Faust" od Charlesa Gounoda. (Arsenal83)
Reklama