Režie:
Martin RittKamera:
James Wong HoweHudba:
Elmer BernsteinHrají:
Paul Newman, Melvyn Douglas, Patricia Neal, Brandon De Wilde, Whit Bissell, Crahan Denton, John Ashley, Val Avery, George Petrie, Curt Conway, Sheldon Allman (více)Obsahy(2)
V moderním westernu hraje Paul Newman Huda Bannona, nelítostného mladého farmáře z Texasu, který zničí všechno, na co sáhne, a každého, s kým přijde do styku. Napjaté vztahy mezi ním a jeho přísným, zásadovým otcem vyústí v hořký konflikt... Hud Bannon (Paul Newman) je mladý texaský farmář, který žije se svým otcem Homerem (Melvyn Douglas), ošetřovatelem dobytka, a synovcem Lonem. Hud je nemorální, bezcitný muž. Jeho otec, který dává Hudovi za vinu smrt svého druhého syna, se snaží Lonovi vštípit základy slušnosti a odpovědnosti za druhé, Lon je však oddaný Hudovi a svému dědovi není příliš ochotný naslouchat. Když jedna z Bannonových starších krav onemocní kulhavkou a slintavkou, Hud chce mermomocí prodat celé stádo dřív, než to zjistí vládní inspektoři. Ale Homer místo toho nařídí stádo porazit (jde o nejtrýznivější sekvenci z celého filmu), čímž mezi sebe a Huda vrazí ještě větší klín. Nakonec Hud překročí všechny meze, když se pokusí znásilnit Almu (Patricia Nealová), jadrnou, ale dobrosrdečnou hospodyni. (Cinemax)
(více)Recenze (88)
Záporák Newman v roli černé ovce farmářské rodiny v krizi. O western v klasickém smyslu nejde, spíše o příběh rodiny z amerického venkova 60. let 20.století, která bojuje se svými problémy i s pohromou epidemie slintavky. Z podobného prostředí se mi líbily jiné filmy mnohem více, např. Kočka na rozpálené plechové střeše (1958). Trailer k filmu Hud: http://www.facebook.com/video/video.php?v=1052301477747 ()
Presne ten typ snímkov "proti prúdu", nad ktorými si pomľaská aj ten najkomfortnejší divák (a kritik). Taký vlastne najviac, pretože na takého tu čaká pridaná hodnota v podobe skvelého pocitu zo samého seba, že aký on je vlastne rebel a myšlienkový dobrodruh. Ale s ohľadom na dobu vzniku ešte v pohode. ()
Martin Ritt je režisérem ojedinělých westernů ze 60. let, které mi sedí. Podobně jako o rok mladší Zneuctění, i Huda jsem vnímal spíše jako psychologické drama, s westernovým pozadím v podobě kulis amerického ranče a silně vyostřeného konfliktu dvou osobnostních protipólů. Příběh se rozjíždí možná pomalším tempem, ale umožňuje zase divákovi poznat hlavní postavy co nejlépe, Ritt ho nechává plynout se vzájemně často odlišnou atmosférou, nejednou ho i pěkně odlehčí (např. soutěž s prasaty) a postupně odhaluje s patřičným napětím zákoutí i vyústění 15 let starého konfliktu. Dost silně na mě zapůsobilo i nenápadné propojení ústředního vztahového dramatu s vedlejším dramatem na ranči. Ono lze utratit a odklidit na věčnost předčasně celé stádo krav, které chytilo nebezpečnou infekci. Ale odklidit stárnoucího člověka z místa, které mu dlouhá léta patří a má k němu silný vztah? To přeci jen tak nelze... Přetrvávějící napětí ve vztazích neúplné rodiny napříč třema(!) generacemi se povedlo rozehrát mistrovským způsobem, což obzvlášť u Paula Newmana a Melvyna Douglase nepřekvapí. Tady už nevnímám kladné a záporné postavy, ale pro diváka více či méně (ne)sympatické postavy se všemi pozitivními i negativními vlastnostmi. Na hranici plného počtu: [85%] ()
Je to v Texasu, jsou tam koně, krávy a chlapi s kloboukama, ale není to western, je to moralistní drama. Má to všechny výhody a nevýhody padesát let starého filmu. Je to bohužel jen 2D, dokonce černobílé, a zvuk ve formátu 1.0. Takže nezbývalo než spoléhat na velmi kvalitní scénář, dialogy, režii, herecké výkony. Jenže, přesně jako v tomto příběhu, i v reále ti staroušci už umřeli, svět převzali mladí a po nich ještě mladší, a ti se dnes už s velikým odstupem mohou spíše jen dohadovat, o čem to tam ten dědek brblá a co mu vlastně tak vadí. No ne? „Zde jsem člověkem. Zde nakupuji.“ To je aspoň každému jasné. ()
"Nikdy na tebe nezapomenu, si jediná kterou jsem nedostal..." Som rád,. že svoj komentár so zaujímavým poradovým číslom 2222 môžem venovať práve tomuto filmu. Ide o ďalší nezabudnuteľný zárez od P. Newmana. Nemal som ani tušenia, že si tu strihol zápornú postavu. So skutočným westernom nemá takmer nič spoločné, preto zaradenie do tejto kategórie zbytočne zavádza a niektorých odporcov tohto žánru i odrádza, čo by bola veľká chyba. Už úvodné titulky s nádhernou skladbou E. Bernsteina navnadí a takto vysoko nastavenú latku si udrží až do konca. Tak výborne prepracovanú drámu nevidíte každý deň a postava Huda v podaní P. Newmana je nezabudnuteľná. Ostatné postavy nijako nezaostávajú a každý z nich tu má svoje silné pasáže. Film je čiernobiely, ale tá mu neskutočne pristane. Veľmi by som sa potešil zremastrovanému obrazu so silnou čiernou farbou na blue ray disku. Skvelý film, skvelý P. Newman, ktorý je ako Hud slizkejší ako had a film bez slabého miesta. 100%. ()
Galerie (38)
Photo © Paramount Pictures
Zajímavosti (21)
- Yvette Vickers neskôr tvrdila, že väčšina jej scén bola vystrihnutá kvôli ich sexuálnemu nádychu. (Arsenal83)
- Martin Ritt sa rozhodol obsadiť Patriciu Neal, pretože naňho zapôsobil jej výkon v seriáli The Untouchables v epizóde The Maggie Storm Story (1962). (Arsenal83)
- McMurtryho román, ktorý je predlohou, sa na rozdiel od filmu zameriava hlavne na postavu Lonnieho Bannona (Brandon deWilde). Producenti Irving Ravetch a Martin Ritt zmenili hlavnú postavu na Huda (Paul Newman), pričom ten bol pôvodne nevlastným a nie vlastným synom Homera (Melvyn Douglas). (Arsenal83)
Reklama