Reklama

Reklama

Bratři Lumiérové

  • Francie Lumière ! L’aventure commence (více)
Trailer 2

Obsahy(1)

Výjimečný snímek Bratři Lumiérové není tradičním filmovým dílem. Filmoví historici Thierry Frémaux a Bertrand Tavernier vybrali a seřadili 108 krátkých snímků, které vytvořili před více než sto dvaceti lety bratři Louis a Auguste Lumièrové, vynálezci kinematografie. 50 vteřin dlouhé filmy jsou precizně zrestaurované pro digitální projekci a nabízejí mimořádně hodnotné svědectví o kulturním a technologickém rozvoji na přelomu 19. a 20. století. (Film Europe)

(více)

Videa (1)

Trailer 2

Recenze (52)

Malarkey 

všechny recenze uživatele

Musíte se naladit na tu vlnu té doby, kdy tehdejší lidstvo pohyblivé obrázky nezažilo, a nechat se tím očarovat. Hezký výběr mini filmů bratrů Lumiérových, kteří tenkrát na konci století přišli s geniálním přístrojem, co dnes baví masy po celém světě. K tomu skvělý a věcný komentář plný zajímavostí. Pro člověka, který film miluje, balzám na duši. ()

Anderton 

všechny recenze uživatele

Tento film je spasenie. Milovník kinematografie si totiž nemusí vyhľadávať cez youtube jednotlivé Lumierovské filmy, pričom by mnohé z tohto dokumentu ani nezhliadol, alebo by na ne proste nenarazil. Nehovoriac o tom, že máme šancu vidieť tieto počiatky kinematografie na veľkom plátne a stačí sa iba pozerať, netreba nič pracne vyhľadávať. Komentár je síce poučný, ale najmä ku koncu už trochu nadbytočný, vážne nepotrebujem vedieť, že Frémaux má prehľad a tá a oná postava mu pripomína niekoho z filmu nakrúteného o desiatky rokov neskôr. Takže géniovia boli Lumiérovci, nie Frémaux, ktorému ale treba zložiť veľkú poklonu, že v podstate spravil robotu za nás a naservíroval nám Lumiérovcov na zlatom podnose. ()

Reklama

radektejkal 

všechny recenze uživatele

Zajímavé, rozhodně zajímavé vidět tyto filmy v tak dobré kvalitě. Některé záběry (na velrrybářském člunu, černošká holčička a další zdařilé, kompozice skvělá vždy. Ale jsou to už (!) filmy nebo jen pohyblivé obrazy? Pro mě vzhledem ke kompoziční náročnosti, celkové atmosféře a době trvání, jsou snímky bratří Lumièrů zatím - přesto, že už tam mají skoro všechny prvky - jen předchůdci filmového umění. Snad nám to trochu pomůže objasnit Miroslav Petříček (Myšlení obrazem, str. 29): "mezi myšlením a obrazem je zcela jistě nějaká velmi těsná souvislost; pozoruhodné přito je, že polem, na kterém se velmi nápadně setkávají, je filmový obraz, kter ýnení pouhým obrazem pohybu, nýbrž sám je pohybem, obrazem-pohybem." ()

Hamaradža 

všechny recenze uživatele

Štyrmi hviezdami hodnotím samozrejme formu divácky príjemnej, ľahkej kompilácie, ktorá mi nepovedala až tak veľa nového, ani samotným krátkym filmom veľa nepridala, no ani chvíľku nenudila a nevylučujem, že sa k nej ešte niekedy vrátim. Samotné Lumiérovské "päťdesiatsekundovky" majú samozrejme hodnotu nevyčístliteľnú. ()

Matty 

všechny recenze uživatele

Dokonalé naplnění jednoduchého konceptu: 108 (nikoliv 114) restaurovaných lumiérovských filmů v původním formátu od „klasiky“ po kuriozity, které na YouTube budete hledat marně, rozdělených do 11 tematických bloků (např. počátky, lidé při práci, děti, komedie). Každý z nich vidíme od začátku do konce a s doprovodem Frémauxova komentáře. Vtipně a poučeně vypráví o historii jednotlivých snímků i kinematografu jako takového, pokud je to relevantní, upřesňuje, koho a co přesně vidíme, analyzuje kompozice (oblíbené dělení obrazu do několika plánů), „herectví“ (přehrávající chlapík se plácá do kolen, aby nám došlo, že daný výjev má být legrační), načasování akce (vše se muselo odehrát během cca 50 vteřin) nebo způsob jejího inscenování do hloubky (využívání diagonálních linií, pohyb v pozadí), upozorňuje na detaily, kterých by si divák jinak nemusel všimnout a které jsou někdy poměrně zásadní, jindy slouží hlavně k pobavení (tady pochoduje 5 tisíc vojáků, tři z nich nemají knír, tenhle, tenhle a tenhle; v pravém dolním rohu vidíme lahev koňaku, takže jde zjevně o francouzskou snídani). Na konci budete mít solidní přehled o tom, co Lumiérové (a jejich kameramani vysílání do světa) točili a uvědomíte si, že třeba přemýšlením, kam nejlépe umístit kameru, strávili podstatně víc času, než naznačuje zdánlivá primitivnost oněch filmů. Pro cinefily film z kategorie „viděl jsem a můžu zemřít“, pro studenty filmu užitečná učební pomůcka, pro všechny ostatní hodina a půl filmečků, které jsou tak krátké, že nikdy nezačnou nudit. 90% ()

Galerie (9)

Zajímavosti (2)

  • Tvůrce střihového dokumentu Thierry Frémaux není povoláním filmový režisér, ale filmový historik. V době uvedení filmu pracoval jako ředitel Lumièrova institutu v Lyonu a jako generální ředitel Filmového festivalu v Cannes. (Volpe)
  • 108 krátkých snímků z přelomu 19. a 20. století na konci doplňuje remake vůbec prvního filmu bratří Lumièrů z roku 1895 nazvaného Dělníci odcházející z Lumièrovy továrny. Remake vznikl 120 let po originálu na stejném místě v Lyonu a režíroval jej Martin Scorsese, který si v něm zároveň i zahrál. (Kivis)

Reklama

Reklama