Režie:
Thierry FrémauxScénář:
Thierry FrémauxHrají:
Thierry Frémaux (vypravěč), Martin Scorsese, Louis Lumière (a.z.), Auguste Lumière (a.z.), Frederic Lumiere (a.z.)VOD (1)
Obsahy(1)
Výjimečný snímek Bratři Lumiérové není tradičním filmovým dílem. Filmoví historici Thierry Frémaux a Bertrand Tavernier vybrali a seřadili 108 krátkých snímků, které vytvořili před více než sto dvaceti lety bratři Louis a Auguste Lumièrové, vynálezci kinematografie. 50 vteřin dlouhé filmy jsou precizně zrestaurované pro digitální projekci a nabízejí mimořádně hodnotné svědectví o kulturním a technologickém rozvoji na přelomu 19. a 20. století. (Film Europe)
(více)Videa (1)
Recenze (52)
Jestli ono se to pak nedělá trochu samo, poskládat dokument ze 108 milovaných krátkých filmů a nadšeně si okomentovat jejich bravuru a pionýrství. Co ale na tom, když to úžasně nasnímané svědectví doby vám bezpečně vezme dech téměř každým záběrem. Chválím rozdělení do smysluplných kapitol i komentář, který často jednoduše a názorně ozřejmí, jak se má pracovat s obrazem, prostorem a náladou scény. Luimérové měli pravdu - máte-li kameru, vydejte se s ní do ulic. ()
Teď tu byli, dva bratři z Francie!. Kdo ví, jakým způsobem by Jára Cimrman nakonec pojal a světu představil tento vynález, který lze považovat za jeden z milníků technického i společenského vývoje či dokonce jiného vnímání reality, což časem doslova zakořenilo ve frázi To je jak ve filmu!. Bratři Lumiérovi nám i tehdejším užaslým divákům a hercům zároveň ukazují každodenní všední realitu, kterou se snaží od prvopočátku měnit...režírovat dle svých představ, stejně jako bezpočet jejich následovníků. Velká pocta filmu, noblesní a zároveň velmi zábavné, z hlediska dokumentárního k nezaplacení, krásný dokument. [Filmový klub - Citadela] ()
Vynikajúca sonda do začiatkov kinematografie ktorá veľmi trpezlivému užívateľovi ponúkne možnosť ohodnotiť množstvo filmov na tunajšej databáze. Napriek tomu sa nikomu nikdy nepodarí ohodnotiť všetky, pretože v archíve bratov ich bolo 1422 a nie všetky sa podarilo obnoviť. V tomto dokumente s príjemným hlasom rozprávača sa objaví mnoho takých, ktoré na čsfd nie sú ( nechystám sa ich pridať) ale pravdepodobne by si tu zaslúžili byť. Spomeniem za nich prvý zábery z futbalového zápasu, prvý zaznamenaný záber letu v balóne a záber na námorníkov veslujúcich na krížniku Poťemkin. Tento dokument tak trochu zmení obraz na počiatky kinematografie asi každému fanúšikovi filmu a predstavuje veľkú výzvu pre najväčšieho filmového fanúšika pod Tatrami, pretože sa musí opäť posnažiť aby ma v počte hodnotení predbehol. A netreba zabúdať že v tesnom závese máme ďalšieho fanúšika. ()
Zajímavé, rozhodně zajímavé vidět tyto filmy v tak dobré kvalitě. Některé záběry (na velrrybářském člunu, černošká holčička a další zdařilé, kompozice skvělá vždy. Ale jsou to už (!) filmy nebo jen pohyblivé obrazy? Pro mě vzhledem ke kompoziční náročnosti, celkové atmosféře a době trvání, jsou snímky bratří Lumièrů zatím - přesto, že už tam mají skoro všechny prvky - jen předchůdci filmového umění. Snad nám to trochu pomůže objasnit Miroslav Petříček (Myšlení obrazem, str. 29): "mezi myšlením a obrazem je zcela jistě nějaká velmi těsná souvislost; pozoruhodné přito je, že polem, na kterém se velmi nápadně setkávají, je filmový obraz, kter ýnení pouhým obrazem pohybu, nýbrž sám je pohybem, obrazem-pohybem." ()
Je úžasné, že se povedlo celý dokument koncipovat tak, aby kromě cinefilů zaujal stejnou měrou i úplně všedního diváka. Okey, všichni do jednoho určitě ve 108 statických záběrech zalíbení nenajdou, ale přesto smekám před Frémauxem, který si dal tu práci a vdechl těm úplně nejklasičtějším dílům kinematografie takhle nový dobrodružný nádech a pocit radosti z objevování prvních krůčků dnes nejvlivnějšího globálního média. A potitulková sekvence je lepší než všechny od Marvelu. :D ()
Galerie (9)
Photo © Ad Vitam
Zajímavosti (2)
- Tvůrce střihového dokumentu Thierry Frémaux není povoláním filmový režisér, ale filmový historik. V době uvedení filmu pracoval jako ředitel Lumièrova institutu v Lyonu a jako generální ředitel Filmového festivalu v Cannes. (Volpe)
- 108 krátkých snímků z přelomu 19. a 20. století na konci doplňuje remake vůbec prvního filmu bratří Lumièrů z roku 1895 nazvaného Dělníci odcházející z Lumièrovy továrny. Remake vznikl 120 let po originálu na stejném místě v Lyonu a režíroval jej Martin Scorsese, který si v něm zároveň i zahrál. (Kivis)
Reklama