Poslední recenze (2 261)
Svatá (2024) (TV film)
Lež je střepina pravdy. Skandál, který před časem vyvolalo tvrzení několika renomovaných historiků, že slova Věry Sosnarové, ženy vydávající se za přeživší stalinských gulagů, nemohou být pravdivá, zažehl bouřlivou debatu o tom, kde leží hranice mezi přijatelným a nepřijatelným a jak zacházet s manipulací a ovlivňováním veřejného mínění. Strachův film, navzdory jisté tezovitosti, odráží mimo celkovou proměnu paradigmatu společnosti a vztahů mezi generacemi i zhroucení přirozené hierarchie hodnot – není důležité, na čí straně je pravda, ale kdo je na straně pravdy. Z uměleckého hlediska filmu bezesporu dominuje herecký výkon Jiřiny Bohdalové, která zas a znovu přesvědčuje o tom, že postavy rozporuplných žen s tajemstvím jsou její silná parketa.
Slečna Julie (1969) (divadelní záznam)
Vášeň, která se mění v neovladatelnou posedlost. City, které se nikdy neproměnily v lásku. Past, z níž není úniku. Provokativní Strindbergova hra nachází pod režijním vedením Jana Grossmana ve zdánlivě známých skutečnostech nové významy, takové, které mohou překvapit i současného diváka. Grossmanova inscenace totiž nestaví do popředí postavy, ale spíš jejich myšlenky, skryté emoce a potlačované fantazie, s nimiž potom buduje zneklidňující atmosféru neodvratitelného pádu. A jak Marie Málková, tak především strhující Luděk Munzar, jehož portrét bezvýznamného sluhy s krásnou tváří, tohoto samolibého primitiva cynicky zneužívajícího svého postavení k osobnímu prospěchu, vyhovují této vnější i vnitřní charakterizaci s takovou přesvědčivostí, že je radost se dívat. Svrchovaně moderní inscenace odpovídající naprosto současnému vnímání lidských vztahů, akcentující s naléhavou, formálně promyšlenou jistotou obecný společenský a mravní rozklad.
Rána jistoty (1977) (TV film)
Kdo seje vítr, sklízí bouři. Ohavný ideologický brak, v němž není nouze o již tradiční (rozuměj schematické) výjevy z časů hroutícího se panství majestátních selských gruntů. Pastorek se neštítí ničeho, z hlavního antihrdiny (Langmiler) vytváří přímo ďábelskou stvůru, která nemá slitování s nikým, ani s vlastní krví. Že půjde o šílenej matroš jen pro otrlé, lze bez problémů odtušit už proto, že tenhle scénáristickej nepodarek vyfasoval Evžen Sokolovský. To je zároveň odpověď na to, proč to celý vypadá jak film z ranejch padesátejch.
Poslední deníček (107)
Portréty legendárních českých herců
Dobrák v rolích zlosynů (František Kreuzmann) (1960)
Národní umělkyně Leopolda Dostalová (1964)
Hercův večer (Bohuš Záhorský) (1966)
Jan Pivec vzpomíná (1967)
Olga Scheinpflugová (1967)
Na návštěvě u Hugo Haase (1968)
Sedm dní z notesu Jaroslava Vojty (1968)
Cesta a náhody Karla Högera (1969)
Herecký kníže z Kampy (Eduard Kohout) (1969)
Setkání a život jde dál (Leopolda Dostalová) (1969)
Piknik před deštěm (Jiřina Šejbalová a její přátelé) (1970)
Poutník Václav Vydra (1971)
Lásky plná komedie (František Filipovský) (1972)
Nehraju ani já (Vlasta Fabianová) (1992)