Režie:
Billy WilderKamera:
John F. SeitzHudba:
Miklós RózsaHrají:
Fred MacMurray, Barbara Stanwyck, Edward G. Robinson, Porter Hall, Jean Heather, Tom Powers, Richard Gaines, Fortunio Bonanova, John Philliber (více)VOD (1)
Obsahy(2)
Vypočítavá Phyllis Dietrichsonová (Barbara Stanwyck) a její milenec - úlisný pojišťovací agent (Fred McMurray) donutí pana Dietrichsona uzavřít životní pojistku na dvojnásobné odškodnění. Phyllisin manžel netuší, že podpisem pojistné smlouvy na svůj život zpečetil svůj další osud. Oba spiklenci naplánují dokonalý zločin a po Dietrichsonově smrti se chystají vyinkasovat pojistku. Vražda je zdánlivě perfektní, jenže nekompromisní vyšetřovatel pojišťovny (Edward G. Robinson) cítí zradu. Napjatá atmosféra ještě zhoustne, když dosavadní milenci a komplici zjistí, že si navzájem nemohou důvěřovat.Temný thriller podle skutečné události patří k mistrovským dílům režiséra Billyho Wildera. Film získal šest nominací na Cenu Akademie včetně kategorie Nejlepší film a Nejlepší herečka pro Barbaru Stanwyck. (oficiální text distributora)
(více)Videa (2)
Recenze (272)
Velmi solidní noirová záležitost s ne příliš okoukanými tvářemi, avšak neméně kvalitními herci. Zručný režisér Billy Wildeer natočil opravdu zdařilý snímek, který má řadu vynikajících momentů. K plnému počtu hvězdiček nechybí mnoho. Scéna se sádrou na noze ve vlaku je perfektní a finále také nemá chybu. ()
První polovina Pojistky smrti je vlažnější, ale naštěstí i prošpikovaná úžasnými dialogy s vtipným nadhledem. V té druhé se pak od bodu klíčového incidentu rozjíždí působivý thriller, který nechává diváka bez vydechnutí až do samotného konce a po němž zpětně ještě více musím ocenit perfektní výstavbu podaného příběhu od samého počátku. Podobně jako v Ulmerově Objížďce (1945), i zde tvoří nezbytný prvek bezcitně rafinovaná blond kráska vedle muže neochvejně chyceného do pasti a obrovským kladem se stává skvěle vybudované napětí, dotvářené též expresivním černobílým vizuálem a retrospektivním vyprávěním. Skvělá vec z ranku klasického filmu-noir, která ani po 66 letech od svého vzniku nezklame. 85% ()
"There's a speed limit in this state, Mr. Neff. Forty-five miles an hour." Strhující od úvodních titulků, kdy se k nám přibližuje jakýsi muž o berlích. Kdo to je? Je důležitý? Proč tam je? Zneklidňující... Otázky jsou zde, a to ještě nezačal samotný film. Příběh pracovníka pojišťovny, který rozhodně není typickým kladným hrdinou. A zcela chápu, proč se nechal okouzlit zrovna Phyllis. Temné odstíny noir a vypilované dialogy, kdy to mezi ústřední dvojicí jiskří tak silně, že jsem chvilkami ani nedýchala. A taková malá drobnost – narozdíl od některých zdejších uživatelů jsem si vůbec nevšimla nějaké paruky. Byla jsem ponořena do příběhu a cítila zimolez. Věděli jste, že voní po nebezpečí? ()
Ukecaný kriminalistický film, ale veľmi presvedčivý a rafinovaný, tie dialógy som tomu veril. Priam až nechápem kam sa za tie roky podeli takéto presvedčivé filmy o faloši, zákernosti, podvodoch, či pretvárke. Ono je to svojim spôsobom jednoduché, no dej funguje skvelo, navyše je to staršie dielo, nad ktorého niektorými obrazovými nedostatkami, najmä tými nočnými by sa dalo privrieť oko, ale myslím, že stále to bolo na špičkovej úrovni. Tento film o poisťovacom podvode si ma získal, aj keď možno o málinko tých monotónnych rečí tam mohlo byť menej, no to ho nijak výrazne neznižuje. ()
Po dlhej dobe opäť jeden päťkový film. Film starý ako ja, a vo svojej kategórii určite jeden z najlepších. Nečudo, keď sa pri jeho vzniku zišli James M. Cain (Poštár zvoní vždy dva krát), Raymond Chandler a Billy Wilder. Pridajte k tomu skvelé herecké výkony trojice hlavných predstaviteľov a ťažko sa bude uberať čo i len jedna hviezdička. Film nie je nijako ohromujúci, príbeh je pomerne jednoduchý, bez výrazných dejových zvratov, postavy sa vyvíjajú podľa logiky príbehu, dialógy sú nielen brilantné, ale aj napriek žánru aj vtipné. Za hlavný klad považujem, že všetko sa nachádza na svojom mieste. Wilder ako skvelý remeselník nikdy nesklame. ()
Galerie (90)
Photo © Paramount Pictures
Zajímavosti (46)
- V kraťoučké cameo roli se ve filmu objeví samotný Raymond Chandler jako muž začtený do knihy přibližně v 16. minutě. Na tuto skutečnost se však přišlo až v roce 2009, více než 60 let po uvedení filmu. (Please)
- Phyllis Dietrichson (Barbara Stanwyck) byla zařazena Americkým filmovým institutem v žebříčku nejzápornějších postav amerického filmu na 8. pozici. (TheDude)
- Dom používaný vo filme ako domov postavy Barbary Stanwyck dodnes stojí na ulici 6301 Quebec Drive v Los Angeles. (westerns)
Reklama