Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Drama muže odsouzeného na smrt a ženy, která hledá způsob, jak ulehčit poslední dny jeho života. Sestra Helen pracuje jako sociální pracovnice v černošské čtvrti v New Orleansu. Ve vězení se setkává s cynickým a brutálním vrahem Matthewem Ponceletem pár týdnů před jeho popravou. Její úsilí o pomoc člověku v nouzi se postupně mění ve snahu dosáhnout alespoň zmírnění jeho trestu. Mezi Helen a Matthewem se přitom vytváří zvláštní vztah. Zatímco ona těžce hledá cestu jak překonat vlastní pochyby, musí vězeň přiznat svoji vinu... Silné drama vzniklo podle stejnojmenného bestselleru, v němž jeptiška Helen Prejeanová vypráví osobní zážitky při setkáních s vězni z cel smrti. Scénář k filmu napsal scenárista a režisér Tim Robbins (Bob Roberts, The Cradle Will Rock). Hlavní postavu pozoruhodným způsobem ztvárnila Susan Sarandonová (Atlantic City, Čarodějky z Eastwicku, Thelma a Louise, Nebezpečný klient a Soumrak), která byla za svůj výkon v hlavní roli oceněna Oscarem. Vězně čekajícího na poslední den svého života si zahrál Sean Penn (Nejsme žádní andělé, Hra, Tlumočnice, 21 gramů, Milk). Za svůj výkon v Robbinsově snímku byl oceněn Stříbrným medvědem na 46. MFF v Berlíně v roce 1996. (Česká televize)

(více)

Videa (2)

Trailer

Recenze (292)

salalala 

všechny recenze uživatele

S Robbinsem jakožto režisérem nemám absolutně žádné zkušenosti, tudíž jsem nevěděl, co čekat. A musím říct, že mě ve většině věcí překvapil. Scény, kde by 99 % jeho kolegů tahalo laciné emoce a slzy z diváků, zvládl natočit uvěřitelně, nesentimentálně a přesto lidsky. Neklade otázky, na nic neodpovídá, nikomu necpe jeden názor. Penn je vynikající a nesklouzává k nějaké žádosti o soucit. Podobně skvělá (možná o fous lepší) je i Sarandon, která měla roličku o chloupeček náročnější, protože na rozdíl od Penna se potácí ve vlastních pocitech, v pocitech odsouzeného vraha a v konfrontaci s rodinami zavražděných. Oscar asi po právu. Jediné, co trošku zdržuje, je pomalejší rozjezd a možná až moc dialogů v prostřední části filmu. Někomu může vadit i lehce náboženský podtext, který mě teda tak strašný nepřišel. Na to zda trest smrti, nebo ne, si musí odpovědět každý sám, což mi na tom filmu přijde vůbec nejlepší. Parádní snímek, který má v sobě ukrytou nenápadnou, ale intenzivní sílu. 80% ()

troufalka 

všechny recenze uživatele

"Já a Ježíš to řešíme každej jinak."                                                                                                                                         Film, který zůstal na půli cesty. Tohle mohlo a mělo tnout do živého. Susan Sarandon sice dostala za svůj výkon Oskara, ale pro mne její výkon nebyl přesvědčivý. Tak si říkám, jestli nebylo lepší dostadit to role opravdovou jepťulindu a nechat jí mluvit, jak jí zobák narostl. Chyběla mi proměna. Proměna sestry, která se poprvé setkává s odsouzeným na smrt. Proměna těch, kdo jsou kolem ní a pochopí, proč tak jedná, včetně rodičů. Tam jakoby se ani nepokusila vyložit, proč se snaží pomoct na druhé straně. Silné téma, kterému se bohužel nedostalo důkladného zpracování. Slabinu vidím ve scénáři a hlavně v dialozích. Mne by Susan jako řádová sestra nepřesvědčila. ()

Reklama

ClintEastwood 

všechny recenze uživatele

Vynikající psychologické drama, plné silných scén a nezapomenutelných hereckých výkonů (především ústřední dvojice Sarandon - Penn). Film, který zasáhne ještě emočněji ty, kteří už mají vlastní děti a dokáží se tak ještě hlouběji vžít do rolí rodičů obětí. Tim Robbins dokázal, že pobral spoustu talentu i jako režisér. ()

Anderton 

všechny recenze uživatele

Na Mŕtvom mužovi som bol v sedemnástich rokoch v kine a už vtedy ma dokázal patrične ohúriť úplne všetkými svojimi zložkami. Ak hrajú herci ako o život, ak vás režisér dostane hneď od začiatku, tak potom myšlienky, názory a postoje vo filme vyniknú o to viac. No a treba povedať, že Robbins zatína do miest, kam sa málokedy nejaký režisér (tobôž hollywoodsky) odváži. Preto toľká recenzentská kontroverzia. Ale to mám práve na kinematografii rád. Nekonformnosť, nové témy, ambivalentnosť postáv. Zopakoval som si túto morálnu polemiku ešte raz a fungovalo to znova výborne. ()

Snorlax 

všechny recenze uživatele

Někdy opravdu stačí jen silný příběh, aby mohl vzniknout výtečný film. Pohled na trest smrti z jiné strany, než jsme od filmařů zvyklí. Jedná se prakticky o konveračku, která téměř nevytáhne paty z interiéru. Sarandové se velmi dobře daří táhnout ji od začátku až do konce. Penn je sice místy malinko unylý, ale v natolik snesitelné míře, že jsem ochotna na tuto chybku zapomenout. Timu Robbinsovi se podařila velice lišácká režie, na jednu stranu snímek působí zdánlivě pomalým tempem, aby ohromil nás milovníky pomalých filmů, ale ve skutečnosti se jedná o velice dynamicky sestříhaný film. Jeho bratrovi se hudba povedla neméně. ()

Galerie (45)

Zajímavosti (13)

  • Scéna znásilnění se natáčela celou noc, kvůli tomu, že se odehrává v bahně. Po každém záběru se museli herci osprchovat, znovu obléci do čistého a pokračovat. (don corleone)
  • Robbins a Deakins vymysleli vizuálny vzorec na vyjadrenie rastúcej intimity medzi Helenou a Matthewom. Úvodné scény dávali dôraz na pletivo, na ktoré bolo vždy zaostrené, pričom Matthew sa zdal v záberoch vzdialený. V priebehu filmu boli použité objektívy s väčšou ohniskovou vzdialenosťou a zámerné pomalšie jazdy kamier, aby "bariéru" medzi pletivom a Matthewom minimalizovali. Posledný dialóg postáv pred popravou je realizovaný skrz sklo a v zábere sú obaja, nakoľko sa pri snímaní Heleny odráža Matthew v skle. (Biopler)

Reklama

Reklama