Režie:
Martin RittKamera:
James Wong HoweHudba:
Elmer BernsteinHrají:
Paul Newman, Melvyn Douglas, Patricia Neal, Brandon De Wilde, Whit Bissell, Crahan Denton, John Ashley, Val Avery, George Petrie, Curt Conway, Sheldon Allman (více)Obsahy(2)
V moderním westernu hraje Paul Newman Huda Bannona, nelítostného mladého farmáře z Texasu, který zničí všechno, na co sáhne, a každého, s kým přijde do styku. Napjaté vztahy mezi ním a jeho přísným, zásadovým otcem vyústí v hořký konflikt... Hud Bannon (Paul Newman) je mladý texaský farmář, který žije se svým otcem Homerem (Melvyn Douglas), ošetřovatelem dobytka, a synovcem Lonem. Hud je nemorální, bezcitný muž. Jeho otec, který dává Hudovi za vinu smrt svého druhého syna, se snaží Lonovi vštípit základy slušnosti a odpovědnosti za druhé, Lon je však oddaný Hudovi a svému dědovi není příliš ochotný naslouchat. Když jedna z Bannonových starších krav onemocní kulhavkou a slintavkou, Hud chce mermomocí prodat celé stádo dřív, než to zjistí vládní inspektoři. Ale Homer místo toho nařídí stádo porazit (jde o nejtrýznivější sekvenci z celého filmu), čímž mezi sebe a Huda vrazí ještě větší klín. Nakonec Hud překročí všechny meze, když se pokusí znásilnit Almu (Patricia Nealová), jadrnou, ale dobrosrdečnou hospodyni. (Cinemax)
(více)Recenze (88)
7/10 Situace pekna, Paul super - klidne i na oskara, ostatni taky, ale neco tomu ve vysledku k dokonalosti chybelo. Ta zenska posluhovacka byla dobra, ale mela malo prostoru k rozvoji, stejne tak otec farmar - to vnuk, co nakonec oscarove oceneni neziskal byl daleko lepsi. Atmosfera na texaskem malomeste pozoruhodna, ale bydlet bych tam nechtel, uz jenom kvuli tomu strileni krav nebo zasobe knih v mistnim obchode... ()
Je to v Texasu, jsou tam koně, krávy a chlapi s kloboukama, ale není to western, je to moralistní drama. Má to všechny výhody a nevýhody padesát let starého filmu. Je to bohužel jen 2D, dokonce černobílé, a zvuk ve formátu 1.0. Takže nezbývalo než spoléhat na velmi kvalitní scénář, dialogy, režii, herecké výkony. Jenže, přesně jako v tomto příběhu, i v reále ti staroušci už umřeli, svět převzali mladí a po nich ještě mladší, a ti se dnes už s velikým odstupem mohou spíše jen dohadovat, o čem to tam ten dědek brblá a co mu vlastně tak vadí. No ne? „Zde jsem člověkem. Zde nakupuji.“ To je aspoň každému jasné. ()
Podle plakátu jsem čekal ryzí western, rozhodně ne trojgenerační melancholické drama o zániku starých hodnot. Na počátek 60. let je to odvážný film. Odvážný svou bezútěšností i tím, že v něm Paul Newman hraje násilnického flákače, kterému na nikom a na ničem nezáleží. Pro svůj nihilismus nenachází společnou řeč s otcem, zato získává sympatie synovce. Jedinou naději do budoucna představuje právě zástupce nejmladší generace, jenž s respektem vzhlíží k oběma mužům. Ve kterém z nich se nakonec zhlédne jakoby mělo být určující nejen pro něj samotného, ale v symbolické rovině i pro celé Spojené státy. Je s podivem, že kameru, která je v tom nejlepším smyslu klasicky hollywoodská, držel v rukou původem čínský kameraman James Wong Howe. Díky němu poslouží Hud nejen jako psychologický portrét doby, kdy se něco zlomilo, ale zároveň jako škola prvotřídní záběrové kompozice. 90% ()
Rodinné drama majitelů chovatelské farmy o třech mužích, starém otci, jeho synovi, mladinkém vnukovi a jedné hospodyni.. Paul Newman je v roli nezodpovědného a bezohledného frajírka strhující, sedla jsem mu na lep a nechala se vtáhnout.. Jakmile se objevilo nemocné zvíře, zatrnulo mi, to musela být pohroma.. Divákovi je postupně odhalována minulost všech zúčastněných, staré šrámy, které čas nedokázal zahojit a odpuštění či smíření zcela chybí.. Krásně smutné pokoukání.. ()
Stejně jako v jeho dalším filmu, Hombre, si režisér Martin Ritt pohrává se žánrem westernu. Společně s chladnokrevně dokonalým Paulem Newmanem vytesal náhrobek pro westernový žánr. Ne, že by to byl poslední žánrový film, ale naopak nechává zemřít vše, co k westernu neodmyslitelně patřilo. Konec širým pláním se stády krav, konec zásadovým kovbojům a hlavně konec hrdinům, kteří vlastně nikdy hrdiny nebyli. Až je z toho člověku smutno. ()
Galerie (38)
Photo © Paramount Pictures
Zajímavosti (21)
- Yvette Vickers neskôr tvrdila, že väčšina jej scén bola vystrihnutá kvôli ich sexuálnemu nádychu. (Arsenal83)
- Postava Hudovej (Paul Newman) manželky z románu bola vo filmovom spracovaní eliminovaná. (Arsenal83)
- McMurtryho román, ktorý je predlohou, sa na rozdiel od filmu zameriava hlavne na postavu Lonnieho Bannona (Brandon deWilde). Producenti Irving Ravetch a Martin Ritt zmenili hlavnú postavu na Huda (Paul Newman), pričom ten bol pôvodne nevlastným a nie vlastným synom Homera (Melvyn Douglas). (Arsenal83)
Reklama