Reklama

Reklama

Psanec El Topo vyzve na souboj nepřemožitelné Čtyři pány pouště kvůli lásce jedné ženy. Poráží je a dosahuje vyšší úrovně vědomí, zradí ho však jeho žena. El Topo začíná novou existenci jako svatý muž a ujímá se osvobození komunity vyděděnců. (Film Europe)

Videa (1)

Trailer 2

Recenze (150)

honajz2 

všechny recenze uživatele

SPOILERY Jodorowsky film režíroval, napsal k němu scénář, hudbu k němu složil a hlavní roli spasitele Krtka si sám zahrál. Hm. Jodorowsky asi musí být narcis jak sviňa, který nemá daleko od jednoho filmového mistra/Boha jménem Neil Breen, kterého kdo zná, tak si z něj dělá prdel, no tady to je přesně naopak. Krtek je jakýsi gangster, procházející se synem po kruté pouštní krajině, kde všichni jdou proti všem, on koho potká toho střelí (kromě biskupům, kterým předhodí svého syna a jeho ženy, která je taky oblečena celá v černém), ale ti lidi mu vždycky tak stupidně pózují a nikdy se té jeho střelbě ani nebrání, takže je pochopitelné, že vždycky všechny zabije. Pak ale dojde k souboji, kdy jeho oběť spáchá sebevraždu, Krtek "prohraje" a zdeptá ho to natolik, že začne přehodnocovat svůj život, žena od něj odejde a on odchází kamsi do jeskyně, kde je nějaká vesnice a tam ho oslavují jako spasitele, on se pak nechá vyholit dohola, dá se na buddhistické učení, pak tam pobíhá v nějaké druhé vesnici s o dvě hlavy menší ženskou, všude visí ilumináti, pak tam přijede jeho syn, kterého po cestě zahodil, pohádají se, usmíří, Krtek pak propustí lidi z té jeskyně, i když po něm chtěli jenom to, aby tam zboural díru a šlo tam na ně světlo, všichni ti z jeskyně běží do té druhé vesnice, ti z té druhé vesnice všechny ty z jeskyně povraždí, pak přiběhne Krtek, vidí ten masakr a zapálí se, syn a ta prťavá mu pak udělají hrob a jedou pryč. Konec. Do toho je to celé úplně nahodile sestříhané, v každém záběru nějaká bizarnost a jakési poselství se z toho vytratilo. O čem to bylo? O Krtkově očistné cestě, ok, ale celou tu očistnou cestu zabíjí narcismus Jodorowského, který si tu to nejdůležitější prostě musel udělat všechno sám a kdyby to šlo, tak si stoupne i za kameru, možná to i několikrát udělal. Zase mu nemůžu upřít, že to chvílemi nebylo svými bizarnostmi poutavé, ale jenom chvílemi. 2* ()

liborek_ 

všechny recenze uživatele

Film je to sice těžko pochopitelný, ale zpočátku jsem od něj nemohl odtrhnout oči. Ovšem... Vizuálně velmi přitažlivé, doprovázeno krásnou hudbou, přesto po hodině a čtvrt "vymýšlení" a "hledání" významů jednotlivých výjevů (což mě ohromně bavilo), jsem se začal docela ztrácet a zážitek už nebyl tak intenzivní, spíše naopak. Snad to bylo pokročilou nocí, snad to bylo únavou... snad to bylo onou stopáží - nevím, nicméně poslední třetina mě už spíše nudila a (říkám to překvapen sám sebou) na všechen ten příval násilí a bizarností jsem si vlastně už z předchozích částí filmu zvykl. Proto to průměrné hodnocení tohoto jistě nevšedního snímku. Nevylučuju ovšem, že se na to ještě podívám...:-) ()

Reklama

ORIN 

všechny recenze uživatele

"Dva jsou lepší než jeden, protože pokud jeden spadne, druhý ho může zvednout. Je-li zde jen jeden, není tu nikoho, kdo by jej zvedl." Koncem vše ostatní začíná, je to ale konec začátku? Nebo snad začátek konce? Těžká otázka, ještě těžší odpověď. Jodorowsky zprostředkovává velké množství vodítek k zodpovězení... Divák prochází katarzí skrze postavu (buddhistického) mnicha, kterého si zahrál samotný Jodorowsky (pro někoho možná nudná závěrečná část mě kompletně pohltila). Autor uchopil žánr (spaghetti) westernu po svém, obrátil jej naruby a pro něj typické prvky postavil na hlavu. Prostě filmová onanie par excellence. Alejandro Jodorowsky je úchyl na svém místě a je moc dobře, že na tuhle (kultovní) záležitost získal finance a látku zfilmoval. ()

darkrobyk 

všechny recenze uživatele

Podobenství o společnosti je rozděleno do několika kapitol, pomyslně pak na dvě části. V první hledá El Topo původce masakru a následně čtyři mistry, s nimiž se chce utkat na život a na smrt, no, chce je zabít, ve druhé se pak snaží pomoci skupině lidí uvězněných v podzemí tak, že jim prokope tunel. Jde ale o jedince různě postižené, jelikož byli v podzemí příliš dlouho a děti se rodily z incestů a svazků několika málo lidí. Jejich touhou je jít do městečka pod horou. To je však zcela dekadentní a rozhodně horší než místo pod zemí. Film příjemně plyne jako řeka, občas se objeví nějaký symbol (např. zrcátko), ale i bez nich je příběh dobře srozumitelný. Dobro a zlo, život a smrt, láska a nenávist. Pro okrajové publikum. ()

Arbiter 

všechny recenze uživatele

El Topo je film sakra unikátní. Výjimečně nekorektní a to nejen obsahem ale i formou, kterou by si dnes myslím filmaři dovolit prostě nemohli, kdyby to nebylo za cenu promítání někde po pidiklubech (ne, není toho docíleno prvoplánovým ala snuffem). Groteskní, teatrální, pitoreskní a já nevím jak ještě -ní. Nebyl by žádný problém utopit se ve stránkách interpretací a myslím, že by se vzájemně ani moc nemusely lišit, protože přes symbolismus, převážně opravdu neprvoplánový, je snímek jasně sdílný. Jen nesděluje jednu konkrétní věc. Sděluje toho mnoho. Jodorowsky má koule a bude to se vší pravděpodobností taky pěknej exot. Religionistika je snímkem protkaná, ale nemůžu se zbavit pocitu velkého opovržení lidským faktorem této nadpozemské domény. ___ (asiSpoilery) Hrdinova cesta vede skrze dospívání a dobrou myšlenku nabubřelostí a světem hříchu. Zradí nevinného pro neodolatelný chtíč a zrazuje postupně víc a víc sám sebe. .. Setrvačnost mě žene kupředu, nevím za čím. Možná to co jsem hledal je na druhé straně. Neměl bych se vrátit, neměl bych se raděj zastavit a stát. Stejně nemám co ztratit. Ale škoda toho času mohl jsem místo té divné cesty tam a zpět zůstat klidně spát .. (WWW - Kůň) Přichází o vlastní tvář, přichází o svůj chtíč a zradou upadne v milost druhé šance. Marné pro spásu, užitečné pro odčinění hříchů. Ne každý podlehne svodům, kterým on čelit nedokázal. Jeho učeň, ač zrazen, zachoval si svou tvář čelem k pokání svého pána a zrádce, který až na konci volí cestu mistrů, které podle přemohl. A ta krásně vyčištěná Sodomie na konci? Výjimečné, hodně výjimečné. A vlastně i dost děsivé. Alejandro rozhodně netrpí něčím jako jsou iluze o člověku. A nemá rád dominantní mužatky, jak se zdá. Je to Zázrak!! ()

Galerie (63)

Zajímavosti (15)

  • Název snímku a jméno hlavního hrdiny slouží jako metafora pro undergroundovou kinematografii šedesátých let. Tak, jako se krtci prohrabou z hlubin země na povrch, povedlo se i některým nízkorozpočtovým snímkům získat popularitu u širokého spektra diváků. (Arbiter)

Reklama

Reklama