Režie:
Peter FleischmannKamera:
Pavel Timofejevič LebeševHudba:
Jürgen FritzHrají:
Edward Żentara, Alexandr Filippenko, Hugues Quester, Anne Gautier, Christine Kaufmann, Pierre Clémenti, Birgit Doll, Werner Herzog, Oleg Jankovskij (více)Obsahy(1)
Podle jednoho z nejznámějších románů bratrů Strugackých. Lidstvo třetího tisíciletí dokázalo vyřešit většinu svých problémů a vydává se hledat další civilizace. Výzkumný tým na oběžné dráze nad planetou Arkanar sleduje život na planetě na velkých obrazovkách. Používá k tomu kamer v očích průzkumníků převlečených za významné osobnosti místní společnosti, která je na úrovni našeho temného středověku. Jeden z průzkumníků, Anton - na Arkanaru Rumata, stojí tváří v tvář krutosti a nespravedlnosti před otázku, zda porušit zákaz vměšování do záležitostí místních obyvatel, nebo zda na pomoc těm osvíceným použít nejmodernější pozemské zbraně. (MI-380)
(více)Recenze (26)
Vedeckofantastický mišmaš, ktorý svoje šance na veľkolepú sci-fi a svetový úspech utopil pod ťažobou zdĺhavosti a v neposlednom rade, aj napriek na svoju dobu veľkorysému rozpočtu ( zdroje hovoria až o 50 mil. markách ), v pomernej lacnosti. Myšlienka románovej predlohy je zaujímavá, vo filme ale nemá akosi váhu. ()
Večná škoda, že jednoduchý príbeh je vyrozprávaný pomerne chaoticky. Našťastie som sa v jeho záverečnej fáze dočkal presne toho, čo som od sovietsko-nemeckej osemdesiatkovej sci-fi očakával. Je to taký ruský Highlander, Edwarda Žentaru si budete mýliť s Christopherom Lambertom nie len kvôli ich divokým hrivám. Chvíľami ambiciózne sci-fi, chvíľami kúzelné guilty pleasure, chvíľami šeď. Ale tá druhá charakteristika u mňa prevažuje a som rád, že som toto menej známe dielko spoznal. No a sú tu tri pre dej dôležité neopozerané krásky, čím sa film v pohode doťahuje aj na Barbarellu. ()
Tohle můj šálek kávy nebyl. Jako ostatně i dva další filmy podle bratrů Strugackých, které jsem dosud viděl včetně Stalkera, ale tenhle mne oslovil nejméně. Nepopírám, že příběh dal příležitost rozpracovat hutné myšlenky směrem ke kritice středověkého smýšlení lidí nebo ideu o nemožnosti zrýchlit vývoj lidstva a přeskočit evoluční krok. Ale nemůžu si pomoct, celé to zpracování plné šílených kostýmů, v skloubení s retro sci-fi triky, na mne působilo natolik rozpačitě, že mi jaksi byla ukradena i myšlenka. Prostě takový typický osmdesátkový bizár, který i přes zajímavé aspekty vyvolává spíše rozpaky. Nevylučuju, že se časem podívám na novší ruskou verzi. (viděno v rámci "Challenge Tour 2020" – 30 dnů se světovou kinematografií) ()
Perou se ve mě dvě protichůdné věci: moje láska k sci-fi a odpor k historickým filmům. Proto jsem si i tento film nechával "na později", protože mě dvouhodinová stopáž historického dramatu s prvky sci-fi odrazovala. Nakonec mě výsledek vcelku pozitivně překvapil. Minimalistická výprava filmu není vůbec na škodu, právě naopak. Předlohu jsem zatím nečetl, ale pustím se do toho, protože téma mě chytlo. ()
Není lehké dívat se na film, když titulky se zobrazují spíše sporadicky a vy téměř nesprechtíte. Ale nějak se to dalo, a ve výsledku docela gut, leicht heretzky ukázaly tzetzky, knížka je přímo wunderbar, takže mi ty dialogy zas tak nechyběly a baron je přímo ztělesnění dobrodruha, se kterým se chcete na středověké planetě kamarádit. Drei Sterne! ()
Galerie (18)
Photo © Jugendfilm-Verleih
Zajímavosti (4)
- Nejdřív měli před kamerou stanout Kurt Russell, Ed Harris a Claudia Cardinalle, pak je vystřídali William Petersen a Desireé Nosbusch, kteří však z vyčerpávajícího natáčení odstoupili. (Hans.)
- Premiéra se měla původně konat 27. 7. 1989. Režisér ji však z důvodu nespokojenosti se střihem přesunul na 25. 1. 1990. (Hans.)
- Náklady na film se vyšplhaly z původních 16 až na 50 milionů německých marek. (Hans.)
Reklama