Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Kdysi tady všude byl jen temný les, dnes tu stojí panelákové sídliště. Právě tady je doma chlápek, kterému nikdo neřekne jinak než Vandam. Žije sám v bytě na okraji Prahy a každý den doma cvičí, aby byl v kondici. Večer, když sídlištěm bloudí divoká zvířata, chodí se svými kumpány na jedno. Vandam se snaží udělat dojem na Lucku, která v sídlištní hospodě točí pivo. Často a rád se porve. Je znalec dějin a válek. Má pocit, že svět míří k zániku, že se schyluje k velké bitvě. A tak cvičí, aby byl na tu poslední rozhodující bitvu nachystaný. A taky k tomu vychovává Psycha, mladého kluka, se kterým natírá střechy panelových domů. Kumpáni z hospody Vandamovi přezdívají „národní hrdina“. Prý dal tehdy v Listopadu na Národní třídě dějiny jednou ranou do pohybu. Film podle stejnojmenné knihy Jaroslava Rudiše v hlavní roli s Hynkem Čermákem kombinuje dramatický příběh s černým humorem. (Falcon)

(více)

Videa (2)

Trailer 1

Recenze (385)

JitkaCardova 

všechny recenze uživatele

Tři a půl, s tím, že za vidění to bez debaty stojí. *** Hořko-ironicko-nostalgická redefinice národního hrdiny v reál-kritické sociální eseji z pražských sídlišť Jižního Města, jež se stalo předmětem zájmu developerů a jejich osvědčených nekalých praktik. Narušují svými bezohlednými plány zaběhané pořádky místních, už tak životem semletých obyvatel, z nichž někteří se křivdám mocnějších přizpůsobují unaveněji, navykleji, jdou jim z cesty rezignovaněji a ochotněji než jiní, aby pragmaticky umenšili škody, které je postihnou - ale najdou se i tací, kteří si prostě nemůžou pomoct a nechat to být. Což z nich ještě nedělá hrdiny, jsou prostě jen jinak poznamenaní a převálcovaní mizernou výchovou a nabídkami životních možností v mizerných podmínkách v mizerné společnosti. Na to, že základním pocitem při sledování snímku optikou humanistických ideálů, hodnot a idejí (optikou "pravdy a lásky", jak je vícekrát cynicky v hospodě připomenuta Mrazákem), je hořkost a bezvýchodnost, je sledování skoro až nepochopitelně, absurdně příjemné, což vnímám jako zvládnutý režijní záměr prozrazující jak ironický odstup, tak zainteresované pochopení. To je mi sympatické. *** Plnohodnotný příběh však zjednodušující konstrukt vyprávění nenabízí (já v tom - možná že mylně - vidím slabinu spolupráce s Rudišem), je to opravdu spíš esej než plnokrevný film, a po svérázném, odtažitém fenoménu Schmitke (https://www.csfd.cz/film/389075-schmitke/recenze/?comment=10059558) mi to připadá trochu škoda, ale do velké míry to vyvažují perfektní herecká převtělení a jako divácky vlídný snímek je to rozhodně vděčné a chytlavé, ač zároveň důsledně nepodbízivé. Už pro ten kvalitně namíchaný koktejl připomenutých jednoznačných nešvarů a paradoxů dnešní z mnoha příčin morálně rozložené společnosti a pro ten mix nejednoznačných pocitů, které to v člověku vyvolá a zanechá spolu s kolotočem stokrát omletých, ale neukončených úvah na téma, co se s tím dá dělat obecně a co s tím může dělat každý z nás, abychom mohli společně žít lépe než v takovém marasmu, všichni, bez ohledu na minulost národní i osobní, to za shlédnutí určitě stojí. *~ ()

Nin 

všechny recenze uživatele

Hlavní hrdina je loser, co žije na okraji společnosti, i když by chtěl být hvězda. Pomalu se v něm kumuluje vztek, který musí nutně vyústit v surové násilí. Jo, Národní třída je takový Joker po česku. Četl jsem původní knížku a byla moc fajn, i když Rudiš napsal i větší pecky. Podobně to vidím i s tímhle filmem. Není to bomba, ale jako snímek to rozhodně obstojí. Není to nějaká hluboká společensko-kritická sonda, ale je to velice zábavné nahlédnutí do života určitého typu lidí. Má to styl a především skvělé herce. Hynek Čermák je skvělý, ale i všichni vedlejší herci odvádí dobrou práci. Film v ději pokračuje dál než kniha, pokud se nemýlím, a tam už se děj začíná trochu tříštit a hlavně jsem si nebyl jistý, jak to pro hlavního hrdinu skončí. Nějak nerealisticky filmově, nebo realisticky depresivně? Nakonec to dopadne tak nějak... nijak. Takže finále se mi nelíbilo, ale zbytek považuju za opravdu slušný český snímek, na který se vyplatí mrknout. (7/10) ()

Reklama

eraserhead666 

všechny recenze uživatele

Chtěl-li tenhle film něco říci (ne, že bych o tom byl přesvědčen), tak asi nejvíce z něj vyznívá: "Málokdo je černobílý." To je asi největší poselství tohohle jinak nevyrovnaného filmu. Co vlastně chtěl říci? Čím přesně chtěl být? Chtěl opravdu všechno říci tak, jak řekl? Jednou tragicky, podruhé parodicky, potřetí trapně? Má to zábavné momenty, to ne že ne, Čermák si to jistě užil, trochu mi bylo občas trapně za Cinu, který se do své postavy ne vždy dostal (a to ho mám jinak rád), potěšila Stárková se svým vlastním hlasem a mile překvapila Janečková. Obecně ale tak trochu nemastný neslaný. ()

playboxguest 

všechny recenze uživatele

Zdá se, že autor knihy si s režisérem tak oblíbil nejpopulárnější loňský český seriál, že se rozhodl si z něj pro filmovou adaptaci kdeco vypůjčit a okatě napodobovat, ale nechci křivdit, knihu jsem nečetla, jen mi přijde, že i Cína a Erika tu mají být vtipným mrknutím na diváka. Pokud to tak je, rozhodně platí, že když dva dělají skoro totéž, není to vůbec totéž a příště raději pojďmě vlastní cestou a kopírování řekněme Dost! Pokud to tak není a má jít opravdu o úplně původní dílo, které si nikde nic nebere, pak je to ještě víc k pláči, protože film je i tak zbytečně ztracenej čas pro diváka i všechny zúčastněné. ()

SeBig 

všechny recenze uživatele

A to jsem na to chtěl do kina. Ještě že jsem tak neučinil. Celej film čumim na nasranýho plešouna, co shání prachy na nějakou putyku a neumí nic jinýho než chlastat pivo a nadávat, stejně jako většina českých fotrů, co čumí na fotbal v hospodě a jediný co umí řikat je vole/tyvole = drsní chlapci z ulice s pořádným pupkem TYVOLE. ()

Galerie (32)

Zajímavosti (19)

  • Na prvním záběru má Vandamova škodovka novou „krajskou“ značku (kraj Vysočina). Na dalších záběrech má auto už dobovou pražskou značku s písmeny AY. (GryzlyCZ)

Související novinky

Vyhrajte cestu na filmový festival v Cannes

Vyhrajte cestu na filmový festival v Cannes

06.03.2020

Program Kreativní Evropa MEDIA letos v únoru už počtvrté vyhlásil celoevropskou soutěž s názvem #euFilmContest, v níž si filmoví nadšenci mohou otestovat své znalosti současného evropského filmu.… (více)

Reklama

Reklama