Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Kdysi tady všude byl jen temný les, dnes tu stojí panelákové sídliště. Právě tady je doma chlápek, kterému nikdo neřekne jinak než Vandam. Žije sám v bytě na okraji Prahy a každý den doma cvičí, aby byl v kondici. Večer, když sídlištěm bloudí divoká zvířata, chodí se svými kumpány na jedno. Vandam se snaží udělat dojem na Lucku, která v sídlištní hospodě točí pivo. Často a rád se porve. Je znalec dějin a válek. Má pocit, že svět míří k zániku, že se schyluje k velké bitvě. A tak cvičí, aby byl na tu poslední rozhodující bitvu nachystaný. A taky k tomu vychovává Psycha, mladého kluka, se kterým natírá střechy panelových domů. Kumpáni z hospody Vandamovi přezdívají „národní hrdina“. Prý dal tehdy v Listopadu na Národní třídě dějiny jednou ranou do pohybu. Film podle stejnojmenné knihy Jaroslava Rudiše v hlavní roli s Hynkem Čermákem kombinuje dramatický příběh s černým humorem. (Falcon)

(více)

Videa (2)

Trailer 2

Recenze (385)

slunicko2 

všechny recenze uživatele

Obraz lidského úpadku. 1) To, v čem je film dobrý, je zároveň přesně důvodem, proč se mi film nelíbí. Sledovat losery mě nebaví._____ 2) Sympatičtí herci a některé pěkné okamžiky nepřeváží fakt, že filmu chybí pořádný příběh._____ 3) Stylový, i když poněkud akademický 31letý Jan Cína (Psycho) se může ucínovat a ono nic. 40letý Václav Neužil (developer) své přitažlivosti moc neužije. 46letý Hynek Čermák (Vandam) je sice přesvědčivý, ale zase není sexy. Ani jinak mě film nezaujal. ()

Snorlax 

všechny recenze uživatele

Na české poměry nezvykle ostře nastavené zrcadlo, film z reality dneška, který se nebojí ukázat tu prázdnotu na straně osobností. Tíživá psychologická sonda o hledání vzoru se snaží tragikomickým způsobem zlehčovat nastolené otázky. Ale celý film definuje jeden z leitmotivů, příběh o hrdinovi, který dal první ránu na Národní třídě. Čermák je jako ztracená existence, jejíž život se smrsknul na práci a pobyt v hospodě s občasnou rvačkou, naprosto dokonalý. V jeho boji o zachování toho jediného místa, kde se cítí dobře, mu lze překvapivě fandit, neboť ti z druhé strany barikády jsou vlastně mnohem horší parchanti, než Vandam. K dokonalosti snímku přispívá i výborně zvládnutý závěr. ()

Reklama

Sarkastic 

všechny recenze uživatele

„Mně nevaděj žádný lidi na světě…když nedělaj bordel. Ale když dělaj bordel, tak s tím jako prostě malej problém mám, no.“ Altrichterův Schmitke mě zaujal. Národní třída je ale dost jiná. Sice se soustředí opět na jedno specifické místo a jeho komunitu, sem tam se něco (hořce) komediálního též najde, ovšem jinak je film z jiného soudku. V Národní třídě vše stojí a padá s hlavním hrdinou. O tom, že role Čermákovi perfektně sedla, netřeba diskutovat. Ale sympatizování se samotnou postavou je problematické. Vandam je uvnitř své hlavy pořád ve válce, celkem jedno, zda zrovna trénuje boxování (pravda, láska), rozbíjí nosy vidlákům („Tak pozdravuj v Brně.“), provokuje policii či se třeba jen snaží zapůsobit na Lucku, u které by se rád „povozil na kolotoči“. Problém tkví v tom, že jde o burana a primitiva se zvykem řešit vše násilím, navíc má svou „pravdu“ (někdy skutečně, často se však velmi mýlí). To, jak mu věci prochází, zrovna uvěřitelně nepůsobí, úplný konec je pak zcela mimo, a zůstává po něm pachuť. Lepší 3*, od Schmitkeho krok zpátky. ()

honajz 

všechny recenze uživatele

Hele, kdyby to skončilo odjezdem v policejním voze do noci a pohledy na noční Prahu, tak dejme tomu. Pochopil jsem oč tvůrcům šlo, jak na to šli, proč to natočili tak, jak to natočili - občas to dokonce mělo příjemnou poetiku. Pravda, spousta scén je zbytečných, zdlouhavých nebo vyloženě wtf - netrpí tvůrci přehnanou brnofobií? Ale na druhou stranu boule v kapotě auta, památné místo, skládání střípků jednotlivých osudů, to promyšlené bylo. Poetika sídliště, moderní trend je předělat na luxusní čtvrtě bez hospod, to je mi taky blízké. Jenže stále více ke konci je to celé nesmysl za nesmyslem - v těch šatnách neměli kamery? Fakt to ukradené auto nemělo GPSku? Fakt policajtům trvalo tři dny nebo kolik, než si pro něho v pohodě došli do hospody? Žádná URNA za dveřmi? A zcela nejpitomější je ten pokus o zvrat s provokací poldů v autě, kteří ho pak vytáhnou a zkopou a nechají ležet na zemi a jedou pryč?! Jak chtějí pak vyplnit hlášení? A celkově má divák chvílemi pocit, že sami tvůrci Vandamovi hodně fandí, ale pak se toho leknou, že to bude vidět a nebude to košer, tak vymyslí něco, čím ho shodit... Prostě hodně nevyrovnaný film, který se měl držet té poetické nostalgie, takhle je to spíš kočkopes. ()

Wacoslav1 

všechny recenze uživatele

Tak za mě tak nějak vesměs neutrální pocity. Pár dobrých hlášek tu padlo a film je do jisté míry určitým obrazem toho v jaké deziluzi se nachází ta dělnická pracující třída v naší zemi i když pan Babiš nám vytrvale tvrdí, že se zrovna teď máme tak jak se nám o tom nikdy ani nesnilo, ale nevím no... Moc to není nikde vidět. I když je zároveň pravda, že Vandam je tak trošku extrém a některý věci jsou tu kapku přehnaný, tak v určitých postojích nemám problém se s ním ztotožnit. Škoda toho dle mýho názoru už trošku přestřelenýho konce. Když to vezmu celkově, tak za mě tentokrát vesměs shoda se zdejším hodnocením.55% ()

Galerie (32)

Zajímavosti (19)

  • Vandam (Hynek Čermák) má na zádech vytetováno „Silent leges inter arma“ a zkratku S.P.Q.R. První se dá přeložit jako „Uprostřed zbraní zákony mlčí“, autorem je Cicero. Druhé je latinská iniciálová zkratka ze sousloví Senatus Populusque Romanus, v překladu senát a lid římský. (rakovnik)
  • Scéna na balkoně, která před premiérou kolovala po internetu, byla zcela improvizovaná. Vznikla v pauze mezi natáčením, Štěpán Altrichter vyzval Hynka Čermáka, aby zkusil něco z balkónu zakřičet a Čermák vymyslel větu: „Dobré ráno, čů**ci.“ Scéna se nakonec dostala i do finálního filmu. (DJDVD)
  • Film se natáčel (několik lokací) přímo na Národní třídě v Praze. Dále pak v Praze na Hájích. (Yardak)

Související novinky

Vyhrajte cestu na filmový festival v Cannes

Vyhrajte cestu na filmový festival v Cannes

06.03.2020

Program Kreativní Evropa MEDIA letos v únoru už počtvrté vyhlásil celoevropskou soutěž s názvem #euFilmContest, v níž si filmoví nadšenci mohou otestovat své znalosti současného evropského filmu.… (více)

Reklama

Reklama