Režie:
Oldřich LipskýKamera:
Jaroslav KučeraHudba:
Luboš FišerHrají:
Michal Dočolomanský, Rudolf Hrušínský, Miloš Kopecký, Václav Lohniský, Ladislav Pešek, Naďa Konvalinková, Květa Fialová, Martin Růžek, Olga Schoberová (více)Obsahy(1)
Po čtrnácti letech se sešli režisér Oldřich Lipský a scenárista Jiří Brdečka – tvůrci slavného Limonádového Joea – opět k realizaci další výtečné parodie, tentokrát na rodokapsové příběhy neohrožených hrdinů. V komedii Adéla ještě nevečeřela je tímto hrdinou slavný detektiv Nick Carter, kterého do Prahy pozval policejní komisař Ledvina, aby mu pomohl vyřešit záhadný zločin – zmizení psa hraběnky Thunové. Carter brzy zjistí, že jeho protivníkem je jeho věčný rival, ďábelský botanik, zločinec mezinárodní pověsti hrabě von Kratzmar. Musí se samozřejmě vyrovnat s řadou nebezpečných a důmyslných léček, překonávat „nepřekonatelné“, což slavnému hrdinovi, který je nepřemožitelný, neprůstřelný, nebojácný a neohrožený, nedělá žádné zvláštní potíže. Nevadí mu ani nové, neznámé prostředí, protože jeho společníkem a průvodcem je bodrý komisař Ledvina, který ho neopomene protáhnout pražskými hospůdkami… V komedii, která získala řadu ocenění u nás i v zahraničí, se zaskvěla dlouhá řada výborných herců. V roli velkého detektiva to byl neodolatelný Michal Dočolomanský, jeho českého kolegu hrál Rudolf Hrušínský, role zlosyna byla nezapomenutelnou kreací Miloše Kopeckého. Kostýmy jsou dílem Theodora Pištěka a na animované části filmu se podílel Jan Švankmajer. K úspěchu filmu přispěla i výborná kamera Jaroslava Kučery, který skvěle zachytil půvaby a atmosféru secesní Prahy. (Česká televize)
(více)Videa (1)
Recenze (592)
Podle mě nejlepší Lipského film, vedle něhož se (nejen) pozdější Tajemství hradu v Karpatech krčí ve stínu, marná sláva. To spojení dokonalého scénáře, obsazení, lokací a Švankmajera je pro mě osobně prostě neodolatelné, a ačkoli film trpí jako mnohé jiné nesnesitelně častou reprízovaností v televizi, stejně se mi ještě nestihl zprotivit. Btw. zajímalo by mě, kolik současných diváků zde dokáže identifikovat, co vlastně ten film paroduje - můj soukromý odhad je, že nějaké povědomí o tom, že kdysi existovalo nějaké brakové čtivo, kterému se říkalo rodokopsy, kleslo podle mě v podstatě na nulu - přesto si paradoxně myslím, že to nemusí člověku nijak bránit v tom, aby ho ten film dokázal i dnes pobavit, byť poučený divák si ho podle mě musí zákonitě užít víc. ()
Až se stydím, jak mi tento československý komediální klenot dlouho unikal. Jak už to u tohoto režiséra bývá, sešla se zde znovu tehdejší naprostá herecká špička, které samozřejmě vévodil Miloš Kopecký, ale i další herci zahráli skvěle (všimněte si také mnoha podobností s Tajemstvím hradu v Karpatech a to nejen z hereckého hlediska). Jinak samozřejmě nesmím zapomenout na osvědčené záporáky jako Karla Effu či Václava Lohninského, ale také se zde představila Olga Schoberová v netypicky záporné roli. A těch hlášek, co tu bylo (navíc mnoho z nich vlastenecky zabarvených). Tato komedie ve mně jen utvrdila názor, že pan Oldřich Lipský byl (a pro mě stále je) králem československé komedie. A přidám svoji trošku možná nenápadných hlášek: "Jste statečné děvče? Jsem dcera národa Jana Žižky!; Víte, že tento úsatv navštěvoval student, který nerozeznal bliznu šupatky jelenní od pestíku?! Ne! Však jste ho také nechal propadnout!; Komisaři, ještě se můžete rozhodnout komisaři. No, sou hodnej, ale copak já v Egyptě. Třeba tam maj Plzeň,ale určitě ji neuměj čepovat." ()
Adéla ještě nevečeřela (ty názvy...) je jedním z našich klenotů, ale taškařice ze stejného roku a od stejného režiséra Ať žijí duchové je infantilní podivnost (můj osobní dojem, neberte to vážně). Příjemná je role Ladislava Peška nebo Martina Růžka, ale tím hlavním je Michal Dočolomanský, pro něhož je to bez diskuse životní role. V nejideovějším období normalizace vznikaly mnohé perfektní filmy, jenom ty dlouhé názvy.... ()
Hrušínský by za svého Ledvinu zasloužil metál, jako průvodce po pražských památkách bych ho bral všemi deseti (i když zrovna Plzeň by pít nemusel). Dočolomanský jako by byl stvořen pro roli Nicka Cartera. Jeho vnímání středoevropského zeměpisu je prostě pro Američany příznačné. Ti dnešní by však už ani nevěděli, co je to Rakousko, o České republice ani nemluvě. Konvalinková je prostě k sežrání (Adéla jistě souhlasí). Vše mi k sobě sedělo, humor, nadsázka... 80% ()
Český parodie mam hrozně rád a obvzvlášť takový jako jsou Adéla ještě nevečeřla nebo Limonádový Joe. Většinou se totiž parodujou americký filmy a opavdu zdařile, tohle mělo být asi něco jako mix James Bonda a amerických detektivů. Nick Carter má taky spoustu vychytávek a naprosto dokonalý převleky(scéna s maskou mi připoměla Mission Impossible) a ještě ho naprosto dokonale zahrál Michal Dočolomaský, stejnětak dobře zahrál padoucha Barona von Kratzmara Miloš Kopecký nebo Rudolf Hrušínský policejního komisaře Ledvinu. K tomu geniální scénář se spoustou vtipných scének a neni co řešit. Tahle parodie je prostě jasným pětihvězdičkovým filmem ()
Galerie (34)
Zajímavosti (48)
- Český text ukolébavky „Princi můj maličký spi“ napsala Ema Destinnová. Milada Šubrtová dabovala zpěv Květy Fialové a Nadi Konvalinkové. (sator)
- Nick Carter (Michal Dočolomanský) byl hlavní hrdina detektivek, které vycházely v letech 1886–1990 v USA. (NiaWolf)
- Pri záverečnej scéne, kde sa Záhradník (Miloš Kopecký) vyhrabe na lokomotíve z uhlia, bola táto lokomotíva nepojazdný exponát z Národného technického múzea a bola tlačená inou lokomotívou. Dym a parné efekty boli vytvorené pomocou dymovníc a pyrotechniky. (Raccoon.city)
Reklama