Režie:
Ang LeeScénář:
Emma ThompsonKamera:
Michael CoulterHudba:
Patrick DoyleHrají:
Emma Thompson, Alan Rickman, Kate Winslet, Hugh Grant, James Fleet, Harriet Walter, Gemma Jones, Elizabeth Spriggs, Robert Hardy, Greg Wise, Imelda Staunton (více)VOD (4)
Obsahy(1)
Anglie Jane Austenové, Anglie konce 18. století, Anglie se svými tradicemi, společenskými třídami a neporušitelnými pravidly. Dívky z dobrých rodin měly před sebou jasně narýsovanou budoucnost: dobře se vdát a být svým manželům tichou a věrnou oporou. Pokud ovšem to dobré jméno bylo jejich jediným majetkem, jediným věnem, nebyla ta budoucnost ani zdaleka tak jistá a přímočará. Což mají brzy poznat i Elinor i Marianna, které musí – i se svou matkou a nejmladší Margaret – po otcově smrti opustit rodinné sídlo, jež podle zákona připadne prvorozenému synovi z prvního manželství. Elinor a Marianna se od sebe liší tak, jak se vůbec dvě dcery jedné matky lišit mohou. Rozumové, společenské a disciplinované Elinor schází vášnivá citovost, mladší Marianna má naopak dost upřímných citů, ale nedokáže se ubránit prudkým výlevům vášní. Obě však musí dozrát, obě musí pro svůj další život najít rovnováhu mezi rozumem a citem… Román Jane Austenové "Elinor a Marianne" byl (v první osobě a v dopisech) napsán v r. 1795 poté, co se Austenová zamilovala do Thomase Lefroye, irského právníka, který byl v rodině na návštěvě. (Vztah – jak typické pro tehdejší dobu! – přerušili rodiče, protože živobytí mladého muže záviselo na dobré vůli příbuzných). Později jej autorka přepracovala na vyprávění ve třetí osobě a s dialogy, publikován byl ale až v r. 1811 pod názvem "Rozum a cit". Scénář je autorským debutem herečky Emmy Thompsonové, která za něj získala Oscara, Zlatý glóbus i Cenu newyorských a losangelských filmových kritiků. Režie byla svěřenu tchajwanskému režisérovi Ang Leeovi, který za film získal Zlatého medvěda na Berlínském filmovém festivalu. Kromě toho získal film i jednotliví jeho tvůrci řadu dalších mezinárodních ocenění. (Česká televize)
(více)Videa (2)
Recenze (407)
Přeceňovaná nuda. Ano, je to krásně natočené, plejáda výborných herců je téměř neuvěřitelná (zvláště v dnešni době fenoménu Harryho Pottera – najdeme zde profesorky Umbridgeovou a Trelawneyovou, profesora Snapea a dokonce i Korneliuse Popletala :-) ), ale přesto jsem se pořád dívala na hodinky a nekonečné dialogy o ničem mi lezly na nervy. Prostě asi nejsem fanoušek puritánské viktoriánské Anglie. Nebo jsem na podobné záležitosti až moc cynická, taky možné vysvětlení :-) ()
-"For there is nothing lost but may be found if sought." Tak ve svém současném rozpoložení zjišťuji, že mě velmi silně uráží, jakým způsobem tenhle film definuje rozum a cit, respektive co to znamená být rozumná a co citlivá. V tomto případě nemůžu srovnávat s knížkou, protože jsem ji nečetla, ale občas opravdu nemůžu pochopit, co to ta Emma napsala a co tím zamýšlela, co zůstalo z původní předlohy, co mělo být moderní interpretací a co jí možná v době vzniku filmu bylo, ale dnes po dvaceti letech už není. Navzdory tomu definování v názvu mi postava Kate Winslet připadala extrémně necitelná, zejména co se týče chování ke své sestře. Hugh Grant se mi do kostýmní role příliš nehodí, Hugh Laurie byl zase překvapivě trefný (a srdíčkový), a při zraněném úsměvu Alana Rickmana mi padaly slzičky - ačkoliv nemůžu skousnout, že poslední záběr filmu je na něj rozhazujícího peníze do davu. Docela mi nesedělo trvání filmu v porovnání s tím, jak neosobní mi od svých tvůrců připadal. Já Anga Leeho (tedy jeho filmy) zkrátka nemám příliš ráda, tohle prostě vypadá jako výtvor najatého nezainvestovaného režiséra a klidně by jím mohl být kdokoliv jiný. Možná i proto vyznívá to poselství tak jalové. ()
Tuhle milostnou romantiku, kde občas i slzy vstoupí do očí, opravdu můžu. Přesto vše stylové ladění a obsah děje specielně u Jane Austen odpovídá spíše tomu, tak jak to bývá v pohádkách. Konečně každý její příběh vzdouvajících srdcí a tichých vzdechů je vynalézavě konstruován. Pro úplnost bych snad měl ještě zmínit, kdyby tomu bylo jinak, neměl by ani tento příběh tu podivuhodnou magickou sílu příjemně strávené chvíle. Nutno ještě říci, že kostýmy a přírodní scény je možno bez nadsázky označit za velmi působivé. ()
Britská smetánka v okouzlující romanci, kde i Alan Rickman je sentimentálním snílkem a kde je radost sledovat veselou Kate Winslet a rozumnou Emmu Thompson. Ang Lee je čaroděj, který se dokázal přizpůsobit britskému duchu vyprávění a vybral z jazyku Jane Austen potřebné pasáže. Díky absolutnímu happyendu se sice nedočkáme většího překvapení, ale na tom už nesejde. Sedněte si, užívejte, prožívejte a plačte dojetím. ()
Môj najoblúbenejší film žánru, ako to povedať, historických filmov z anglického vidieka 19. storočia? Najáčkovejšie obsadenie, aké si Lee mohol želať, ešte v období, keď Grantov priblblý nesmelý výraz bol neotrepaný. Scenár nejde po vyšlapaných cestičkách, ťažko by som na začiatku odhadol, ako to skončí. Lee je chameleón a v každom žánri patrí k špičke. Sviežejšie ako A Room with a View. ()
Galerie (74)
Zajímavosti (74)
- Mušelínové šaty s čiernym vzorom, ktoré mala na sebe Gemma Jones (pani Dashwoodová), keď Edward (Hugh Grant) prišiel do Barton Cottage, je rovnaký kostým, aký mala Billie Piper (Fanny Price) na Máriinej svadbe vo filme Mansfieldske sídlo (2007) a Janet Dale (slečna Briggsová) v Park Lane vo filme Trh márnosti (1998). Rovnaký kostým mala na sebe aj Pauline Moran (pani Curtainová) pri príchode Byrona na svadbu vo filme Byron (2003) a jedna komparzistka na bále vo filme Pýcha a predsudok (2005). (Arsenal83)
- Producentka Lindsay Doran najala pre tento film režiséra Ang Leeho, pretože sa jej páčila jeho práca na filme Svadobná hostina z roku 1993 a pretože Doran verila, že pomôže filmu osloviť širšie publikum. (Arsenal83)
- Emma Thompson vo svojej spomienkovej knihe priznala, že natáčanie s ovcami bolo mimoriadne náročné a režisér filmu Ang Lee sa zaprisahal, aby sa už nikdy tieto zvieratá neobjavili v jeho filme. Lenže o 10 rokov neskôr nakrútil film Skrotená hora, v ktorom sa hlavní hrdinovia stretávajú pri pasení oviec. (Arsenal83)
Reklama