Režie:
Ang LeeScénář:
Emma ThompsonKamera:
Michael CoulterHudba:
Patrick DoyleHrají:
Emma Thompson, Alan Rickman, Kate Winslet, Hugh Grant, James Fleet, Harriet Walter, Gemma Jones, Elizabeth Spriggs, Robert Hardy, Greg Wise, Imelda Staunton (více)VOD (4)
Obsahy(1)
Anglie Jane Austenové, Anglie konce 18. století, Anglie se svými tradicemi, společenskými třídami a neporušitelnými pravidly. Dívky z dobrých rodin měly před sebou jasně narýsovanou budoucnost: dobře se vdát a být svým manželům tichou a věrnou oporou. Pokud ovšem to dobré jméno bylo jejich jediným majetkem, jediným věnem, nebyla ta budoucnost ani zdaleka tak jistá a přímočará. Což mají brzy poznat i Elinor i Marianna, které musí – i se svou matkou a nejmladší Margaret – po otcově smrti opustit rodinné sídlo, jež podle zákona připadne prvorozenému synovi z prvního manželství. Elinor a Marianna se od sebe liší tak, jak se vůbec dvě dcery jedné matky lišit mohou. Rozumové, společenské a disciplinované Elinor schází vášnivá citovost, mladší Marianna má naopak dost upřímných citů, ale nedokáže se ubránit prudkým výlevům vášní. Obě však musí dozrát, obě musí pro svůj další život najít rovnováhu mezi rozumem a citem… Román Jane Austenové "Elinor a Marianne" byl (v první osobě a v dopisech) napsán v r. 1795 poté, co se Austenová zamilovala do Thomase Lefroye, irského právníka, který byl v rodině na návštěvě. (Vztah – jak typické pro tehdejší dobu! – přerušili rodiče, protože živobytí mladého muže záviselo na dobré vůli příbuzných). Později jej autorka přepracovala na vyprávění ve třetí osobě a s dialogy, publikován byl ale až v r. 1811 pod názvem "Rozum a cit". Scénář je autorským debutem herečky Emmy Thompsonové, která za něj získala Oscara, Zlatý glóbus i Cenu newyorských a losangelských filmových kritiků. Režie byla svěřenu tchajwanskému režisérovi Ang Leeovi, který za film získal Zlatého medvěda na Berlínském filmovém festivalu. Kromě toho získal film i jednotliví jeho tvůrci řadu dalších mezinárodních ocenění. (Česká televize)
(více)Videa (2)
Recenze (407)
Vlastně jsem nenašel chybu. Výborný scénář, herecké výkony, režie… Kdybych hodnotil čistě podle rozumu tak by hodnocení muselo být vyšší, ale bezchybná řemeslná stránka není vše. Na moje city to prostě tentokrát nezapůsobilo. Narozdíl od Pýchy a předsudku, kde jsem byl úplně ztracen a jen se kochal tou všudypřítomnou nádherou, Rozum a cit na mě působil pouze jako předem důkladně promyšlená a vypočítaná inteligentní telenovela z 19. století. ()
Co na tom, že je mi od první chvíle co vejde nějáký muž do místnosti jasné kdo se do něj zamiluje. Nalákalo mě hlavně množství filmových hvězd, které se tam objevili. Romantika jak má být. Bylo to prostě skvěle zahrané (Kate Winslet, Alan Rickman), Hugh Grant vypadá vtipně, Emma Thompson mě jako obvykle nepřestala štvát, dobrá kamera i scénář. Slušné 4* ()
Krásny film s veľkým srdcom. Tradične vynikajúci herci, mne osobne učarovala vzbrklá a sentimentálna Marianne v podaní Kate Winslet, priam bláznivo túžiaca po osudovej láske, schopná pre svoj cit prevrátiť sebe i ostatným život naruby. A v dokonalom kontraste racionálna Emma Thompson kladúca dôraz na rozvážnosť a úsečnosť. Staré Anglicko podtrhnuté predsudkami a konzervatívcami, ktorí sa vyžívajú v každom spoločenskom škandále - obvzlášť scéna na plese je ukážková! Úžasné kostýmy, ktoré vo mne oživujú túžbu aspoň pár hodín prežiť v dobách romantizmu a zabudnúť na toto dnešné moderné a jednotvárne spoločenstvo. Predloha Jane Austen sa mi do rúk ešte nedostala, no dúfam, že ma obšťastní takou istou dávkou melanchólie ako aj film. Nádhera. ()
Především, ta atmosféra a morálka 19. stol. je tu zobrazena naprosto skvěle. Jenže, dokoukat tuhle od reality chirurgicky dokonale amputovanou snobárnu, vyžadovalo u mě značnou dávku filmového sebezapření. Upřímně, i Lynch je pro mě srozumitelnější než tahle vážně míněná telenovela. To, že jsem se musel partnerky v polovině filmu ptát, kolik že je vlastně těch sester a kdo s gentlemanů se které dvoří dokazuje, že můj cit a rozum tohle dílo minulo velkým obloukem. Nebo abych se vyjádřil v intencích filmu, rozum by tenhle výborně natočený výpravný film hodnotil jinak, ale mé city jsou tentokrát důrazně proti. "Pýcha a předsudek" je mi bližší. ()
Určené ženám, z pohľadu mužského diváka dosť nezaujímavé. Anglický štýl, anglické frázy, našincovi to nemusí veľa povedať. Keď to len porovnám s Pýchou a predsudkom, príbeh je tam diametrálne lepší, romantickejší, zaujímavejší. Rovnaká autorka, iný román a lepšie prevedenie. Rozum a cit jej proste moc nevyšiel a na plátne vyzerá fádne. Navyše mi Emma Thompson do snímku vôbec nesadla a okrem toho tu bol samý uplakaný cit a žiadny rozum. ()
Galerie (74)
Zajímavosti (74)
- V titulkoch je uvedené špeciálne poďakovanie Stephenovi Frymu, ktorý bol odborníkom na počítače Apple. Počas práce na scenári sa totiž v počítači Emmy Thompsonovej objavil problém a nedokázala nájsť súbor so svojím scenárom. Odniesla počítač teda k Stephenovi a ten ho nakoniec našiel. (Arsenal83)
- Priehľadné bodkované mušelínové šaty, ktoré mala Kate Winslet (Marianne Dashwood) na sebe počas bowlingovej scény v Barton Parku, je rovnaký kostým, aký mala Charity Wakefield (Marianne Dashwood) v Norland Park vo filme Rozum a cit z roku 2008. (Arsenal83)
Reklama