Režie:
Ang LeeScénář:
Emma ThompsonKamera:
Michael CoulterHudba:
Patrick DoyleHrají:
Emma Thompson, Alan Rickman, Kate Winslet, Hugh Grant, James Fleet, Harriet Walter, Gemma Jones, Elizabeth Spriggs, Robert Hardy, Greg Wise, Imelda Staunton (více)VOD (4)
Obsahy(1)
Anglie Jane Austenové, Anglie konce 18. století, Anglie se svými tradicemi, společenskými třídami a neporušitelnými pravidly. Dívky z dobrých rodin měly před sebou jasně narýsovanou budoucnost: dobře se vdát a být svým manželům tichou a věrnou oporou. Pokud ovšem to dobré jméno bylo jejich jediným majetkem, jediným věnem, nebyla ta budoucnost ani zdaleka tak jistá a přímočará. Což mají brzy poznat i Elinor i Marianna, které musí – i se svou matkou a nejmladší Margaret – po otcově smrti opustit rodinné sídlo, jež podle zákona připadne prvorozenému synovi z prvního manželství. Elinor a Marianna se od sebe liší tak, jak se vůbec dvě dcery jedné matky lišit mohou. Rozumové, společenské a disciplinované Elinor schází vášnivá citovost, mladší Marianna má naopak dost upřímných citů, ale nedokáže se ubránit prudkým výlevům vášní. Obě však musí dozrát, obě musí pro svůj další život najít rovnováhu mezi rozumem a citem… Román Jane Austenové "Elinor a Marianne" byl (v první osobě a v dopisech) napsán v r. 1795 poté, co se Austenová zamilovala do Thomase Lefroye, irského právníka, který byl v rodině na návštěvě. (Vztah – jak typické pro tehdejší dobu! – přerušili rodiče, protože živobytí mladého muže záviselo na dobré vůli příbuzných). Později jej autorka přepracovala na vyprávění ve třetí osobě a s dialogy, publikován byl ale až v r. 1811 pod názvem "Rozum a cit". Scénář je autorským debutem herečky Emmy Thompsonové, která za něj získala Oscara, Zlatý glóbus i Cenu newyorských a losangelských filmových kritiků. Režie byla svěřenu tchajwanskému režisérovi Ang Leeovi, který za film získal Zlatého medvěda na Berlínském filmovém festivalu. Kromě toho získal film i jednotliví jeho tvůrci řadu dalších mezinárodních ocenění. (Česká televize)
(více)Videa (2)
Recenze (407)
Jane Austenovú som nebola schopná čítať a pravdepodobne to už nikdy neskúsim. No vydarene sfilmovaná kostýmovka so skvelým hereckým obsadením je tá forma Jane Austenovej, ktorá sa mi páčila. Citlivo, takmer až psychologicky nasnímaný príbeh, ktorého morálka je už síce zastaraná, ale zápletka sa nemení po storočia. ()
Krásny film s veľkým srdcom. Tradične vynikajúci herci, mne osobne učarovala vzbrklá a sentimentálna Marianne v podaní Kate Winslet, priam bláznivo túžiaca po osudovej láske, schopná pre svoj cit prevrátiť sebe i ostatným život naruby. A v dokonalom kontraste racionálna Emma Thompson kladúca dôraz na rozvážnosť a úsečnosť. Staré Anglicko podtrhnuté predsudkami a konzervatívcami, ktorí sa vyžívajú v každom spoločenskom škandále - obvzlášť scéna na plese je ukážková! Úžasné kostýmy, ktoré vo mne oživujú túžbu aspoň pár hodín prežiť v dobách romantizmu a zabudnúť na toto dnešné moderné a jednotvárne spoločenstvo. Predloha Jane Austen sa mi do rúk ešte nedostala, no dúfam, že ma obšťastní takou istou dávkou melanchólie ako aj film. Nádhera. ()
Zatímco Pýcha a Předsudek mě dojal a rozesmál, tak Rozum a Cit "jen" dojal. Neberte si to osobně, Pýcha a Předsudek mi je opravdu blízký film a Rozum a Cit je bezesporu krásným filmem..jen nejsem ženou. Ač tedy mi jsou strasti hlavních postav trochu cizí a místama mě spíš nervózně rozesmívaly než nechaly v pláči, tak musím uznat, že Ang Lee film procítil s až nadpřirozenou úctou, opatrností a láskou. Trio Emma Thompson, Kate Winselt a Alan Rickman vede výborný scénář k vrcholovému hereckému umění, před kterým musím jen smeknout. Pobavila mě i drobná, za to trošku zbytečná role Hugha Laurieho, která jakoby naznačovala jeho budoucnost. Právě kvůli pro mě chybějícího a důležitého humoru a trošku překotného finále nemůžu Rozum a Cit hodnotit před Wrightovovým počinem, nic to nemění na tom, že jsem si to z celého srdce užil. ()
Nic proti Ang Lee, ale sakra jak mohl Taiwanec žijící v Americe natočit něco o čem bych řekl, že to bylo - so echt british? Tohle byla dokonalost sama. Jako by jste v té době Jane Austenové žili. Viktoriánská éra nebyl žídný med, pokud jste nepatřili k nejvyšší šlechtě. Příběh nás ale zavádí do rodiny té nižšší. Po smrti živitele rodiny a držitele věškerých financí pak pozůstavší byli dost závislí na dědické závěti a výči roční renty, kterou měli po určitou dobu dostávat. Navíc tehdejší život šlechty byl neskutečně složitý díky velmi kompliované etiketě, kterou když jste nedodržovali, tak s vámi byl ve společnosti ámen. Velmi jednoduché a očividné věci se tak nedali vůbec říci ani nazančit díky čemuž došlo k nejednomu endorozumění a i tragédii. ženy to v tomto společenském uspořádání, které řídili muži měli obzvláště těžké. Prakticky mohly jen sedět doma, vyšívat, hrát na harmonia a shánět jakýkoliv nový drb ze společnosti kdo s kým a proč. Tady asi někde začla ta zuřivá touha žen po tom aby mohli řídit firmy, jezdit s tanky a bagry. A aby toho nebylo málo tak pro změnu chlapi taky mohli rodit, být na mateřské a vůbec dělat všechny ty donedávna čistě ženské práce a úkony. Místa ve filmu byla vybrána dokonale a i když v těch kamenných barácích an pobřeží asi byl neustále průvan a v zimě tam musela být kosa i když v každém pokoji hučel krb, okamžitě bych se tam doživotně odstěhoval. Prostě nádhera. Pokud nám úděl rodiny Dashwoodových připadá složitý a je nám líto, že nemají do čaje cukr a mohou si dovolit jen sva služebné, pak bych připomenul život prostých lidí tehdy. Tam to ještě bylo o několik levelů dál. Ano to je ta doba, dky hladové dítě někde ukradlo kus chleba a byla za tojízdenka do nové kolonie jménem Australia bez zpáteční jízdenky. Vždycky jsme měl rád kate Winslet, ale tady veškerou pozornost na sebe strhává nádherná Emma Thompson. Já být plukovníkem, tak Shakespeara čtu jiné dámě! :-) . Nádherné, dokonalé! Doporučuji vidět. Dávám za 5 šálků čaje. * * * * * ()
"Vzdy jen odevzdanost a smireni se situaci, vzdy jen obezretost, cest a povinnost. Kde je srdce?" To je motto celeho filmu. A mozna proto me to neoslovilo tolik jako Pycha a predsudek. Chybi mi tam nejake emoce, nejake napeti, nejake ciny. Tedy az na poslednich dvacet minut, ktere mnou trochu pohnuly. Muzske osazenstvo bylo vyborme (zvlast Alan Rickman a Hugh Laurie), ale to zenske mi nejak nesedlo (vcetne vedlejsich postav, ktere mi byly snad jeste vic nesympaticke nez ty hlavni). Ovsem dobove prostredi skvele. ()
Galerie (74)
Zajímavosti (74)
- Emma Thompson pôvodne chcela, aby postavu Marianne (Kate Winslet) hrala Amanda Root, ale v čase natáčania bola Root už upísaná filmu Persuasion (1995), adaptácii iného románu Jane Austenovej. (Arsenal83)
- Miminko, které drží pan Palmer (Hugh Laurie), má pod historickým oblečením viditelnou novodobou plenku. (hansel97)
- Postava Edwarda bola napísaná špeciálne pre Hugha Granta, ktorý súhlasil s účasťou vo filme napriek nízkemu platu s relatívne malým rozpočtom filmu. (Arsenal83)
Reklama