Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Hudební skladatel Pavel Bertl je nenapravitelný hýřil a vášnivý hráč, jeho finanční situace proto vypadá velmi neutěšeně. Takový život těžce nese jeho půvabná choť, která svého rozmařilého mužíčka stále miluje. Přičinlivý právník přesvědčí Pavla, aby dal Heleně svobodu a postará se i o léčku, která má dokázat manželovu nevěru… Důvod k rozvodu je jedna z nejzdařilejších komedií Karla Lamače z rodu tak zvaně společenských a dominují v ní Oldřich Nový jako flamendr a karbaník, Adina Mandlová jako oddaná a milující manželka a Anny Ondráková v roli atraktivní dívky, která má manžela kompromitovat. Předlohou k filmu se stala divadelní hra německého autora Karla Bachmanna "Hráč". Karel Lamač si byl vědom nedostatků poněkud těžkopádného námětu, a proto i do ostatních rolí obsadil tehdejší hvězdy filmového nebe, které garantovaly příznivé přijetí u diváků – kromě již zmíněných se ve filmu setkali s Járou Kohoutem, Jindřichem Plachtou, Otomarem Korbelářem, Ferencem Futuristou a Jaroslavem Marvanem. Divákům se líbila i písnička Járy Beneše "Loučení" v podání Oldřicha Nového. Veselohra měla premiéru v srpnu 1937. Současně byla natočena i německá verze, ve které hrála Anny Ondráková stejnou roli. (Česká televize)

(více)

Recenze (70)

Marthos 

všechny recenze uživatele

Jak napravit nenapravitelného flamendra a umělce v karbanu a rozhazování peněz, který je, ke své smůle, navíc šťastně ženat. Jenže, co si počít v situaci, kdy domluvy, prosby, hrozby a vyčítavé pohledy nezabírají? Zbývá radikální řez! Manželský vaudeville Oldřicha Nového a Adiny Mandlové, který je prošpikován tím nejlepším, co se kdy v komediální branži před válkou urodilo, ve druhém poločasu střídá rafinovaný podvod pod taktovkou náhle se vyskytnuvší oběti bez haléře – kurážné a temperamentní myšpule, která má svými půvaby a laškováním opatřit kýžený corpus delicti. Je nasnadě, že podobná alotria jako by byla přímo stvořena pro Anny Ondrákovou, tehdy již evropskou filmovou star první velikosti, která se tu nenápadně a jaksi mimoděk rozloučila s českým filmem, u jehož zrodu kdysi stála. Fajnšmekři potom nemohou nezaznamenat další mistrovskou epizodku Ference Futuristy v převleku opilého klavírního analfabeta i jednu z mála kvalitních komediálních kreací Futuristova souputníka, populárního prvorepublikového komika a kabaretiéra Járy Kohouta. Slečno, když to tak nutně potřebujete, já bych vám těch deset korun dala. – Jejej! A co děláte v zastavárně, když máte deset korun? – U některých lidí začínají finanční nesnáze vyššími obnosy. ()

Snorlax 

všechny recenze uživatele

První půlhodinu je to poměrně zdařilá konverzačka a pak na scénu vstoupí sex-appeal. Nový je v roli téměř Špáty - Rohana báječný, Ondráková působí jako rozjívená sufražetka, která nakonec podlehne svodům přitažlivého mládence. Pištěk je právník natolik oddaný své klientce, že kvůli ní opustí i horký gulášek. Když tak vidím Korbeláře, vůbec se nedivím, že Plavcová zapomene na osm tisíc a může oči nechat jenom na něm. ()

Reklama

Dan9K 

všechny recenze uživatele

Jedna z těch nejlepších ČS komedií do roku 1937. První půlka by snad byla možná i za plný počet. Stará parta Lamač, Wasserman, Heller a Ondráková se naposledy vrací v československém filmu v plné parádě a skončili stejně dobře, jako začali ještě za dob němé éry. Hlavní trojice herců (Ondráková, Nový, Mandlová) je pro mě to nejlepší, co prvorepublikový film nabídl (a nemyslím právě jen 30. léta). Jsou to opravdu herci, a ne jen karikatury nebo bezcharakterní figury, které by mohl hrát kdokoliv jiný. Anny mě dostává tím, jak je ve všech svých filmech emancipovaná, svá a hlavně úplně jiná, než kterákoliv jiná herečka té doby a i zde v ní pořád zůstala troška z těch roaring twenties. Na filmu je znát, že na režisérské sesli seděl člověk, který chtěl posouvat film dál. Kamera nabízí mnohem sugestivnější filmový zážitek, než snad kterýkoliv čs film předtím. Dialogy jsou i dnes velmi úderné a jazyk živý a přirozený. Během první půlky jsem se smál skoro celou dobu, druhá už je o něco slabší, ale přesto je to dobré. Myslím, že je snímek dost nedoceněný, dnes i ve své době, právě proto, že jeho dialogy jsou na tu dobu docela drsné. Však to taky bylo prý až od 16 let. Sexuální narážky, komunikace mezi lidmi, která je dost bez okolků a právě proto je to vtipné. Víc, než komediální snímky například Hugo Haase, jehož zápletky jsou ještě o něco ztřeštěnější a navíc ty filmy vynikaly situacemi, kdy se divák cítí trapně a postavy jednají tak hloupě, až to vtipné není. Tady se chovají postavy tak hloupě, aby to vtipné bylo. Navíc mám tedy pro film slabost i vzhledem k povolání hlavního hrdiny a autoři si nenechali ujít ani píchnutí do moderní vážné hudby, což je v kontextu roku 1937 pro mě zajímavé. Je to doba, kdy ten svár mezi soudobou vážnou hudbou a středním proudem skutečně existoval, poslední generace těch všeobecně známých autorů jako Šostakovič, Stravinskij, Prokofjev a další. Dnes už ten svár probíhá čistě jednostranně, protože většina lidí ani neví, že současná vážná hudba vůbec existuje. ()

zette 

všechny recenze uživatele

Ondrakovou jsem mel vzdycky rad, i pres fakt, ze ji hrani samotne v mych ocich nikdy moc neslo. Tahle, paradoxne jeji posledni role v ceskem filmu ji vsak sedla a nehrala takovou tu svoji ujecenou pipinu.-). Mandlova mi prisla strasne staticka a bez aury, ktera ji provazi ve vetsine filmech. Bavila me postava Noveho a vlastne je radost sledovat cele herecke obsazeni. Libi se mi i namet, ztvarneni prumerne, celkove nadprumerna veselohra. ()

monolog 

všechny recenze uživatele

Tady se krásně ukazuje, že i přes skvělé obsazení vlastně ve všech rolích, výsledek nemusí být vůbec tak skvělý. Co se týká příběhu, zábava končí ve chvíli, kdy se Anny zamiluje do Otomara. Potom se děj zvrhává jen ve stále větší frašku zakončenou absurdním a předvídatelným koncem, která je občas i mučením diváka. Naštěstí je příběh občas proložen lepšími chvílemi, například scéna s Novým v baru, kdy přestává pít nebo scéna, kdy slaví Ferenc Futurista narozeniny jsou dokonalé, humorné, inteligentní a mají smysl. Herecky je to vlastně celkem průměr. K hraní dostali nejvíc prostoru Nový, Ondráková, Kohout a Korbelář, ale líbil se mi akorát Nový. Korbelář je tak nevýraznej, že jsem si říkal, proč tam ksakru lezl a nezůstal rovnou doma. Ostatní dva dělali své obvyklé kreace a pukrlata. Závěrečná scéna u soudu a "právnické" dotazování a výslech svědků, jakož i rozhovory navrhovatele a odpůrce nebo samorných svědků jsou spíš k smíchu. No a poslední záběr filmu je opravdu hodně trapnej závěr filmu. ()

Galerie (11)

Zajímavosti (8)

  • Film byl přístupný od 16 let. (NinadeL)
  • Premiéra proběhla 20. srpna 1937 v kinech Juliš, Metro a Světozor. (Cucina_Rc)

Reklama

Reklama