Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Hudební skladatel Pavel Bertl je nenapravitelný hýřil a vášnivý hráč, jeho finanční situace proto vypadá velmi neutěšeně. Takový život těžce nese jeho půvabná choť, která svého rozmařilého mužíčka stále miluje. Přičinlivý právník přesvědčí Pavla, aby dal Heleně svobodu a postará se i o léčku, která má dokázat manželovu nevěru… Důvod k rozvodu je jedna z nejzdařilejších komedií Karla Lamače z rodu tak zvaně společenských a dominují v ní Oldřich Nový jako flamendr a karbaník, Adina Mandlová jako oddaná a milující manželka a Anny Ondráková v roli atraktivní dívky, která má manžela kompromitovat. Předlohou k filmu se stala divadelní hra německého autora Karla Bachmanna "Hráč". Karel Lamač si byl vědom nedostatků poněkud těžkopádného námětu, a proto i do ostatních rolí obsadil tehdejší hvězdy filmového nebe, které garantovaly příznivé přijetí u diváků – kromě již zmíněných se ve filmu setkali s Járou Kohoutem, Jindřichem Plachtou, Otomarem Korbelářem, Ferencem Futuristou a Jaroslavem Marvanem. Divákům se líbila i písnička Járy Beneše "Loučení" v podání Oldřicha Nového. Veselohra měla premiéru v srpnu 1937. Současně byla natočena i německá verze, ve které hrála Anny Ondráková stejnou roli. (Česká televize)

(více)

Recenze (70)

dr.fish 

všechny recenze uživatele

Průměrná limonádka na nedělní odpoledne, která sice neurazí, ale také se při ní dá pohodlně usnout, aniž by člověk o něco přišel. To se mi taky na dvacet minut stalo. Celkový dojem tím neutrpěl a já si aspoň hodil šlofíka. I když obsazení je skutečně hvězdné, nedočkáme se ničeho, co by alespoň trochu stálo za řeč...50% ()

Snorlax 

všechny recenze uživatele

První půlhodinu je to poměrně zdařilá konverzačka a pak na scénu vstoupí sex-appeal. Nový je v roli téměř Špáty - Rohana báječný, Ondráková působí jako rozjívená sufražetka, která nakonec podlehne svodům přitažlivého mládence. Pištěk je právník natolik oddaný své klientce, že kvůli ní opustí i horký gulášek. Když tak vidím Korbeláře, vůbec se nedivím, že Plavcová zapomene na osm tisíc a může oči nechat jenom na něm. ()

Reklama

Dan9K 

všechny recenze uživatele

Jedna z těch nejlepších ČS komedií do roku 1937. První půlka by snad byla možná i za plný počet. Stará parta Lamač, Wasserman, Heller a Ondráková se naposledy vrací v československém filmu v plné parádě a skončili stejně dobře, jako začali ještě za dob němé éry. Hlavní trojice herců (Ondráková, Nový, Mandlová) je pro mě to nejlepší, co prvorepublikový film nabídl (a nemyslím právě jen 30. léta). Jsou to opravdu herci, a ne jen karikatury nebo bezcharakterní figury, které by mohl hrát kdokoliv jiný. Anny mě dostává tím, jak je ve všech svých filmech emancipovaná, svá a hlavně úplně jiná, než kterákoliv jiná herečka té doby a i zde v ní pořád zůstala troška z těch roaring twenties. Na filmu je znát, že na režisérské sesli seděl člověk, který chtěl posouvat film dál. Kamera nabízí mnohem sugestivnější filmový zážitek, než snad kterýkoliv čs film předtím. Dialogy jsou i dnes velmi úderné a jazyk živý a přirozený. Během první půlky jsem se smál skoro celou dobu, druhá už je o něco slabší, ale přesto je to dobré. Myslím, že je snímek dost nedoceněný, dnes i ve své době, právě proto, že jeho dialogy jsou na tu dobu docela drsné. Však to taky bylo prý až od 16 let. Sexuální narážky, komunikace mezi lidmi, která je dost bez okolků a právě proto je to vtipné. Víc, než komediální snímky například Hugo Haase, jehož zápletky jsou ještě o něco ztřeštěnější a navíc ty filmy vynikaly situacemi, kdy se divák cítí trapně a postavy jednají tak hloupě, až to vtipné není. Tady se chovají postavy tak hloupě, aby to vtipné bylo. Navíc mám tedy pro film slabost i vzhledem k povolání hlavního hrdiny a autoři si nenechali ujít ani píchnutí do moderní vážné hudby, což je v kontextu roku 1937 pro mě zajímavé. Je to doba, kdy ten svár mezi soudobou vážnou hudbou a středním proudem skutečně existoval, poslední generace těch všeobecně známých autorů jako Šostakovič, Stravinskij, Prokofjev a další. Dnes už ten svár probíhá čistě jednostranně, protože většina lidí ani neví, že současná vážná hudba vůbec existuje. ()

vypravěč 

všechny recenze uživatele

Skromný sujet o inscenované nevěře se téměř ztrácí pod bezpočtem výborných gagů a barvitých záblesků jazykového i hudebního humoru a vše pospolu se za řinčivého smíchu Anny Ondrákové samospádem řítí k novému začátku. – Tato schematičnost nedovoluje vyniknout ani zcela neprokreslené postavě Adiny Mandlové, jež od samého počátku působí jen jako rekvizita, ani Oldřichu Novému, jenž své roli rovněž nevdechl příliš života. Oproti svým hrdinům z následujících let působí poněkud loutkovitě, vlastně jako karikatura určitého dobového typu. Ožívá většinou jen v komických interakcích, kdy jako by vystupoval ze sebe sama, například v klavírním duetu s Ferencem Futuristou. Nejcelistvější figurou vedle rozjařené varietní kouzelnice, jež si důsledně přisvojuje každou situaci, v níž se ocitá, jako by to bylo právě jen jeviště jejího mistrovské kabaretní show, je bezesporu Kohoutův Špargl, jenž podobně jako ona nevynechá jediný okamžik, aby ho celý nevyplnil až do absurdity rozbujelou sebeironií. ()

lucascus 

všechny recenze uživatele

Perfektní odlehčená komedie s velice nadprůměrnou Anny Ondrákovou, na která plně závisí úspěch tohoto filmu. Je to takový příjemný a roztomilý diblík, plný energie, který vám hned zlepší náladu, škoda jen, že ve zvukovém českém filmu nevytvořila více podobných rolí. To ti Němci si ji užili rozhodně více. Jinak povodený výkon ukázal i Otomar Korbelář. Zklamáním byla naopak Adina Mandlová, která zde vůbec nepřesvědčila, a to jsem si myslel, že by už v roce 1937 mohla být vyzrálá - dobré filmy však začala dělat až za protektorátu. Jinak Nový zde podává průměrný výkon, a jaksi navíc mi zde přišla role Ely Šárkové, vlastně jsem ani nepochopil, co zde vůbec měla dělat. Ale celkově velmi povedená komedie... ()

Galerie (11)

Zajímavosti (8)

  • Film byl přístupný od 16 let. (NinadeL)
  • Keďže Otomar Korbelář nebol dobrý tanečník a Anny Ondráková zas výborná, vyriešili tvorcovia túto situáciu tak, že oboch opásali povrazom, aby od seba neutekali, a točili sa len okolo vlastnej osi v blízkosti kamery. (dyfur)

Reklama

Reklama