Režie:
Ondřej HavelkaKamera:
Diviš MarekHudba:
Petr WajsarHrají:
Karel Dobrý, Simona Zmrzlá, Jan Kolařík, Jiří Lábus, Jiří Maryško, David Novotný, Norbert Lichý, Vladimír Polívka, Jakub Kohl, Dan Dittrich, Vojtěch Hrabák (více)Obsahy(1)
Romantický a zároveň ironický příběh hastrmana alias barona de Caus (Karel Dobrý), jehož láska k venkovské dívce Katynce (Simona Zmrzlá) naplňuje netušeným štěstím i stravující vášní. Baron se vrací se svým sluhou (Jiří Lábus) z cest po světě, aby obnovil rybníky na svém panství. Jakožto moderní a osvícený člověk se životu místních vymyká. Středem jeho zájmu se stane nespoutaná a výjimečná rychtářova (David Novotný) dcera Katynka revoltující proti autoritám vášnivým uctíváním přírody a pohanských rituálů. Inteligentní a krásnou dívkou jsou okouzleni všichni, i učitel Voves (Jiří Maryško) a farář Fidelius (Jan Kolařík). Čím více se Katynka hastrmanovi přibližuje, tím více v něm rostou pochybnosti, zda jako člověk ve zvířeti a zvíře v člověku tentokrát obstojí. (Cinemart)
(více)Videa (1)
Recenze (422)
Vtažen do osobité atmosféry hned v prvních minutách jsem si na velkém plátnu docela vychutnal tenhle tajemný romantický příběh s hastrmanem, proslulou toť postavu v českých končinách napříč všemi druhy a žánry v umění. Především oceňuju vizuální stránku filmu (kostýmy, výprava, kamerové záběry) a hudební složku z dílny Petra Wajsara (pěkné vstupy ve stylu lidového folkloru z dávných vesnic). Příběh místy lehce pokulhával, ale upoutal v rámci zápletky otázkou střetu s vírou (včetně několika zajímavých myšlenek, např. "musíme znát své nepřátele") a vykřeslením pověrčivého lidu na vsi. Všeumělu Ondřeju Havelkovi se ve svém filmovém režijním debutu povedlo vytvořit velice osobitý snímek, který v rámci žánru (fantazijní, mysteriózní až hororový poetický film) možná úplně nedosáhl kvality starších klasik jako Panna a netvor nebo Valerie a týden divů, ale v rámci současné domácí produkce nabídl jedinečný filmový zážitek. Ovšem musím se přidat k těm, kteří smysl krátkého epilogu na závěr s přenesením do současnosti (zbourání starých míst a vybudování panelového sídliště) příliš nepobrali. (70%) [Kino Úsmev, Košice] ()
Zmatená, tónově nevyvážená a toporná adaptace, kterou nad hladinou drží především výtvarná kamera. Urbanův lyrický styl ale Havelka nedokázal vůbec přeložit do filmové řeči, Hastrman je dílem prkenně divadelní, dílem upoceně televizní. Navíc absolutně postrádá tempo a knižní kapitoly ještě podporují dojem, že tenhle film polyká andělíčky a marně kope nohama. Kniha je výstřední, černohumornou, groteskní i hororovou meditací nad vztahem člověka a krajiny, hrou se šelmou v nás. Film je takové hodně prosušené žabí embryo, které se zmůže jen na úsměvně doslovné citace Kaspara Davida Friedricha a vyhrocené scény, které si koledují o umístění do hrníčku s popiskem GUILTY PLEASURE. ()
Na papíře vypadá námět na film Hastrman režírovaný Havelkou mnohem lépe. Adaptace románu Miloše Urbana, který byl oceněn před lety Magnesií Literou, je skutečně jiná, než většina dnešních českých filmů. Za to mu patří neskonalé dík. Přesto je to námět spíš na seriál, cyklus nebo alespoň dvoudílní film. Uchopit tak vrstevnatý text a realizovat pouze část není ideální. Nadto požitek z textu a identifikace s Hastrmanem funguje díky ich formě téměř okamžitě, ve filmu o tuhle intimitu přicházíme. Voice over výkon Karla Dobrého nevylepšuje, spíše naopak. Živelnost a neotesanost Simony Zmrzlé by lépe fungovala v páru s někým jiným. Bohužel i v několika málo obrazech, které měla s Vladimírem Polívkou bylo možné vnímat napojení jejich postav, což je dvojici Dobrý/Zmrzlá nepovedlo ani na ploše celého filmu. Nicméně látka je to zajímavá, v kombinaci s knihou vysloveně inspirativní, ale první zážitek byl slabý. Doufám, že při repríze se to celé posune minimálně o jednu hvězdu výše. ()
Filmový orgasmus vyladěný mistrem Ondřejem. Sice se mi vůbec nelíbí konec, ale atmosféra tohohle filmu a démonické vystupování hlavní postavy v kontrastu s lidovým folklorem a nepojmenovaným sex appealem hlavní ženské postavy mě děsně bavily. Výborná výprava, kostýmy, kamera, hudba, nápad a herci (většina z nich naprosto neokoukaných). Nejlepší český film roku. ()
Vizuálně překrásné, herecky přesné, což s ohledem na silné obsazení lze očekávat, obsahově naopak velmi slabé. Napoprvé jsem vydržel nanejvýš deset minut a zaslouženě jsem celou stopáž prospal, napodruhé jsem musel spánek celou dobu přemáhat. U mě filmy bez děje v drtivé většině případů moc šancí nemají, umělecké kvality Hastrmana tím nijak nepopírám, proto také nedám dvě hvězdičky. ()
Galerie (49)
Photo © První veřejnoprávní
Zajímavosti (21)
- Rybník, na kterém se Hastrman natáčel, se nachází nedaleko obce Holany. Za ním v pozadí je jeden z vrcholů Ralské pahorkatiny – Vlhošť. [Zdroj: Filmovamista.cz] (Wladi.mir)
- Ve filmu zazní tyto lidové písně: „Jeden si ji zamiloval“, „Neseme smrt stařenu“, „Jak je ta láska zlá“, „Když jsem já k vám chodíval na slovíčko“, „Ach, můj milý, rozmilý“, „Kořaličko dobrá, z žitka vypálená“, „Ty můj milý převozníčku“, „Srdce mé, srdce mé, proč's tak zarmoucené“, „Aj, co by se chtělo, aby zapršelo“, „Malou holka, malou máš“, „Za našimi humny tráva nečesaná“, „Měla jsem holoubka“, „Krásná je louka, mladá, veselá“, „Vyjdi ven, vyjdi ven, potěšení moje“, „Velebnej pane“, „Kde máš, Ančičko, viničku“, „Ach, lásko, lásko, ty nejsi stálá“. (bearmeedek)
- Lidové písně, které ve filmu zazní, pro film upravil režisér a hudebník Ondřej Havelka. (bearmeedek)
Reklama