Režie:
Ondřej HavelkaKamera:
Diviš MarekHudba:
Petr WajsarHrají:
Karel Dobrý, Simona Zmrzlá, Jan Kolařík, Jiří Lábus, Jiří Maryško, David Novotný, Norbert Lichý, Vladimír Polívka, Jakub Kohl, Dan Dittrich, Vojtěch Hrabák (více)Obsahy(1)
Romantický a zároveň ironický příběh hastrmana alias barona de Caus (Karel Dobrý), jehož láska k venkovské dívce Katynce (Simona Zmrzlá) naplňuje netušeným štěstím i stravující vášní. Baron se vrací se svým sluhou (Jiří Lábus) z cest po světě, aby obnovil rybníky na svém panství. Jakožto moderní a osvícený člověk se životu místních vymyká. Středem jeho zájmu se stane nespoutaná a výjimečná rychtářova (David Novotný) dcera Katynka revoltující proti autoritám vášnivým uctíváním přírody a pohanských rituálů. Inteligentní a krásnou dívkou jsou okouzleni všichni, i učitel Voves (Jiří Maryško) a farář Fidelius (Jan Kolařík). Čím více se Katynka hastrmanovi přibližuje, tím více v něm rostou pochybnosti, zda jako člověk ve zvířeti a zvíře v člověku tentokrát obstojí. (Cinemart)
(více)Videa (1)
Recenze (422)
Na film jsem byl hodně zvědavý, protože mě zajímalo, jak se Havelka vypořádal s předlohou (které si však literárně příliš necením). Ve výsledku jsem byl poměrně zklamaný, film mi přišel hodně nudný, především kvůli velmi slabému ději. Kdyby ten scénář vyprávěl nějaký poutavější příběh, hned by mě zaujal víc (zde si nejspíš vybrala svou daň provázanost s předlohou). Takto se mi tam líbily asi jen lokace, kamera, obsazení neokoukanými hereckými tvářemi, a částečně i soundtrack, byť jeho autora moc nemusím. Jinak mi to celkově přišlo takové... hodně nevěrohodné. Prostě jsem se celou dobu nemohl zbavit vědomí toho, že sleduji herce z naší současnosti, kteří - navlečeni do historických kostýmů - mluví v kulisách skanzenu archaickou češtinou, a vůbec jsem jim to nevěřil. Obzvláště všechny podvodní scény mi přišly extrémně nevěrohodné - Karel Dobrý ani při nejlepší snaze prostě vodníka ve svém živlu nepřipomíná ani vzdáleně, a jen jsem počítal vteřiny do nejbližšího střihu, abych viděl, jak dlouho vydrží jeden záběr na jedno nadechnutí. Film v tomto ohledu podle mě prostě dojíždí na určitou "nezfilmovatelnost", jíž se Urbanův text vyznačuje - marná sláva, ale to, co v literárním textu s lehkostí vystihne pár vět a zbytek zajistí čtenářova fantazie, ve filmu prostě dost dobře natočit nejde, byť by si tvůrci pomáhali sebelepšími speciálními efekty (ty mi zde mimochodem přišly poměrně slabé, pravděpodobně z finančních důvodů - omezeným rozpočtem si zde také vysvětluji relativně početně skromný komparz). Celkově soudím, že "zázračný celovečerní filmový debut" se zde nekonal, akorát si nejsem jistý, zda je to osobou režiséra a scenáristy jako takovou, nebo zda prostě z Urbana víc dostat nešlo - skoro jsem v pokušení víc věřit druhé možnosti. ()
Hastrman je ten typ filmu, pri ktorom prezeraní si nehybných záberov na obrazovke počítača mám silnejší zážitok, než pri ich pohyblivej variante v televízii, kde treba premýšľať aj nad ich kontinuitou. Neviem, kde sa stala chyba, že ani tak jednoduchý príbeh nemá drive a rozvíjajúca sa láska medzi "kráskou a zvieraťom" nemá gradáciu. To sa mali páni scenáristi radšej vykašľať na témy predlohy a poskytnúť len jej kostru, milostnú líniu. Tá je v takomto prevedení značne nepochopiteľná, prečo sa mladá, cca 25 ročná žena krátko po smrti svojej životnej lásky zahľadí do 50 ročného osamelého podivína s plešinou, je zrejmé asi len z predlohy. Na film sa ale celkom dobre pozeralo, pretože kostýmy, výprava aj casting sú OK. Bez druhej časti bude ale Hastrman navždy nekompletný. Len je otázka, či Havelka a spol. vôbec na niečo podobné pomýšľali. ()
V rámci jakéhosi podžánru "paranormální romance" si moc nedovedu představit lepší výsledek, obzvlášť když se jedná o žánrovku natočenou v čechách. Hlavním tahákem je jednoznačně Hastrman Karla dobrého, který se konečně dočkal velké filmové role a také kamera Diviše Marka, která by nejspíš dokázala krásně zabrat i máselnici, kterou někdo pohodil v lese a usídlila se v ní rodinka obzvláště nehezkých krys (krysy tu nejsou, za to spousta kaprů). Děj je na mnoha místech rozvleklý, působí knižně, ať už některé dialogy, nebo postavy samotné, ale... To všechno pomáhá vytvářet zajímavou magickou atmosféru, která je tu prostoupena celým filmem a obzvlášť při scénách, kdy se dějí různé "pohanské věci" má obrovskou sílu. Jasně, lepší to být mohlo, ale ne o moc. A obsadit do jedné z hlavních rolí herce, který je sám o sobě spoilerem své postavě, je v pravdě geniální (O= ()
„Jste velkorysá. To já urážky neodpouštím.“ Havelkův filmový režijní debut nabízí baladický příběh z českého venkova s vlastní poetikou (navozovanou i jazykem, nádherným vizuálem a zvukovou stránkou). V některých ohledech mi vzdáleně připomínal Brabcovu Kytici (ne nutně i kvalitou). Hlavním tématem je pak pomalu se rozvíjející tragická romance mezi kráskou a zvířetem. A zatímco u Katynky si třeba nejste úplně jisti, co přesně cítí (jen flirt?), u „barona“ je ten vnitřní svár mezi predátorskou náturou a nečekaným citem zjevný. A obsazení jak Zmrzlé, tak hlavně Dobrého byl výborný tah (neumím si v jeho roli představit jiného herce). Film mě dlouho bavil, ale směrem ke konci začal být stále víc přitažený za vlasy a závěrečné cca 2 minuty byly už zcela mimo. Škoda, přesto mi to ještě na ty slabší 4* vychází. „Co skrývá její koketérie? Pouhý chtíč, jenž byl pouze mou zvířecí přirozeností? Nebo jsou její city natolik hluboké, že unesou tíhu poznání mé pravé tváře? Začínal jsem chápat, že běs, který mnou zmítal, byl strach, že ji ztratím.“ ()
Česká slovesnosť podporená spievanými veršami, živočíšna provokatívnosť mladej dedinčanky a utiahnutosť zatrateného muža, ktorý si uvedomuje svoju tragiku - to sú hlavné atribúty filmového debutu Ondřeja Havelku. Príbeh lásky je zabalený v čarokrásnom prostredí jazier a močiarov, kamera si ich náramne užíva, taktiež šikmé slnečné svetlo dodáva filmu príjemné teplo také kontrastné voči mnohým dramatickým scénam. Herecké obsadenie je na jedničku. ()
Galerie (49)
Zajímavosti (21)
- „Zakázanou“ knihou, kterou Karel Dobrý listuje na faře, jsou Caesarovy „Zápisky o válce občanské“. (Lejzy)
- Všechny písničky zpívané ženským hlasem nazpívala představitelka hlavní ženské role, Simona Zmrzlá. (bearmeedek)
- Jak sám režisér filmu v jednom z rozhovorů uvedl, některé „vodní scény“ se natáčely v jednom vesnickém koupališti, které po letní době začalo postupně zarůstat řasou, a to přesně scenáristi Ondřej Havelka a Petr Hudský potřebovali – typickou rybníkovou zakalenou vodu. Řasa se z počátku držela spíše na dně, ale během instalování všech věcí nutných pro natáčení se řasa rozvířila. (Worry77)
Reklama