Režie:
Henri VerneuilScénář:
Michel AudiardKamera:
Louis PageHudba:
Michel MagneHrají:
Jean Gabin, Jean-Paul Belmondo, Suzanne Flon, Gabrielle Dorziat, Geneviève Fontanel, Sylviane Margollé, Paul Frankeur, Noël Roquevert, Paul Mercey (více)Obsahy(1)
Mladý Gabriel Fouquet přijíždí do pobřežního městečka na návštěvu dcery, která studuje v místní internátní škole. Ubytuje se v penzionu postaršího manželského páru Alberta a Suzanne. Gabriel se s pomocí alkoholu snaží zapomenout na své životní trable. To se příliš nelíbí Albertovi, který se za války zapřísáhl, že se pití nikdy nedotkne. Alkohol a životní útrapy tak oba hrdiny pomalu sbližují. Společně pak řeší i Gabrielův nelehký úkol: najít odvahu k návštěvě dcery. (oficiální text distributora)
(více)Videa (1)
Recenze (63)
Alkohol je benzínem vzpomínání, potažmo rekonstruování obrazu světa, který si člověk po celý život utváří svým pozemským pohybem i sněním. I asketický Otokar Březina připouštěl, že výjimečným jedincům může napomoci k velkým výkonům. Dvě takové osobnosti (jejichž jedinečnost vyvstává při srovnání s běžnými – duševně nebohatými, plebejskými – pijany) jsou v Opici v zimě představeny s mimořádným psychologickým vhledem (a nadto Gabinem a Belmondem dokonale ztělesněny). Jejich fantazie se v ebrietě rozvíjí, prožitý (utvořený) svět se sceluje, stává hmatatelným a spolu s ním se přetváří i vědomí sebe. Pijan se stává svým ideálem a sehrává svou vnitřně heroickou, vnějškově však spíše směšnohrdinskou roli. Osamocenost velkých fantastů ovšem časem mění „vin gai“ ve „vin diabolique“. Úchvatný ohňostroj však dává naději, že světlo nezhasne ani v té nejtemnější noci. ()
"Bídně piješ - bídně se opiješ!" Krásný tragikomický film z prímorského prostredia západného Francúzska. Aj napriek smutnej téme alkoholizmu by som snímku úplne nenazval psychologickou drámou, dokonca aj v úvodnej "kapitoly" z obdobia 2. svetovej vojny to len prekypuje absurdným humorum: hlavne scéna, keď pán Albert v podaní majstrovského Jeana Gabina zaháňa pitím v sklepe pocity hrôzy z okolo padajúcich výstrelov a to jednou sklenkou za druhou. Osudové stretnutie bývalého alkoholika po rokoch s mladým svojráznym pijanom avšak neznamená pre neho iba nežiaduci návrat k "metle ľudstva", ale súčasne možnosť nad bilancovaním, zmierením sa s vlastným osudom. Film je to vďaka skvelo napísaným dialógom nielen miestami vtipný, ale aj dojemný, v momente bujarej oslavy s polnočným ohňostrojom možno až trochu príliš optimistický. Záverečný pocit premárnenosti i nostalgie u hlavného hrdinu hovorí ale za všetko... Celkovo by som vedľa J. Gabina vyzdvihol aj mladého Jeana-Paula Belmonda v jednom zo svojich (podľa mňa) najlepších výkonov a nádhernú kameru, ktorá na čiernobielom obraze do filmu vnáša priam poetické kúzlo. 95% ()
"Jen se/si tak trochu písknout." Šampioni v šnapsu, i mimo Champagne. Šosy až po cíp, v nálevně. Lahve otevřené. Bumbálkové. V sivém saku. Pod vlivem. Nosy, líčka mají ruměné. Vedou řeči vínové, akce nevinného opájení se. /O/Sudový košt se vine štokem soaré. Nemizí. Odér. Bez zátek. Takový má splávek. Houpe s člověkem. Chvilek charakter. Život. K dispozici na čepu. Jeden druhému propije se do duše. ()
Nádherný film o chlastu, snění, chuti do života a lidských slabostech se skvostnými dialogy, výbornou hudbou, úžasnými civilními výkony dvou hereckých mistrů a atmosférou francouzského venkova, která hýří barvami, ačkoli je zachycena na černobílém filmu. Nová vlna? Nerozumím tomu, možná ano, ale bez pozérství a manýrismu. Až mě překvapilo, jak lidský film dokázal Henri Verneuil natočit. ()
Opilecké taškařice mladého Belmonda a už postaršího Gabina jsou ze své podstaty smutné. Hlavně, když zjistíme, že důvod Belmondova pití je strach a podvědomá touha vyhnout se něčemu, k čemu ho naopak povinnost a svědomí nutí. Dva muži si opicí řeší své úzkosti a hrůzu z reality a doplácí na to jejich okolí. Jak jinak. Tahle alkoholická pouť ale naštěstí není bezcílná, a i když se klikatí, směřuje přece jen k naději. SHRNUTÍ: Jak se chlastačkou dostat do Číny a přitom zůstat na francouzském maloměstě. Jak někdy chycení za ruku může vyvolát větší strach než drak chrlící oheň. ()
Galerie (23)
Zajímavosti (8)
- Natáčení se uskutečnilo v zimě na přelomu let 1961 a 1962 v městečku Villerville v normandském kraji Calvados. Film se dostal do distribuce 11. května 1962. (vangobseck)
- Úsloví „Un singe en hiver“ znamená být smutný. (sator)
- Belmondo byl z počátku z Gabina nervózní, ale během natáčení se mezi nimi vytvořilo silné přátelství. Společným zájmem obou herců byl sport a Belmondovi se podařilo přemluvit Gabina, aby si zahrál fotbal na pláži. (vangobseck)
Reklama