Režie:
Miloš FormanKamera:
Miroslav OndříčekHrají:
Lynn Carlin, Buck Henry, Georgia Engel, Tony Harvey, Audra Lindley, Paul Benedict, Vincent Schiavelli, Tina Turner, Philip Bruns, Allen Garfield, Kathy Bates (více)Obsahy(1)
Manželům Larrymu a Lynn, kteří jsou navenek spokojeni se svým životem, jednoho dne nečekaně zmizí dcera Jeannie. Začíná pátrání, v němž se ukazují marné snahy „rozumně“ objasnit její dobrovolný odchod, stejně jako nalézt místo, kde se ukrývá… Takový je ve zkratce příběh, který natočil režisér Miloš Forman v USA poté, co zde dlouho hledal vhodnou látku pro svůj nový film. Navázal v něm na svoji českou tvorbu (zejména na snímek Konkurs) a zároveň satirickým až zlomyslným způsobem postihl způsob života některých Američanů. Není proto divu, že byl mnohem lépe přijat evropskými diváky. Získal za něj ocenění britské akademie BAFTA za nejlepší režii a na MFF v Cannes Cenu za nejlepší film. Současně otevřel Miloši Formanovi cestu k další umělecké činnosti a možnost přesvědčivě se prosadit mezi hollywoodskými tvůrci. (Česká televize)
(více)Recenze (221)
Moc milý náhled na to, jak jedna generace hledá sama sebe a druhá zas tu první. Forman tak trošku rozšířil svůj (první?) film Konkurs - kdyby dnes na Superstar chodily interpretky s podobným repertoárem jako na začátku 70. let, byl bych u TV nalepený i já :) Taking Off je jiný hlavně tím, jak je vlídný a klidný a mně připadá, že Formanovým záměrem skutečně bylo podívat se na problém generačních rozdílů s velkým nadhledem až od stropu plného dýmu z marijánky. Pěkné. 8/10 ()
Doufal jsem, že americkou tvorbu Formana zakončím se spokojeností, leč marně. Silným kafem byla pro mě už první čtvrt hodina, kde se jen zpívá. Celý film jsem čekal jen na to, kdy mě to konečně začne bavit, ale nedočkal jsem se a když to shrnu tak jsem byl vlastně navíc svědkem něčeho co mě vůbec nezajímalo a dost nudilo. Doufám, že tohle byl poslední katastrofální formanovský zážitek. Pro vyšší hodnocení bych si musel asi taky dát jointa... ()
Taking Off by mohol mať podtitul Druhý začiatok. Konkurzom Forman začínal doma aj v Amerike (inak zmysel toho amerického vidím iba v nadstavení hlavného príbehu a ukážke mladej Kathy Bates, ktorá vôbec nespieva Miser(y)ne). Začiatok to ani v jednom prípade nie je jednoznačný, ale nejako začať predsa treba. Okrem paralel s predchádzajúcimi filmami a príprav na Vlasy ma potešila prítomnosť budúcej rockovej babičky Tiny Turner a českej babičky, teda presnejšie portrétu jej autorky. Príjemne ma prekvapilo, ako zručne Forman vystihol americké prostredie a podobu generačných problémov v ňom. A aj to, že šancu v nich dostali obe strany. Pohľad na niektoré manželské páry pri inštruktážnom fajčení jointov poskytoval dostatok dôvodov na to, aby od nich ich ratolesti ušli. Tento americký debut nemohol byť, s ohľadom na rôznosť prostredí, prostým pokračovaním Formanovej domácej tvorby. Aj preto ho vnímam, ako prejazd nie príliš udržiavaným železničným priecestím, za ktorým sa už črtá nájazd na parádnu diaľnicu, kde sa lieta nad kukučím hniezdom, vlajú Vlasy a znie Amadeova hudba. ()
Nevím koho napadlo k tomu filmu napsat anotaci "vlídný pohled na pomatenou generaci 70. let". Vlídné to není ani za mák, naopak neskutečně zlomyslné. A o generaci 70. let a její pomatenost tam taky nejde. Pomatení jsou možná tak rodiče téhle generace. Každopádně jde o jeden z Formanových nejlepších filmů. ()
Pozoruhodný americký DEBUT - Miloša Formana, v ktorom v úvode kopíruje sám seba zo svojho krátkometrážneho Konkurzu, na akúsi pesničkovú SUPERSTAR. Nazvime to, na Castingu, sa objaví kopec dievčat, medzi ktorými je i Jeannie Tyne, dcéra Larryho a Lynn Tynovcov, ktorá spanikári, pretože neuspela na castingu, utečie, rodičia sa podujmú hľadať ju v New Yorku, najprv začína hľadať otec Larry, ktorý navštevuje podniky, kde by sa mohla objaviť, zisťuje, že takých, ako je Jeannie, je oveľa viac... Predavačke ukáže na fotografii svoju dcéru, Ona na oplátku mu dá prezrieť ďalšie fotografie, bez toho, aby sa o ne viac zaujímala. Larry si všimne, že na jednej z nich, je osoba, žena, ktorá sa akurát nachádza v tomto podniku, zavolá na číslo, v ktorom sa ozve, matka tejto ženy, ktorá vyštartuje na miesto činu ! Larry osloví túto mladú ženu, ktorá sa dá následne na útek. Larry sa takto zoznamuje s jej mamou, Ann, s ktorou sa ešte stretne. Larry v kaviarni, keď je s Ann, zavolá domov svojej žene, Lynn, ktorá mu oznamuje, že polícia našla Jeannie. Manželia prichádzajú na policajnú stanicu v domnení, že je po všetkom, v tom sa dozvedajú, že Jeannina kamarátka sa vydávala na miesto nej, a tak sú znovu na začiatku. Je večer. Rozhodnú sa, že si vyrazia. Najprv sú na akcii, kde spieva TINA TURNER, aby neskôr sa dostali na miesto, kde sú iní rodičia, ktorým utiekli deti. Tam sa naučia fajčiť MARIHUANU, aby sa dokázali vcítiť do koží ich detí, aké je to byť v tomto delíriu. A to ani nevedia, že sa zatiaľ ich dcéra vrátila domov. Na tomto združení rodičov, stretávajú i spomínanú Ann s manželom Benom, ktorých si pozvú domov na párty. I na predstavenie nastávajúceho ženícha, muzikanta príde z pohľadu Jeannie. Nečakal som, že ma tak pohltí americký debut, skvelého Formana !!! Absolútne prirodzený a mimoriadne odvážny film, na ktorý len tak nezabudnem. Najmä, ako Vincent Schiavelli učí rodičov fajčiť JOINT. A Vinco si týmto pádom vyslúžil VSTUPENKU do formanoviek ! Neuvedomoval som si, ako rýchlo pri pozeraní filmu letí čas, lebo sú tu fascinujúce OBRAZY, ktoré len tak nevyženiem z hlavy !!! Na myslí mám kameru - Mirka Ondříčeka. Forman sa nemá za čo hanbiť, i napriek tomu, že film u amerického, jednoduchého PUBLIKA - PREPADOL, u mňa, ZABODOVAL na plnej čiare !!! ()
Galerie (36)
Photo © Mokép
Zajímavosti (28)
- Miloš Forman si přál, aby herci při natáčení scény s hraním svlékacího Pokeru nevěděli, kdy na ně přijde řada, a tak před první klapkou seřadil karty tak, jak potřeboval, ale herci sami hráli doopravdy. Protagonisté tak sami skutečně nevěděli, jaká karta přijde na řadu. (ČSFD)
- Film adaptuje a rozvíjí scénář Formanova debutu Konkurs (1963), příběh je však dosazen do amerického prostředí. (PanZahadnyCZ)
- Filmový debut Kathy Bates a Georgie Engel. (D3VIL)
Reklama