Reklama

Reklama

Muž, který zastřelil Liberty Valance

  • Česko Muž, který zastřelil Libertyho Valance (více)
Trailer
USA, 1962, 118 min

Režie:

John Ford

Předloha:

Dorothy M. Johnson (povídka)

Hrají:

John Wayne, James Stewart, Vera Miles, Lee Marvin, Edmond O'Brien, Andy Devine, Ken Murray, John Carradine, Jeanette Nolan, John Qualen, Willis Bouchey (více)
(další profese)

Obsahy(1)

Když se legenda stane faktem, platí legenda… Kariéra velkého amerického režiséra Johna Forda (1894–1973) začínala v době rozkvětu němého filmu a končila v šedesátých letech, kdy hollywoodský studiový systém procházel vleklou krizí a zástup mladých tvůrců čekal na svoji příležitost. Stálou součástí jeho rozsáhlé tvorby byl žánr typický pro americkou kinematografii jako žádný jiný – western. A jedním z posledních velkých Fordových westernů se stal film Muž, který zastřelil Libertyho Valance (1962). Snímek byl v době své premiéry většinou kritiky odmítnut jako mistrovo šlápnutí vedle, ale čas dal za pravdu těm, kdo v něm od počátku viděli důstojný příspěvek legendárního filmaře k pomalu se měnícímu žánru. Muž, který zastřelil Libertyho Valance je totiž poněkud atypický zástupce westernu. Černobílý snímek, natočený převážně ve studiu, bez širokých plání i bez režisérovy oblíbené lokace, jíž bylo Údolí monumentů, je vyprávěn jako vzpomínka na starou událost, kdy mladý právník Ransom Stoddard (James Stewart), který sice neuměl zacházet se zbraní, ale odvahy měl na rozdávání, zastřelil místního zločince Libertyho Valance (Lee Marvin), jehož se všichni báli. Že skutečnost byla jiná, to v té době věděl jediný muž, chovatel koní a zručný pistolník Tom Doniphon (John Wayne)… O rozpačitém přijetí filmu svědčí i jediná oscarová nominace (navíc neproměněná), kterou dostala legendární Edith Headová za černobílé kostýmy. V roce 2007 byl snímek pro své nepopiratelné kvality zařazen do Národního filmového registru při Knihovně kongresu. (Česká televize)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (112)

GodComplex 

všechny recenze uživatele

James Stewart si primo z filmu Franka Capry prinesl batuzek s pozitivnim idealismem i do westernu, kde narazil na westernove guru s pistoli Johna Wayena, ktery z meho pohledu at se snazi o jakkoliv pozitivni postavu, vzdycky bude strasne nesympaticky. Hlavni hvezdou a nejzajimavejsi postavou tak pro me zustava Vera "Psycho" Miles. Jinak podobnym neakcnim westernum, kde se vsichni non-stop nestrili jak pominuti fandim, jen by nebylo na skodu, kdyby se tvurci trosku vic snazili aby to cele nevypadalo jako umely westernovy placek nekde v hollywoodskem studiu. 6/10 ()

Slasher 

všechny recenze uživatele

Odvážný a šlechetný mladý právník (hraje celkem starý Stewart) dorazí na negramotný divoký západ s osvětou, vyměnit zbraně za law books. Mile starosvětský, idealistický tón doplněný o vysoká sdělení na téma civilizační změna, význam demokracie a občanská povinnost. Ač docela baví, nejvíc ze všech libový gauner Lee Marvin, tak ve finále spíše chladný dojem. ()

Reklama

gudaulin 

všechny recenze uživatele

Rozvoj nebo úpadek žánru obvykle představuje dlouhodobý proces, který se nedá symbolizovat jediným titulem nebo jménem tvůrce. Určitou výjimku představuje klasický western, který by na případném pomníku mohl mít uvedené jako datum úmrtí premiéru snímku Muž, který zastřelil Liberty Valance. Ne, že by western už pár let nechřadl, ale právě tento titul dokonale vystihuje jeho strnulost, vyčerpanost a především neschopnost bavit. Vůbec přitom nepomáhá, že se na jeho natáčení podílela silná osvědčená sestava v čele se zkušeným režisérem Johnem Fordem a hereckou legendou Johnem Waynem. Snímek se neumí vymanit z pasti žánrových schémat a jeho tvůrci nedokážou přesvědčivě a působivě porušovat žánrové konvence dokonce ani tam, kde se o to snaží - jako je motiv zastřelení padoucha Valanceho ze zálohy a neprávem získaná sláva hrdiny za zneškodnění zločince. Film atakuje hranice směšnosti tam, kde vzdává hold americkému právnímu řádu a politickému systému, v určitém smyslu mi připomíná éru budovatelských československých snímků 50. let. O renesanci žánru se o několik let později zasloužil Sergio Leone svými spaghetti westerny, když do nich přinesl nové nápady, energii a hravost. Doporučuji zhlédnout v jednom dni Liberty Valanceho a Leoneův snímek Hodný, zlý a ošklivý. V té konfrontaci se nejlíp vyjeví, co všechno je na Fordově dramatu špatně. Celkový dojem: 40 %. ()

Sawy 

všechny recenze uživatele

"This is the west, sir. When the legend becomes fact, print the legend..." Úvaha nad pravdivostí mýtu Divokého západu, která mě baví svým jemným humorem, politickou zápletkou a především hereckými matadory v ústředních rolích. Stewart i Wayne hrají opět své jasně vyprofilované herecké typy, které jsou ovšem na konci zajímavým způsobem relativizovány a posunuty do trochu jiné významové roviny. Muž, který zastřelil Liberty Valance je pro mě jedním z nejlepších hollywoodských westernů vůbec, tematizuje totiž jejich mýtickou rovinu a určitou falešnost, kterou s sebou jako nositelé americké historie nesou. 90 % ()

kyselina 

všechny recenze uživatele

Před 23 lety přijal James Stewart velice podobnou roli ve filmu Franka Capry, kde dvě hodiny čistého času mluvil a mluvil...tentokrát svou právnickou pusu naložil do westernu, kde tolik mluvit nestíhal, ale i tak se mu podařilo s Johnem Waynem zase něco nového. John Ford si přál posunout tento populární žánr zase o nějaký kousek jinde a rozšířit spektrum potencionálních diváků. ()

Galerie (38)

Zajímavosti (13)

  • Poslední film Stuarta Holmese. (Kulmon)
  • Snímek byl natočen na motivy stejnojmenného románu Dorothy M. Johnson. (Hans.)
  • Casting Waynea a Stewarta bol účelový, aby bol zdôraznený ostrý protiklad. Napomôcť k tomu mali aj ich hlasy, kde Wayneov hlas je hlboký a drsný, zatiaľ čo Stewart znie uplakane, ustráchane. (Biopler)

Reklama

Reklama