Reklama

Reklama

Muž, který zastřelil Liberty Valance

  • Česko Muž, který zastřelil Libertyho Valance (více)
Trailer
USA, 1962, 118 min

Režie:

John Ford

Předloha:

Dorothy M. Johnson (povídka)

Hrají:

John Wayne, James Stewart, Vera Miles, Lee Marvin, Edmond O'Brien, Andy Devine, Ken Murray, John Carradine, Jeanette Nolan, John Qualen, Willis Bouchey (více)
(další profese)

Obsahy(1)

Když se legenda stane faktem, platí legenda… Kariéra velkého amerického režiséra Johna Forda (1894–1973) začínala v době rozkvětu němého filmu a končila v šedesátých letech, kdy hollywoodský studiový systém procházel vleklou krizí a zástup mladých tvůrců čekal na svoji příležitost. Stálou součástí jeho rozsáhlé tvorby byl žánr typický pro americkou kinematografii jako žádný jiný – western. A jedním z posledních velkých Fordových westernů se stal film Muž, který zastřelil Libertyho Valance (1962). Snímek byl v době své premiéry většinou kritiky odmítnut jako mistrovo šlápnutí vedle, ale čas dal za pravdu těm, kdo v něm od počátku viděli důstojný příspěvek legendárního filmaře k pomalu se měnícímu žánru. Muž, který zastřelil Libertyho Valance je totiž poněkud atypický zástupce westernu. Černobílý snímek, natočený převážně ve studiu, bez širokých plání i bez režisérovy oblíbené lokace, jíž bylo Údolí monumentů, je vyprávěn jako vzpomínka na starou událost, kdy mladý právník Ransom Stoddard (James Stewart), který sice neuměl zacházet se zbraní, ale odvahy měl na rozdávání, zastřelil místního zločince Libertyho Valance (Lee Marvin), jehož se všichni báli. Že skutečnost byla jiná, to v té době věděl jediný muž, chovatel koní a zručný pistolník Tom Doniphon (John Wayne)… O rozpačitém přijetí filmu svědčí i jediná oscarová nominace (navíc neproměněná), kterou dostala legendární Edith Headová za černobílé kostýmy. V roce 2007 byl snímek pro své nepopiratelné kvality zařazen do Národního filmového registru při Knihovně kongresu. (Česká televize)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (112)

gudaulin 

všechny recenze uživatele

Rozvoj nebo úpadek žánru obvykle představuje dlouhodobý proces, který se nedá symbolizovat jediným titulem nebo jménem tvůrce. Určitou výjimku představuje klasický western, který by na případném pomníku mohl mít uvedené jako datum úmrtí premiéru snímku Muž, který zastřelil Liberty Valance. Ne, že by western už pár let nechřadl, ale právě tento titul dokonale vystihuje jeho strnulost, vyčerpanost a především neschopnost bavit. Vůbec přitom nepomáhá, že se na jeho natáčení podílela silná osvědčená sestava v čele se zkušeným režisérem Johnem Fordem a hereckou legendou Johnem Waynem. Snímek se neumí vymanit z pasti žánrových schémat a jeho tvůrci nedokážou přesvědčivě a působivě porušovat žánrové konvence dokonce ani tam, kde se o to snaží - jako je motiv zastřelení padoucha Valanceho ze zálohy a neprávem získaná sláva hrdiny za zneškodnění zločince. Film atakuje hranice směšnosti tam, kde vzdává hold americkému právnímu řádu a politickému systému, v určitém smyslu mi připomíná éru budovatelských československých snímků 50. let. O renesanci žánru se o několik let později zasloužil Sergio Leone svými spaghetti westerny, když do nich přinesl nové nápady, energii a hravost. Doporučuji zhlédnout v jednom dni Liberty Valanceho a Leoneův snímek Hodný, zlý a ošklivý. V té konfrontaci se nejlíp vyjeví, co všechno je na Fordově dramatu špatně. Celkový dojem: 40 %. ()

lesumir 

všechny recenze uživatele

Zvláštní, originální, netradiční, nevídaný, nějak takhle by se dal vystihnout tenhle Fordův příběh. Tady jde vidět, že není western jako western. Tady se skoro vůbec nestřílí, neprohání se na koních, spíš hraničí to s politickou konverzačkou, kde se sešli hvězdy prvního kalibru, John Wayne, opravdový tvrďák s hlubokým hlasem a charismatem až na půdu & James Stewart, který sice malinko přehrával, jak jeho zvykem, ale ten do toho vnesl takovou pohodu, což bylo taky jeho zvykem. Dvě hodinky uběhnou jako voda a režie Forda je brilantní, bez trhlin. ()

Reklama

Anderton 

všechny recenze uživatele

Ak legendu dostihne pravda, napíšeme legendu. Pravdivé pozadie jednej z legiend divokého západu (neviem, či sa jedná o "reálnu" legendu, alebo typizovanú fikciu), príklad, ako to asi vyzerá na pozadí mnohých legiend. Steward sa snaží dostať na územie, kde sa viac strieľa, ako rozpráva, základy práva a prináša do mestečka vzdelanie. Sekundujú mu drsný sympaťák Wayne a vo vedľajšej úlohe poteší Lee Marvin. Ak dávate pozor, všimli ste si v cameo úlohe Lee Van Cleefa. Politické téma príbeh vhodne dopľňa bez toho, aby rušil základnú dejovú kostru, ktorej je zároveň súčasťou. ()

Freemind 

všechny recenze uživatele

Western, na který jsem se těšil, a který mne nakonec naprosto minul. Dlouhatánské scény politické agitky prokládané těmi nejpitomějšími westernovými stereotypy, stárnoucí Wayne a tucty trapně přehrávajících postav - na šerifa nebo majitele novin se opravdu nedalo dívat. Z humoru se stala fraška, z dramatu patetická křeč. Amerika v těch dobách skutečně musela čekat na Leoneho, aby ten zatuchlý, kovbojský rybník trochu provětral. ()

Historik 

všechny recenze uživatele

Nostalgické ohlédnutí za starým západem a vyrovnávání se s jeho legendami přišlo ve westernech do módy až o několik let později a bylo v režii mladších tvůrců. Tento pohled od klasika žánru mě překvapil, samozřejmě mile. Zajímavé bylo rovněž obsazení Johna Wayna do vedlejší role, byť se mu to kompenzovalo uvedením jeho jména v titulcích na prvním místě. Nic naplat, hlavní hvězdou, a potvrzuje to i název filmu, byl Jimmy Stewart. A byl dobrý. ()

Galerie (38)

Zajímavosti (13)

  • Poslední Fordův černobílý film. (Kulmon)
  • V scéne, kedy Liberty Valance opúšťa jedáleň, hrá v pozadí pieseň "Little Brown Jug" od Glenna Millera (posledná skladba, ktorú zložil). James Steward pred tým hral v biografii Príbeh Glena Millera. (Gor'seye)
  • Casting Waynea a Stewarta bol účelový, aby bol zdôraznený ostrý protiklad. Napomôcť k tomu mali aj ich hlasy, kde Wayneov hlas je hlboký a drsný, zatiaľ čo Stewart znie uplakane, ustráchane. (Biopler)

Reklama

Reklama