Reklama

Reklama

Mumie

(festivalový název)
  • Velká Británie The Mummy (více)
Trailer

Obsahy(1)

V roce 1895 tým britských archeologů objeví neporušenou hrobku egyptské princezny Ananky. Vědci jsou varováni, aby nerušili klid mrtvých, ale toto varování ignorují a při prozkoumávání hrobky přivedou zpět k životu velekněze Kharise, který princeznu miloval a byl pohřben spolu s ní, aby navždy strážil její klid. Oživlá mumie se nyní vydává pomstít se narušitelům princeznina posmrtného klidu… (liquido26)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (37)

EdaS 

všechny recenze uživatele

Hammer nezůstal za universalovskou Mumií příliš pozadu. Standardně výborný Cushing, Christopher Lee hraje jen pohyby těla a očima, ale k vystřihnutí nezapomenutelné postavy mu to zjevně stačí. Oproti původnímu filmu je zde preferována spíš hororová linie a není to na škodu. The Mummy má příjemně strašidelnou atmosféru, pěknou kameru a báječné herce. Co víc si přát? ()

strougy 

všechny recenze uživatele

První polovina snímku se příjemně nese v duchu klasických britských hororů této doby, takže tu jsou blata na anglickém venkově, vyděšení a v místní putyce se opíjející nevzdělaní vesníčané, klasická venkovská sídla a spousta obvyklé mlhy. Ovšem po působivě odvyprávěné legendě ze starého Egypta se film změní v klasické postupné vybíjení jednotlivých aktérů až do nepříliš povedeného konce, kde tradičně jedna již po staletí oslavovaná lidská emoce přemůže i po pomstě bažící božskou zášť. Ovšem naštěstí má film relativně krátkou stopáž a Christopher Lee dokáže zahrát na děsivou i soucitnou strunu diváka pouhými pohledy, takže se nakonec jedná o slušnou, i když dnes již poněkud zastaralou strašidelnou podívanou. Slušné 3*. ()

Reklama

Lima 

všechny recenze uživatele

Adaptace z dílny legendárního britského filmového studia Hammer, a to by mělo napovědět vše. Hammerovské filmy byly zejména v 50. a 60. letech vyhlášeny nádhernými kulisami a svůdně hororovou atmosférou a tady to není jiné. Tady si v podstatě vystačili se třemi lokacemi – studiová oáza, rozsáhlý dům v Londýně a močál a do toho občas exteriéry někde z krajiny kolem studia. Zvláště oáza vypadá luxusně, nádherně přesvícená, křiklavě barevná. Nedělám si vůbec iluzi, že takhle nějak mohla vypadat egyptská krajina, to vůbec ne, ale oko diváka se pase, Hammer tyhle studiové krajinky uměl podat. Dalším triumfem je ústřední herecká dvojice – legendární „hammeráci“ Peter Cushing a Christopher Lee. Cushing má sice předepsanou roli, která by byla vhodnější u herce minimálně o generaci mladšího (vypadá to divně, když stejně starému hereckému kolegovi říká „tatínku“), ale jeho charisma se přes to přenese. Horší je to u Christophera Lee, ten tu má trestuhodně malý prostor – ve flashbacku ze starého Egypta se tu moc neprojevuje, ve viktoriánské Anglii je coby mumie celý zafačovaný, podivně kulhá (následek zranění, které utrpěl během natáčení) a v podstatě musí hrát jenom očima a jenom těma toho moc nezmůže. Zápletka je sice předvídatelná, budete jako divák asi dva, tři kroky před aktéry, ale to nevadí. Její sledování je jako pozorování složitého, ale elegantního stroje v práci. Už víte, jaký bude konečný výsledek, ale potěšením je vidět proces samotný. Tohle velmi zkušený Terence Fisher prostě uměl. ()

Oskar 

všechny recenze uživatele

Hammerovská verze filmu s Karloffem se mi líbila výrazně víc. Narozdíl od melodramatického originálu má jednotný styl (který je se svými červenými bažinami a smaragdově zelenými zákoutími hrobky sice nerealistický, ale opravdu krásný) a především výrazně lepší scénář. Karloffova postava byla u Hammerů moudře rozdělená na dvě a v obou případech lépe motivovaná. Původcem zla je člověk. Egypťan domestikovaný v Británii, který se chce pomstít za "rouhání" britských archeologů. Mumie je jeho nástrojem (podobně jako třeba Golem v Císařově pekaři). Je zvláštní, že i roli, která zdánlivě předepisuje jen neartikulované mručení a klátivou chůzi, naplnil Christopher Lee čitelnými emocemi a diferencovaným vývojem napříč dějem. Jeho mumie (i když nebyl mumifikován, tuto chybu originálu tvůrci převzali beze změn) se zpočátku chová jako dobře naprogramovaný stroj, který po rozehřátí na provozní teplotu slepě plní příkazy Egypťana, později se začíná rozpomínat na svou lidskou minulost a chce na ni navázat. Dobře motivovaná je i postava Petera Cushinga (který byl nicméně o generaci starší, než by se k jeho postavě hodilo). 70% ()

Slasher 

všechny recenze uživatele

Stejně jako mě nedostala klasická verze, tak ani Hammer si příliš nepolepšil. Co se týká samotného Kharise, Karloff byl bez debat působivější, zatímco zafačovaný, zabahněný, nerozpoznatelný a tudíž totálně zaměnitelný Lee není zrovna povedeným monstrem. Jinak film vcelku je naopak o něco záživnější, čili to vyjde nastejno. Jinak hlavní hrdina Peter Cushing není oproti o dva roky starší Draculovské adaptaci tak suverénní, ale nevypadá to, že on sám by za to mohl. No nic, nejpovedenější Mumií pro mne paradoxně zůstává ta z roku 1999. ()

Galerie (35)

Zajímavosti (7)

  • Bouchací kuličky, kterými Peter Cushing střílel, způsobili Christopehru Lee spáleniny, které mu zůstaly ještě několik týdnů. (liquido26)
  • Lee si vyhodil záda, když nesl Yvonne Furneaux. (liquido26)
  • Chůzi mumie Lee předstíral jen částečně. Kromě výše zmíněných zranění zad a ramene si při natáčení scén v "bažině" poranil kolena a holeně, protože pod hladinou neviděl všechny trubky a roury. (liquido26)

Související novinky

Legendární britské studio Hammer čeká návrat

Legendární britské studio Hammer čeká návrat

02.09.2023

Ikonické londýnské studio Hammer Films bylo založeno v roce 1934, a ačkoliv se v prvních dvou dekádách své existence zaměřovalo na filmovou produkci na škále všech žánrů, nejikoničtější snímky, které… (více)

Reklama

Reklama