Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Mladá citlivá agentka FBI Clarice Steriling je přizvána ke spolupráci do týmu vyšetřujícího sérii vražd. Na pachatele ukazují jen velmi kruté následky jeho činů: Vrah přezdívaný "Buffalo Bill" stahuje vždycky své oběti z kůže a potom je hází do řeky. Clarice má za úkol vypracovat psychologický portrét pachatele. Její nadřízení ji proto vyšlou na "konzultaci" za jiným masovým vrahem, psychiatrem dr. Hannibalem Lecterem, který je vězněn za nejvyšších bezpečnostních opatření. Lecter, který zná ze své praxe vraha i jeho motivy a tuší jeho další postup, drží v rukou všechny nitky a přivádí mladou Clarice na správnou stopu... (TV Prima)

(více)

Recenze (1 418)

filmfanouch 

všechny recenze uživatele

Hannibal Lecter se (se změněným jménem na Hannibal Lecktor) již před Mlčením jehňátek jednoho filmového zpracování dočkal v podobě Manhuntera Michaela Manna, tou pravou výbornou adaptací se stal právě ale až snímek Jonathana Demmea. Teprve až právě Mlčení jehňátek v roce 1991 definitivně sklonilo poctu té geniální literární postavě Thomase Harrise, představila mnoho silných hereckých výkonů, ukázala jak ideálně skloubit mnoho žánrů jako krimi, psychologický, thriller či horor a dokázala, že romány Thomase Harrise jde naprosto parádně převést do filmové podoby. Když se to dělá ovšem opravdu správně, naplno se podaří vystihnout ducha Harrisových románů a jeho ikonické postavy a zároveň se filmařskými postupy adaptace vydá též tak trochu svým jiným směrem. Zároveň ovšem poselství příběhu vystihne naprosto bravurně. Mlčení jehňátek je vším, jenom ne klasickou kriminálkou. Je to film o snaze o dopadení sériového vraha, zároveň o vyrovnání se s dětským traumatem, změně, soubojem s podceňováním a především zátěžové zkoušce vlastních schopností. Demmeova adaptace je stejně tak komplexní jako knižní předloha a i přes lehké změny (jinak jde ovšem o velmi věrnou adaptaci) se jí myšlenku skutečně naprosto výtečně podařilo převést do filmové podoby. Clarice Starlingová je jakožto studentka FBI vhozena do světa silných mužů, přičemž se naprosto bravurně podaří ztvárnit to, že je Jodie Foster oproti všem mužům od policie a FBI jednoduše poloviční. Jodie Foster byla výborně obsazena nejen typově, ale zároveň je v roli opravdu skvělá. Už úvodní scéna naprosto výtečně ukazuje, jak jde Clarice Starlingová v rámci výcviku FBI na hranu svých fyzických sil a výtečný záběr ve výtahu, který ukazuje Clarice pouze ve společnosti dvoumetrových mužů je jedním z těch důkazů, kdy vizuální zpracování nahrazuje vnitřní monology, které do filmové podoby není tak snadné převézt. Scenárista Ted Tally vzal předlohu Thomase Harrise a jeho Clarice napsal přímo na tělo Jodie Foster a dost možná i proto ona v té roli tak výborně funguje. Pravdou nicméně zůstává, že ať už musí Foster ztvárnit studentku akademie FBI na dni fyzických sil, musí vézt silné dialogové konverzace s Hannibalem Lecterem nebo se definitivně stát tou silnou ženou, kterou chce být, Foster se to daří skvěle. Výkon Anthonyho Hopkinse v roli Hannibala Lectera byl tak mistrovský, že mu stačilo pouhých 16 minut, aby získal Oscara za nejlepší výkon v hlavní roli. Stačil by mu přitom už jenom nástup na scénu. Do první scény s Hannibalem Lecterem se výborně daří budovat děsivou atmosféru, která kolem Hannibala kanibala oplývá a pak definitivně přijde Hopkins na scénu a Hopkins hned svým prvním gestem dokáže naprosto vystihnout mrazivost, která kolem něj sálá. Při svém prvním nástupu na scénu se Hopkinsův Hannibal opravdu začne vyjadřovat jako chytrý muž, zároveň je ale od začátku jasné, že s tím skutečně není něco v pořádku a nejde jen o to, že divák pár minut nazpátek slyšel, co všechno tenhle kanibal spáchal. Právě zde fungují náznaky ohledně toho, jakých brutálních skutků byl Hannibal schopný a představivost v tomhle ohledu působí mnohem lépe, než kdyby nám byli Hannibalovy skutky představeny v rámci flashbacků. Hopkins je prostě naprosto fenomenální a naprosto z něj jde cítit ta děsivá aura. Ať už mluví o tom, že si užil kvalitní játra s fazolemi a výborným chianti nebo se vyloženě vyžívá v posmívání Clarice Starlingové, Hopkinsův výkon je tak silný, že byste mu toho šíleného kanibala skutečně věřili. A to nemluvíme o momentu, kdy Hannibal dostojí své pověsti a ukáže se, že všechny ty opatření měli zcela svůj důvod. Hopkinsův Hannibal se napříč filmem ukáže jako nebezpečný manipulátor, velice inteligentní člověk s výtečným dedukčním talentem a především skutečně brutální vrah, což dohromady tvoří nebezpečnou kombinaci, která Hopkinsova Lectera dělá jednu z nejnebezpečnějších filmových postav a zároveň jedno z nejsilnějších hereckých ztvárnění v historii kinematografie. Mezi Hannibalem a Clarice ovšem vzniká víc než pouhá spolupráce na případu. Navzájem se zaujmou, protože jsou oba velmi zajímavé osobnosti, ovšem oba z různých důvodů. Konzultace ohledně případů fungují na takové bázi, že Hannibal vždy chce informaci za informaci a tak se postupně dozvídá více o minulosti Clarice a i přesto, že jí do jisté míry deptá připomínkami na dětství, právě svěření se o svém dětském traumatu ve finále pomáhá Clarice k síle ohledně konfrontace Buffalo Billa. Ve stínu Anthony Hopkinse ještě ve filmu je jeden vynikající výkon v roli šíleného vraha a to Ted Levine jakožto Buffalo Bill. Od začátku je víceméně jasné, jak přesně Buffalo Bill vypadá a je to zcela jedno. Jde totiž pouze o přezdívku a zároveň má tak člověk příležitost vidět v jakém psychologickém rozpoložení hlavní protivník je. Levine je jakožto Buffalo Bill děsivý a především jde též o velice zajímavý charakter. I Scott Glenn jako vedoucí FBI Jack Crawford výtečně funguje jako mentor Clarice a celkově je pro mě Glenn nejlepším představitelem této role v rámci historie adaptací knih Thomase Harrise. Demme společně s kameramanem Takem Fujimotou bere během rozhovorů postav důraz na detaily jejich tváře. Díky tomu se divák nejen velmi snadno vcítí do aktuálních stavů postav, ale zároveň to celé ještě více prodává atmosféru ještě o poznání více. Stejně tak se elegantně pracuje se střihem jednotlivých záběrů, kdy se zároveň střihem bravurně buduje napětí v tom osudovém finále. A do toho celou dobu hraje famózní soundtrack Howarda Shorea, který naprosto výtečně sedí k jednotlivým pasážím a ve finále nakonec máte pocit, že vznikl jeden z nejkomplexnějších thrillerů všech dob, který ani po 30 letech neztratil nic ze svého výtečného kouzla. Společně se Stalo se jedné noci a Přelet nad kukaččím hnízdem je Mlčení jehňátek dodnes posledním filmem, který získal Oscara ve všech pěti hlavních kategoriích (film, režie, hlavní herec, hlavní herečka, scénář) a to naprostým právem. Děsivý Hopkins, výtečná Foster, bravurní Levine, výtečný tvůrčí vedení, vizuálně neskutečně kreativní a především skutečně komplexní a duchem držící se knižní předlohy. Mistrovský thriller, který skutečně nestárne a výtečně funguje i po třech dekádách...... () (méně) (více)

golfista 

všechny recenze uživatele

Pět "Oscarů" v nejhodnotnějších kategoriích (film, režie, scénář, herec a herečka), to je vizitka, kterou se zase tak moc filmů pochlubit nemůže. V tomhle případě je to po všech stránkách zasloužené a vyzdvihnout jenom jednoho z oceněných dost dobře nejde. Opravdu skvělý film ! ()

Douglas 

všechny recenze uživatele

Když jsem se svým zahraničním studentům rozhodl pustit MLČENÍ JEHŇÁTEK, nenapadly mě hned dvě věci. Zaprvé to, že někteří se budou z projekce třiatřicet let starého snímku vzpamatovávat ještě desítky minut po závěrečných titulcích. A zadruhé, jak moc po těch letech svou promyšlenou strukturou překvapí mě samotného.  ___  V mých vzpomínkách byl totiž psychotický Buffalo Bill významnější postavou, zatímco nyní jsem jej vnímal především jako dynamický funkční prvek, který uvádí do pohybu tři klíčové příběhy, na jejichž průsečíku je film vystavěn: aspirantky FBI Clarice Starlingové, uvězněného psychiatra Hannibala Lectera a unesené dívky Catherine Martinové.  ___  Každá z těchto postav přitom vyjednává s problémem, který je soustředěn do jiného časového pásma: Claricin příběh je zakotvený v hluboké minulosti, Lecterův příběh směřuje k vidíně budoucnosti - a oba jsou úzce propojení s příběhem Catherine, která v psychotikově jámě řeší zatraceně současný problém a zbývající čas jí dochází (tik-tak-tik-tak). ___  První půlhodina filmu je přitom vystavěna na intelektuálním oťukávání se Clarice a Lectera: oba objevují svoje schopnosti i svoje metody, učí se vzájemně respektovat, je to souboj myslí. Clarice vyřeší první hádanku, ale zároveň je nám skrze ní naznačeno trauma minulosti spojené se ztrátou otce. Lecter pro změnu nabídne pomoc při vyšetřování, dostane-li příslib budoucnosti. ___  Teprve nyní do vyprávění vstoupí Catherine, jejíž únos z vyšetřování případů někdy dříve činí případ vysoce aktuální a do dialogu Clarice s Lecterem vnáší novou dynamiku, protože Catherinina matka je mocná žena. Intelektuální souboj se stává vyrovnaným - a Clarice z něj vychází vítězně: Lectera obelstí a získá klíčové vodítko. ___  Stane se nicméně ještě něco jiného: vzájemně na sebe začnou působit, protože (a) Clarice je jediný člověk, v němž Lecter nevidí nástroj svých her, nýbrž ji začne respektovat a jednat víceméně nezištně, ač to tak nevypadá, (b) Lecter se vlastně stává Clariciným terapeutem a učitelem, motivuje ji pojmenovat trauma, překonat je - a trénuje ji v kriminalistických taktikách.  ___  Oba se objeví v jednom rámu - a následně se film přesně v polovině změní, a to ve vyprávění s třemi protagonisty. Lecterova linie se odděluje a vrcholí šokující demonstrací jeho schopností, Catherine začne bojovat o život a Clarice s nepřízní nadřízených. Lecter do vyšetřování vstoupí už jen nepřímo, čímž se symbolicky ukončuje Claricin výcvik. Stejně jako Catherine je na to sama. ___  Do fikčního světa jsme vstupovali dlouhým nájezdem na přibíhající Clarice a opouštíme jej dlouhým odjezdem od odcházejícího Lectera, přičemž prvním slovem filmu bylo její jméno, zatímco jejím posledním slovem je ve filmu Lecterovo jméno (načež zazní už jen v druhém plánu krátký dialog muže s neradostnou budoucností). ___  MLČENÍ JEHŇÁTEK je konstručně fascinující dílo, symetricky scelené začátkem a koncem, a přesto rozdělené na dvě odlišné části: (a) intelektuální hru protagonistky s antagonistou, (b) trojici protagonistů v boji o svobodu... v různých slova smyslech, přičemž nejdrásavější scéna těží z ustavených vodítek (můra, výcvik a noční vidění) a jsme hned dvakrát podvedeni křížovými sekvencemi. ___  Brilantní film. () (méně) (více)

Houdini 

všechny recenze uživatele

NFR 2011, Oscar 5 : Nejlepší film, Režie, Herec HR - Anthony Hopkins, Herečka HR - Jodie Foster, Scénář - A + 2 nominace: Střih, Zvuk . . . . . . . . Zlatý Medvěd - výběr ()

Lima 

všechny recenze uživatele

"A babičko, proč máš tak velké oči?".."Ale právě jsem, milá Karkulko, viděla Mlčení jehňátek a jsem z toho pořád celá vyvalená. Nervák jako prase!!!"....Poprvé jsem "jehňátka" viděl v kině, když ještě nebyly tak proslavené, málokdo o něm věděl a do Oscarů bylo půl roku daleko. Vyšel jsem z kina a pozoroval ostatní. Všichni se tvářili zaraženě, nikdo ani nepromluvil. Přišel jsem domů s pocitem, že jsem viděl něco extra. Máma se zeptala "Tak co, jaký to bylo?" - "Mami, věř mi, o tomhle filmu ještě hodně uslyšíme." Budoucnost mi na předávání Oscarů dala za pravdu :o) Tenhle film je něco extra. A pokud možno, díky hlasu Anthonyho Hopkinse nutno vidět v originále. ()

Galadriel 

všechny recenze uživatele

Výtečný film plný napětí, s velmi nadprůměrnými výkony všech herců, zručnou režií, opravdu dobrým scénářem a skvěle pasující hudbou Howarda Shorea. A napjatí budete od začátku do konce. ()

Gemini 

všechny recenze uživatele

Špičkové převedení výborného románu Thomase Harrise na stříbrné plátno. Atmosféra na kterou nezapomenete, především díky strhujícímu výkonu Hannibala Lectera, pardon, vlastně Sira Anthonyho Hopkinse a Jodie Fosterové. ()

Matty 

všechny recenze uživatele

Mistrovsky vystavěný mix procedurálního thrilleru a hororu. Když Mlčení jehňátek obdrželo Oscara, byl druhý uvedený žánr definitivně akceptován za pevnou součást mainstreamu. Z hororu si Demme vypůjčuje krvelačné monstrum, způsob svícení nebo koncept final girl. Film je mimořádně vtahující zejména díky napojení našeho hlediska na mladou „soon-to-be“ agentku FBI, jejíž proměna je tou nejzásadnější, která se ve filmu plném motýlů (tj. symbolů změny) odehraje. Poprvé ji opouštíme až po půlhodině vyprávění, kdy už jsme k ní zásluhou malé hloubky ostrosti, POV záběrů nebo velkých detailů tváře dostatečně přimkli. Clarice Starling má přitom daleko ke klasickým hororovým scream queens. Nejedná zbrkle, dokáže si zajistit respekt nebo vycítit sexismus na pracovišti. Psychopatickému doktorovi, z něhož mrazí i tehdy, když jen nehybně stojí ve své cele (a nemrká!), je i díky inteligentnímu herectví Jodie Foster vyrovnanou soupeřkou. Společné scény Clarice a Hannibala, jejichž dynamika je stále rafinovanější (s tím, jak pronikají stále hlouběji do hlavy toho druhého), jsou těžištěm filmu, který tak můžete sledovat i jako zvrácenou love story. V Hannibalovi se tato implicitní rovina bohužel stála explicitní a film se přiblížil campu. 90% Zajímavé komentáře: Lima, Lateef, lewwin, Cornon, Cimr, Bilky ()

Tosim 

všechny recenze uživatele

Civilní atmosféra, úžasná Jodie Foster (žena v mužském světě ;-) o Anthony Hopkinsovi se ani není třeba zmiňovat. Film má naprosto odzbrojující, takovou obyčejnou atmosféru, za kterou se skrývá cosi děsivého. Je dobře, že pátrání po vrahovi (jedna z mých nejoblíbenějších zápletek) je vždy ve správný čas odsunuto do pozadí kvůli líčení nejniternějších myšlenek a obav Agentky Starlingové. ()

Enšpígl 

všechny recenze uživatele

Dlouho, předlouho po skončení filmu jsem zůstal zcela fascinován tou atmosférou snímku. Napínavá ponurost je zde podána tak dokonale, že předčí i atmosféru v domácnosti, kam dorazí současně složenky za vodu, elektřinu, plyn a telefon. Herecké výkony Jodie Foster a Anthonyho Hopkinse jsou ohromující a jen přispívají k obrovskému filmovému zážitku. Anthony Hopkins se jenom kouknul a já se rozklepal jak ratlík. Na Jodie Foster bych se vydržel dívat snad staletí. Vypadá tak křehce a zranitelně, že jsem měl chuť jít do toho filmu a ochraňovat jí, ale nakonec by to dopadlo tak, že ona by ochraňovala mě, jaký bych měl z toho všeho bobky. ()

Cervenak 

všechny recenze uživatele

"Thank you, Clarice." Thank you, Tony. Thank you, Jodie. Thank you, Jon. Thriller nad všetky thrillery. Sorry, Hitch, ale tvoje Psycho (hoci inšpirované vyčíňaním toho istého sériového garbiara) je v porovnaní s touto peckou len báchorkou pre zaprdených nostalgikov. Jedinou chybou tohto famózneho filmového zážitku sú jeho pokračovania. Fakt, že ani Majster Scott nedokázal napodobniť atmosféru, ktorú nejakým zázrakom vyčaroval Demme, už o niečom svedčí. ()

Radyo 

všechny recenze uživatele

Excelentní thriller s vynikajícími herci, z nichž je nezapomenutelný zejména Anthony Hopkins coby dnes už opakovaně zvěčněný kanibal Hannibal Lecter. Špičková atmosféra, úžasné dialogy (Fosterová x Hopkins), pár šokujících scén a výborná hudba. Jedinečná klasika nejen ve svém žánru. ()

T2 

všechny recenze uživatele

Rozpočet $19miliónovTržby USA $130,742,922Tržby Celosvetovo $272,742,922║ V prvom rade je u tohto filmu výhodou členitý príbeh odohrávajúci sa v dvoch rovinách postupne sa zlievajúcich do jednej finálnej, kde všetko v plnej kráse vyvrcholí súbojom Sterlingová vs. Buffalo Bill. Film ma výborne napísané postavy, šokujúce scény, dosť hustú mrazivú atmosféru, hlavne na miestach kde sa na pľace objavuje postava Hannibala Lectera, je len škoda že nedostáva o kúsok viac priestoru, lebo Clarice Starlingová nie je až tak zaujímavá postava pre dej ako samotný nevyspytateľný Hannibal ale aj tak podľa mňa táto postava má určite rezervy na to aby sa dala označiť dokonalá, prípadne Oscarová. V tomto thrillerovom slede je pre mňa jasný víťaz film Sedem, ten by som označil po všetkých stránkach za dokonalý, kdež to u Mlčania Jahniat cítim rezervy aj keď celkovo film pôsobí dosť silným dojmom, nie je úplne otvorený divákovi. /95%/ ()

Djkoma 

všechny recenze uživatele

Anthony Hopkins podruhé přivádí na filmové plátno postavu psychiatra Hannibala Lectera, ale tentokrát přidává svoje charizma a nechává všechny ostatní herce (i Brian Cox jako předchozí Lecter promine) daleko za sebou. To se týká i skvělé Judie Foster, která i přes všechnu snahu a dokonalý dojem jemné, citlivé a trochu i bezbranné holčičky, nedokáže výrazněji vystoupit ze stínu velkého génia, kterému patří cela o pár metrech čtverečních a jedno velké plastové "okno" do chodby. Jonathan Demme předvádí životní výkon, v příběhu o muži a ženě, jejichž pouto a vztah může zachránit nebo zničit život unesené dívky. Oprávněný Oscar a velká chvála Akademii, že našla odvahu poslat sošku do rukou eRkového filmu, jehož atmosféra najde těžko srovnání. ()

Renton 

všechny recenze uživatele

Scénář: Ted Tally .. Velmi dobrý thriller. Velmi dobrá režie, napínavý scénář a opravdu skvostné herecké výkony s excelentními dialogy. Film vyniká zejména brilantní atmosférou, kterou přesně podtrhuje hudba. ()

Anthony 

všechny recenze uživatele

Nejlepší thriller jaký jsem kdy viděl. Fantastické herecké výkony, dialogy, které už umím i citovat a skvělá hudba (dnes tak populární Howard Shore, nechápu dvě hvězdičky na ost.sk). Málo se tu stříhá a jsou zde delší záběry, což jistě znamenalo perfektní načasování a také skvělého kameramana (Fujimoto). Mezi nejlepší scény patří kromě těch opravdu strašidelných (krev ve výtahu, tma ve sklepě) výměny názorů Jodie a Anthonyho (nejlepšího herce vůbec v jedné ze svých nejlepších rolí vůbec). ()

DaViD´82 

všechny recenze uživatele

S odstupem času možná již ne tak "zlomové" dílko jako v době svého vzniku. Pravda je, že Buffallo Bill či scénář již není nijak originální - ovšem i tak zbývá vynikající technická stránka, brilantní a uvěřitelná stísněná atmosféra, výborná hudební složka Howarda Shora a dobře zadaptovaný scénář. Tedy dobrý nadprůměr... Ovšem to co Mlčení jehňátek navždy zapsalo do historie je vztah, dialogy a zahrání (v tomto případě spíše až prožití) agentky Starlingové a dr. Hannibala Lectora. I dnes se tak jedná o naprostý vrchol (v originálním znění) a to nejen v rámci žánru. ()

Superpero 

všechny recenze uživatele

Tenhle film je z 90% takovej obyčejnej, ale kvůli pár scénám mu prostě musím dát plné hodnocení. Hopkins byl skvělej a líbilo se mi jak všechny furt stíral. "Na večeři mám starého přítele." Mlčení jehňátek je snad jedinej film kde je hajzl co momentálně koná "dobro" ale furt je to hajzl ne jako ti Riddickové a podobný "antihrdinové." Jodie Foster je taky výborná a Buffalo Bill je prostě svůj. ()

Související novinky

Zemřel Roger Corman

Zemřel Roger Corman

12.05.2024

Svět filmu přišel o jednu z ikon americké kinematografie, v kalifornské Santa Monice totiž zemřel legendární americký režisér, producent a scenárista Roger Corman. Bylo mu úctyhodných osmadevadesát… (více)

Mlčení jehňátek se dočká pokračování

Mlčení jehňátek se dočká pokračování

16.01.2020

Studio MGM a stanice CBS chystají nový seriál s názvem Clarice, jenž odkazuje na protagonistku Clarice Starlingovou ze slavného románu Mlčení jehňátek Thomase Harrise. Místo adaptace knihy však… (více)

Seriálový duel: Hannibal versus Clarice

Seriálový duel: Hannibal versus Clarice

30.05.2012

Každý filmový fanoušek umí k těmto křestním jménům přiradit příjmení. Producenti stanic NBC a Lifetime k nim teď přiradili televizní seriály. O Hannibalovi, jehož první série bude mít 13 dílů a pilot… (více)

Stephen King zachrání Kennedyho

Stephen King zachrání Kennedyho

15.08.2011

A pomůže mu Jonathan Demme, tvůrce Mlčení jehňátek. Už je to tak, příchod zaručených bestsellerů na knižní pulty provází i zpráva o filmové adaptaci. U Stephena Kinga je to úplná samozřejmost. Jeho… (více)

Reklama

Reklama