Režie:
José PadilhaKamera:
Lula CarvalhoHudba:
Pedro BromfmanHrají:
Wagner Moura, André Ramiro, Caio Junqueira, Milhem Cortaz, Fernanda Machado, Maria Ribeiro, Paulo Vilela, Fernanda de Freitas, Fábio Lago, Otto Jr. (více)Obsahy(2)
V Riu si musí každý policista vybrat mezi úplatky, odchodem nebo bojem. Oni si vybrali boj... Kapitán Nascimento jako velitel elitní jednotky brazilské policie, zvané BOPE, vede válku s drogovými dealery už několik let. V Rio de Janeiru je přes 700 slumů ovládaných po zuby ozbrojenými dealery. Mají HK, Uzi, AR-15, zbraně, které se v jiných zemích používají ve válkách. Tady jsou v rukách gangsterů. Jejich střela prolétne autem jako papírem. Ve městě, jako je Rio, nechodí policie do favel bránit zákon. V Riu závisí mír na rovnováze mezi gangsterskou municí a korupcí policistů. Když jde čestný policajt do favel, obvykle se něco semele. Matias a Neto byli přesně ti, kdo ještě věřili, že policie může konat správně. A právě ty potřebuje kapitán Nascimento, aby z nich mohl vychovat své nástupce. Vede tuhle krutou válku už pěkně dlouho a začíná jí mít plné zuby. A taky čeká syna... Film, zachycuje se syrovou a dynamickou otevřeností příběh inspirovaný skutečnými událostmi, které se odehrály v riodejaneirských favelách v roce 1997 těsně před návštěvou Svatého otce z Říma. (Česká televize)
(více)Videa (2)
Recenze (643)
Žádnou závratnou politickou nekorektnost jsem v Elitní jednotce nenašel. Nedává žádná instantní řešení na tristní situaci, nic nelakuje na růžovo a pokud něco přináší, pak dost otřesný obraz rozkládající se spravedlnosti i jejích ponížených služebníků. Osobně mi celkem konvenovaly invektivy na adresu levicových intelektuálů z dobrých rodin a byl jsem se schopný ztotožnit s hledisky kapitána Nascimenta, jakkoli zobrazované dopady křížové války za spravedlnost vyvolávají otřesné pocity. Co se mi na filmu opravdu líbí a přijde mi zdravě provokativní je fakt, že celou operaci ve slumech iniciuje návštěva papeže. Tahle zvláštní virtuální odtrženost civilizace od zdevastovaného světa slumů a snaha hledat v něm jakousi ušlechtilost bídy a chudoby dobře kontrastuje s hlediskem vylepaných a zformátovaných "černých" mozků z BOPE. Můžeme se hádat, kde je pravda, každopádně faktem zůstává, že Padilha žádnou nenabízí. A jestli stojí na straně brutality mužů zákona, činí to z mého pohledu tak, že a) jsem schopný se s tím ztotožnit b) i kdybych se s tím neztotožnil, je to stále hledisko, které chci znát. A jen tak na okraj, technicky je film brilantní. ()
Film, který převrací vzhůru nohama zažité povědomí Evropana o etickém úzu... Jak velmi je v mezní situaci posunuta hranice vnímání dobra a zla i toho, čemu se říká spravedlnost. Syrový, temný, probouzející se vulkán. Když vidím TOHLE, uvědomuji si, jak je drtivá většina amerických akčních filmů mělká a plochá. Z Tropa de Elite doslova sálá vjem autentičnosti, není to konstrukt akčního schématu určený pro zábavu obézních žroutů popcornu. Tohle není natočeno pro pobavení cynického středostavovského západního publika...To má o čemsi vypovídat... Film logicky (zemí původu jistě) ukotvený poblíž fenomenálního Města bohů, nazírající však skutečnost jakoby z druhé strany, sociální vykreslení situace v příměstských slumech tu není prvořadé, v Tropa de Elite jde především o postižení toho obrovského tlaku stresu na příslušníka elitní jednotky. Už úvodní, skvěle nastříhaná, expozice z taneční party s textem písně ,,Dokonce i BOPE se třese, když pochoduje na kopec. Protože jim to nandáme, armádě i policajtům" je více než příznaková. Všechny ty chudinské čtvrti s vlastními zákony, lidská džungle prolezlá korupcí, drogami a zločinem... Odvážit se do favely hraničí se sebevraždou. Sám příběh vlastně ani není důležitý, důležitá je absurdita prostředí, kde relativní jsou jsou veškeré civilizační principy i ideje a ideály, kde není rozdíl mezi dobrem a zlem, mezi správným a špatným, kde každý člověk je jenom predátor...nebo jeho oběť... Skutečný akční film... Podobné filmy: Město bohů, Ônibus 174 ()
Naturalistický a nekompromisní náhled na boj mezi elitními policejními jednotkami a gangstery, ve kterém si ani jedni neberou servítky. Tropa de Elite je nejspíš trošku nadsazená, přeci jen ono "nejdřív střílet a pak se ptát" funguje ve filmu zejména jako podpora silného efektu a šokování, ale z psychologického hlediska bylo dost věcí mezi policisty vykresleno velice trefně a podnětně. Policejní práce v Riu je extrémně nebezpečná a nevděčná, populace muže zákona nemá ráda a značka policisty po pracovní době nemizí ani náhodou, takový člověk už se může spolehnout jen na další policisty a největší břímě ze svého povolání si bere každý večer domů. Pronásledují ho myšlenky odpovědnosti, strachu, výčitek, je třeba se odreagovat, ale přitom není kde, nikdo se v těžkých časech neubrání ventilaci napětí na svých nejbližších v rodině a takhle to funguje nejen v Riu... 9/10 ()
(17) Co to je?! Naprosto výborný film s nejodpornějším hlavním hrdinou, se skutečně tvrácenou morálkou a pokřiveným pohledem na svět. Ale film je to výbornej a myslim, že se asi dost blíží realitě, skutečnému stavu věcí v Brazílii. To je také důvod, proč hodnotím tak vysoko, některé výtky vůči filmu jsou oprávněné. Hroznej náhul, jak tady někdo správně poznamenal, tak pořádně fašounskej, krvavej, nekompromisní a nekorektní, hlavně v druhé polovině. Prostě hnus. ()
Pomalejší rozjezd je kompenzován zběsilým tempem od momentu výcviku nováčků. Zamrzí, že film předkládá hotové řešení, kdo je hodný a kdo zlý. A přitom bychom snad za jedinou kladnou postavu mohli prohlásit ono čerstvě narozené nemluvně. Leč ani to nezmění kapitánův postoj, že násilí lze potlačit pouze ještě větším násilím. /// Viděno v rámci Challenge Tour 2015: 30 dní se světovou kinematografií. ()
Galerie (25)
Zajímavosti (11)
- Během natáčení byla filmařům na kopci Chapéu Mangueira odcizena dodávka se zbraněmi. Šedesát z celkových devadesáti byly atrapy, ale zbylých třicet bylo plně funkčních. Policejní týmy vtrhly do favely Pavão-Pavãozinho v Copacabaně, aby zbraně získaly zpět, ale operace byla jen částečně úspěšná. (DaViD´82)
- Postava Andrého Matiase (André Ramiro) je inspirována skutečným bývalým členem BOPE Andrém Batistou, který je zároveň jedním ze scenáristů filmu. (Caaslav)
- Film se stal trhákem již tři měsíce před svým oficiálním uvedením. Uniklé nelegální kopie filmu, kterou režisér nazval "třetí verzí sestřihu", zaplavily ulice všech velkých brazilských měst a prodávaly se v přepočtu za 5 amerických dolarů za kus. Vyšetřování odhalilo, že originální DVD bylo ukradeno společnosti Drei Marc, která měla na starosti titulky k filmu. Nelegální kopii zhlédly nejméně tři miliony lidí, což je o 600 000 více, než kolik jich film vidělo během jeho uvedení v kinech. Přesto byl film v Brazílii v roce 2007 největším kasovním trhákem. (DaViD´82)
Reklama