Režie:
David CronenbergScénář:
David CronenbergKamera:
Mark IrwinHudba:
Howard ShoreHrají:
Stephen Lack, Patrick McGoohan, Jennifer O'Neill, Lawrence Dane, Michael Ironside, Robert A. Silverman, Géza Kovács, Fred Doederlein, William Hope (více)Obsahy(2)
Darryl Revok má nevídanou moc a neukojitelnou touhu po kontrole. Jako vůdce podzemní aliance vede válku s "normálními lidmi", aby ovládl svět pomocí telekineze, pasivně agresivní zbraně toho nejnebezpečnějšího a nejsmrtelnějšího druhu. Samozvaný "empatik" Cameron Vale je na pokraji šílenství a bojuje se silami, které určují jeho existenci. Vale je naverbován doktorem Paulem Ruthem a pověřen úkolem vypátrat Revoka dříve, než stihne napáchat další škody. Revok, který má neuvěřitelnou schopnost číst myšlenky a blokovat lidský nervový systém, se však rozhodne dokázat, že je mocným tvorem... (Cinemax)
(více)Videa (1)
Recenze (182)
Ačkoli Cronenbergova poetika metamorfózy lidského těla není tak zničující a osobitá, jako u pozdějšího a povedenějšího Videodromu, stojí Scanners za pozornost. Především jde o dobré vstupní dílo pro diváky nepolíbené režisérovou filmografií. Vize fikčního světa je nezvykle ustálená a centrální vypravěčská linie je skvěle rytmická a přehledná, nehledě na to, že není narušená žádnými fantaskními halucinacemi. Ohromně pomáhá hudba Howarda Shorea, díky níž je závěrečný "souboj v upřeném zírání" hodně napínavou záležitostí. ()
Scanners je přesně tím smutným případem, kdy může operovat s perfektním námětem, ale jakoby se sám sebe ptal, co si může a nemůže dovolit. Poměrně jasnou vizi má vtisknutá myšlenka, avšak klacky pod nohy si hází v podobně předlouhých dialogů. Samozřejmě je tu několik geniálních okamžiků a zajímavý závěr, ale z objektivního hodnocení mi nevzejde nic jiného, než že z velké části to byla dost nuda. Na můj vkus příliš přeceňovaný film se zvěstmi o vybuchujících hlavách, přičemž nedokázal ani z půlky využít svůj potenciál. ()
Absolútna klasika B žánru. Mal som to rád už ako decko a teraz po rokoch ma to bavilo ešte viacej. Úplne vážne myslené vražedné pohľady hercov, z ktorých najväčšia hviezda je Michael Ironside, telepatické súboje a vybuchujúce hlavy - všetko vyznieva presne tak jak má a výsledok je značne pôsobivý. To môže mať na svedomí iba jeden človek. ()
Je to pořád Cronenberg a jeho fascinace proměnou člověka v něco ne-úplně-standardně-lidského. Telepati jsou fajn, dusivá atmosféra je fajn, jen pár věcí ve scénáři mi nedávalo smysl (ale možná jsem jenom nedával pozor). V porovnání třeba s Mouchou je to slabší kousek. I tak ale dobrý a stojí to za sledování. ()
Cronenberg je režisér, který mě zaujal už hodně dávno. Jeho naopak zajímá lidská psychika, mutace, nemoci, úchylky, sexuální excesy a to vše v co nejtemnější rovině. Scanneři-pátrači jsou telepaty, kteří dokážou pronikat do lidské mysli. Nic nového ve filmu ani v literatuře. Tihle však dokážou silou vůle zabíjet, čehož režisér mistrně využil k předvedení působivých efektů. Explodující hlava je jen jedním z nich, zato ve své době skutečně šokovala. Souboj dvou protikladných telepatů má za následek napínání kůže, praskání žil i škvíření masa. Možná se to nezdá, ale krvavé efekty jsou pro Cronenberga jen prostředkem, jak vyjádřit složitost lidského nitra a možnosti zmutovaného jedince. Scanners jsou v první řadě psychologickým dramatem o důsledcích pokusů a touze po moci. ()
Galerie (77)
Zajímavosti (19)
- Cronenberg nazval Scanners jedným zo svojich najťažších filmov na výrobu: neboli na neho prostriedky, na film bolo nutné žiadať dotácie cez oficiálny fond, no v dobe začiatku natáčania táto žiadosť nebola ani podaná a dokonca nebol hotový ani scenár. (Arsenal83)
- Falošnú hlavu, ktorá explodovala, si nakoniec na pamiatku nechal Stephen Lack. (Arsenal83)
- Inspirací pro film je kapitola z románu William S. Burroughse "Naked Lunch", kde nepřátelská organizace telepatů zvaných Senders chtějí ovládnout svět. (PußyMagnet)
Reklama