Režie:
David CronenbergScénář:
David CronenbergKamera:
Mark IrwinHudba:
Howard ShoreHrají:
Stephen Lack, Patrick McGoohan, Jennifer O'Neill, Lawrence Dane, Michael Ironside, Robert A. Silverman, Géza Kovács, Fred Doederlein, William Hope (více)Obsahy(2)
Darryl Revok má nevídanou moc a neukojitelnou touhu po kontrole. Jako vůdce podzemní aliance vede válku s "normálními lidmi", aby ovládl svět pomocí telekineze, pasivně agresivní zbraně toho nejnebezpečnějšího a nejsmrtelnějšího druhu. Samozvaný "empatik" Cameron Vale je na pokraji šílenství a bojuje se silami, které určují jeho existenci. Vale je naverbován doktorem Paulem Ruthem a pověřen úkolem vypátrat Revoka dříve, než stihne napáchat další škody. Revok, který má neuvěřitelnou schopnost číst myšlenky a blokovat lidský nervový systém, se však rozhodne dokázat, že je mocným tvorem... (Cinemax)
(více)Videa (1)
Recenze (182)
Rozhodl jsem se oprášit Cronenbergovu klasiku kterou jsem sice viděl před x lety alemoc si z ní nepamatuju a navíc jsem ji tady nehodnotil. Pamatuju si jen že jsem z toho byl tenkrát celkem nadšenej. Nyní už jsem tak nadšenej nebyl ale to neznamená že by Scanners byl špatnej film. Jen už mu zub času ubral na jeho kouzlu. Film má i přesto co nabídnout. Mínusem je zbytečně dlouhá stopáž, některé ty nelogičnosti a v některých případech i herecké výkony. Na průměr však Scanner v pohodě dosáhnou i dnes. Cronenberg má na svém kontě ale daleko podařenější a vyšperkovanější kousky. ()
Explodující hlavy a někde v pozadí se potutelně usmívá jako šéf toho všeho úchylný David Cronenberg. O tom, že je to starý perverzák, jistě nemá smysl polemizovat. Stejně tak je dobře známé, že se drží od mainstreamu a s většími či menšími tvůrčími přestávkami o sobě dává vědět. Na počátku osmdesátých let dal o sobě vědět přece jen krotším kouskem ze své tvůrčí dílny. Příběh telepatů s explodujícími hlavami pojal invenčně, možná až lehce komorně a bez větší příměsi krve a hnusu. Dynamická jízda se tedy nekoná, ale originalitu si film udržel. Zkušená režie nedopustila, aby film překročil tenkou hranici od promyšleně propracovaného filmu k naivnímu pojetí. Cronenberg měl telepatické schopnosti svých hrdinů pevně v rukou a možná, kdyby přece jen přidal nějakou tu rozflákanou hlavu navíc, tak by byl výsledek výstižný a charakteristický pro svého autora ještě o něco víc. Takhle se žádná obvyklá kontroverze nekonala. 60% ()
Myšlenkově nadupaný námět drží u zemi přehnaně užvaněný scénář a Cronenbergovo nepochopitelné držení uzdy v explicitních scénách. Skenování před publikem a velkolepý závěr jak z epické báje ještě nestačí na to, abych po skončení suše nekonstatoval, že to prostě byla prachobyčejná nuda. Ukázkový příklad filmu, kdy zvěsti o vybuchujících hlavách, vytvořili fenomén, který však v reálu notně pokulhává. ()
Oceňujem nápad aj pomerne vtieravú a nepríjemnú hudbu. Ten film ale nemá adekvátne tempo. Toto považujem za najväčší problém ranného Cronenberga. Atmosférické, určite aj nepríjemné. Sem tam s nejakou nechutnosťou, ale kým sa dostaneme z bodu A do bodu B a potom do bodu C, plynie čas strašne pomaly. Cronenberg nemá potrebu vytvárať charaktery. Jeho postavy sú len nositeľmi určitých vlastností. Je to čierno biely svet zloduchov a hrdinov. Ono je to ale v poriadku lebo dominantná je tu tá telová deštrukcia a nepríjemnosť. V tomto smere neprekonateľné. V tom inom, sa neubránim konštatovaniu, že to trošku zostarlo. Pozerateľné to ale je. Hoci som trošku zvedavý, ako by film dopadol, keby ho Cronenberg natočil dnes. ()
První díl telepatické série z pera mistra úchylných úletů Cronenberga a jako, že musím říct, že ta myšlenka je perfektní a v jistém směru jde opravdu o nadčasový dílko, který je tu v rámci série nejlépe hodnocený, tak já si nemůžu pomoct, ale ta pokračování mě bavila víc. Možná proto, že mají větší sklon směřovat k trashové tvorbě, možná proto, že tohle mi na Cronenberga i když jeho styl je v tom víc než patrnej přišlo takový až moc seriózní. Hlavně to má docela dlouhej rozjezd a místy jsem se trošku nudil. Samozřejmě, že vybuchující hlavy postupně nastupují na scénu a konec je ultimátní plus skvělý make upový efekty, ale něco mi tu ještě chybělo.60% ()
Galerie (77)
Zajímavosti (19)
- Falošnú hlavu, ktorá explodovala, si nakoniec na pamiatku nechal Stephen Lack. (Arsenal83)
- Film bol zakázaný na Islande. (Paldiny)
- Scanners mal premiéru v januári 1981 za vlažných recenzií kritikov, ale stal sa jedným z prvých filmov vyrobených v Kanade, ktorý úspešne konkuroval americkým filmom v medzinárodných pokladniach. (Arsenal83)
Reklama