Režie:
Wes AndersonKamera:
Robert D. YeomanHudba:
Mark MothersbaughHrají:
Jason Schwartzman, Bill Murray, Olivia Williams, Seymour Cassel, Brian Cox, Mason Gamble, Sara Tanaka, Stephen McCole, Connie Nielsen, Luke Wilson (více)VOD (1)
Obsahy(1)
Rushmore je příběhem nadaného a rebelantského teenagera Maxe Fischera (Jason Schwartzman), studenta desáté třídy elitní Rushmorské akademie. Redaktor školních novin, kapitán nebo prezident nespočetných klubů a spolků, je zároveň jedním z nejhorších studentů ve škole, nad nímž neustále visí hrozba vyhazovu. Jeho svět se otřese, když se Max zamiluje do učitelky prvního ročníku slečny Crossové (Olivia Williams) a chce na její počest postavit akvárium. O její přízeň však musí soupeřit se svým přítelem, ocelářským magnátem panem Blumem (Bill Murray), bohatým otcem jeho dvou spolužáků. (oficiální text distributora)
(více)Videa (1)
Recenze (215)
(1001) Ze všech filmů Wese Andersona tomuhle rozumím nejméně, a to i po opakovaných sledováních v odstupu mnoha let. U jeho ostatních filmů (Život pod vodou, Darjeeling a Až vyjde měsíc) jsem to měla tak, že se mi nejprve líbily hlavou a postupem času jsem se do nich zamilovala i srdcem. Ale u Rushmore zatím nenastala ani ta první fáze. Nejspíš je to kvůli tomu, že se nejsem schopna napojit na hlavního hrdinu a sama pro sebe si identifikovat, čím si v průběhu filmu prochází. Jeho emoce jsou pro mě absolutní a kompletní záhada. Nepoznám rozdíl mezi jeho upřímnými reakcemi a naplánovanými akcemi. Dělá to, co si myslí, že by měl dělat, nebo dělá to, co doopravdy chce dělat? V tom ten můj problém nejspíš vězí. Mám pocit falše ze všeho, co udělá. A když nemám žádný záchytný bod, ze kterého bych se se na film mohla podívat s odstupem, tak jsem ztracená. ()
Jedno vím zcela jistě. Že originální režijní rukopis Wese Andersona v Rushmore zcela jistě zakořenil a byl poznat už po pár minutách. Jeho dvě hlavní postavy Max Fisher a pan Blum jsou toho jasným důkazem. Max se svým komisním výrazem ve tváři a obrovskými, šerednými brýlemi, který byl schopen čehokoliv a kdykoliv, obzvlášť pak v situacích týkající se jeho náklonnosti ke slečně učitelce a Bill Murray svou rolí vysloveně žil. Jeho výstup ve výtahu nemá chybu. Možná neobvyklý snímek, ale plný vtipných nápadů, kde vytáhnu třeba ten s medailemi za docházku a nebo za dochvilnost, plus bezvadný soundtrack byl příjemným zpestřením v této žánrové mixáži. Já se po skončení šla už jen podívat, jak vypadá Jason Schwartzman v reálu. ()
První půlhodinu jsem se vlastně nonstop těšil, až tomu po skončení nasolím pět hvězd. Anderson mě uvrhnul do světa plného svérázných postav, skutečných pocitů a delikátních hlášek a já s úsměvem od ucha k uchu poslouchal každou repliku a sledoval každý výraz typologicky skvěle obsazených herců (hlavně Bill Murray má zase over-the-top roli). Postupně se sice vtip trochu vytrácí jak z dialogů, tak i z vývoje hrdinů a jejich konfrontací, ale pořád jde o jeden z nejmilejších žánrových příspěvků devadesátých let, jehož romantická linka funguje ve své absurditě a ve svém osobitém světě velmi suverénně a jehož postavy se zaručeně vryjí do paměti. A nenápadný, leč nadupaný soundtrack to celé vkusně podbarvuje. Nechte se také vtáhnout a zaručeně se pobavíte, byť na těch 5* nakonec opravdu ne. ()
Život je jedno velké jeviště aneb každý má svůj Rushmore. Mé první (přemilé) setkání s Andersonem plné překvapení, trefných citací pravidel každé správné gangsterky a především naprosto famózního obsazení. Bill Murray je BOREC, Schwartzman ušatec a Olivia Williams k zulíbání. Maestro? Další počin prosím! ()
Doplňování méně známých a starších filmů Wese Andersona vypadá tak nějak podle očekávání. Rushmore disponuje už mnoha jednotlivými výrazovými prvky Andersonovy filmové řeči, ale jako celek je ještě takovým neučesaným, i když nadaným puberťákem. Chvílemi je to typicky roztomile zábavné, jindy ale zase nudné a nepříliš smysl dávající. Důraz na pevnou kompozici záběru je spíše ojedinělý, děj snímku paradoxně překombinovaný, i když se v něm ale v podstatě nic neděje. Rushmore není špatný film, ale pokud bych nevěděl, že koukám na snímek Wese Andersona, asi bych mu nepřisuzoval nikterak zásadní význam. 5/10 ()
Reklama