Režie:
Guillermo del ToroKamera:
Dan LaustsenHudba:
Fernando VelázquezHrají:
Mia Wasikowska, Jessica Chastain, Tom Hiddleston, Charlie Hunnam, Jim Beaver, Burn Gorman, Leslie Hope, Doug Jones, Jonathan Hyde, Bruce Gray, Emily Coutts (více)VOD (4)
Obsahy(2)
Edith Cushingová (Mia Wasikowska) je na svou dobu velmi emancipovaná dívka s literárním talentem a nepěkným traumatem z dětství, s nímž se vypořádává právě psaním. Záhadnému cizinci, siru Thomasi Sharpeovi (Tom Hiddleston), se její texty líbí, jí se pro změnu zamlouvá on. Dokonce tak, že po tragické otcově smrti brzy odloží smutek a provdá se za něj. Díky sňatku se stane spolumajitelkou panství Purpurový vrch, jemuž vévodí majestátní, leč chátrající viktoriánský dům, jehož děravou střechou padá do vstupní haly déšť, sníh a listí. V jeho ponurých stěnách se Edith rozhodně necítí jako doma. Přispívá k tomu odměřenost její švagrové Lucille (Jessica Chastain) a spousta děsivých vizí, jež ji provázejí od chvíle, kdy prvně překročila práh. Edith je sice k smrti vyděšená, zároveň ji ale zvědavost nutí odhalovat tajemství, které se dům snaží pohřbít. Že jí při téhle pátrací akci půjde neustále o život, asi není potřeba dodávat. (Cinemart)
(více)Videa (25)
Recenze (780)
Červená knihovna s blonďatou pipkou, která je tak blbá, že mi je její osud naprosto lhostejný. Del Toro mě zklamal na plné čáře, jelikož takový blábol jsem od něj nečekal. Těžce předvídatelné bez překvapení. Film NENÍ strašidelný, digitální bubáci i gore nevyděsí a o gothickém horroru nemůže být vůbec řeč - ten vypadá opravdu jinak. Nové století je zatím neschopné vyplodit slušnou duchařinu a jsem rád, že jsem za tohle nevyhodil peníze v kině. Jedna hvězda za výpravu, exteriéry a zejména interiéry, druhá za hudbu. Hiddlestonovi bude zřejmě souzeno hrát padouchy navždy. ()
A víte co? Mně se to líbilo. A moc! Film je totiž o zážitcích a těch jsem měl dost. A je mi šumák, jestli del Toro porušil pravidla gotického hororu či nikoliv. Opravdu smekám před vizuálním zpracováním, které bylo až neskutečné. Poikud budete unešeni z Ameriky přelomu devatenáctého století, pak po příjezdu na staré rodové panství Allerdale Hall vám spadne čelist dolů. A přísahám, že v tom baráku by jste nestrávili ani munutu ve dne, natož v noci.! Zatímco jiná rodová panství ve staré Anglii většinou obestírají nějaké ty močály, zde to jsou doly s rudou cihlářskou hlínou...Každá šlépěj po panství tak za sebou zanechává krvavou stopu návštěvníka... Skvělé bylo i herecké obsazení a to všech. Jessicu jsem v takovéhle roli ještě neviděl a byl jsem upřímně zděšen .-)! Na stranu druhou jsem rád, že umí divákovi nabídnout i tento rozměr. Pro mne zkrátka film byl vyvážený. Byla tam romantika, strach i kupa napětí. A kdyby k vám někdy v noci chodil duch, dobře poslouchejte co se vám snaží sdělit! Dávám 4 noční motýly a doporučuji film vidě a nenechat se odradit podhodnocením některých ,,znalců del Tora'' t! * * * * ()
Po dlouhé době (poprvé od Insidious) jsem se během filmu skutečně BÁL, což je zážitek, který má pro mne nevyčíslitelnou hodnotu a jehož se mi v posledních letech dostává zcela výhradně pouze díky počítačovým hrám. Del Torovým životním posláním by nemělo být nic jiného než natočit pokud možno co nejvíce Lovecraftových povídek, nejlépe jako štědrým rozpočtem oplývající seriál z dílny HBO. ()
Keď zápletka horko ťažko vydáva na celovečerný film a hororových prvkov je primálo na to, aby zabrali na nesviatočných divákov, úmysel sa trochu míňa účinku. Del Toro si skrátka natočil gotickú romancu v štýle starých filmov, ale hoci podobným experimentom väčšinou dávam palec nahor, Purpurový vrch nedisponuje okrem pôsobivého vizuálu ničím zvlášť zaujímavým. Nie z pohľadu súčasného diváka. Kontraproduktívne vnímam aj samotných duchov, ktorí síce vznikali kombináciou praktických a digitálnych efektov, ale v danom prevedení i tak nepôsobia príliš uveriteľne a realisticky. Tak nabudúce, Guillermo. ()
Gotický horror by již ze své podstaty měl obsahovat prvky romance, stejně jako gotický román prvky horroru, o tom žádná. Jenže onen poměr je třeba umně vyvážit, ať již ve prospěch horroru s prvky romantiky či v opačném gardu. Což je právě to, kde del Toro selhává. Vzal to „fifty fifty" a tak z toho není ani ryba ani pes, ale hybrid rozkročený mezi dvěma žánry, který však nijak zvlášť nefunguje ani v jednom z nich a je navíc s ohledem na žánrová pravidla nevhodně zakončen "sněžným Kill Bill finále na ostří nože". Pro samé audio-vizuální kudrliny se nedostává na příběh (dějově by to vystačilo sotva na krátkou povídku), atmosféru, tajemno, tempo či jen náznak pnutí mezi postavami. Pokud del Torovi šlo o přiblížení gotického subžánru pro dnešní mládež, tak mu dělá medvědí službu více než co jiného. Jestli mu šlo o tradičního zástupce tohoto subžánru, tak pak hrubě neuspěl dvojnásob. Snaha o poctu hammerovským horrorům, která je však spíše neuctivým plivnutím na jejich odkaz. Každopádně je třeba uznat, že zmíněná audio-vizuální stránka věci je vskutku působivá (až na otřesné CGI mozkomory... ehm, duchy a povzdechnutí, že gotická žánrovka by nemusela zrovna hrát všemi barvami) a spolu s obsazením, které se snaží seč může, je tím jediným, co to činí snesitelným. ()
Galerie (51)
Zajímavosti (44)
- Po obsadení Toma Hiddlestona a Miy Wasikowskej urobil Guillermo del Toro v scenári niekoľko drobných úprav. (Pat.Ko)
- Rámy ostnatých dverí pri pohľade na chodbu vyzerajú ako mučiaci nástroj "železná panna". (Kadas97)
- Jessica Chastain v rozhovore povedala, že Tom Hiddleston považoval scenár za neuveriteľne desivý, keď si ho prvýkrát prečítal. (Pat.Ko)
Reklama