Reklama

Reklama

Píše se rok 1940. Do Hollywoodu přichází pětadvacetiletý mladík, jemuž se všeobecně říká „zázračný chlapec". Jmenuje se Orson Welles. Má za sebou doslova raketový nástup jako divadelní herec a režisér i jako tvůrce strhující rozhlasové hry Válka světů. Holywood je dalším cílem ambiciózního tvůrce a šéf studia RKO mu nabídne výjimečnou smlouvu. Díky ní bude mít Welles při natáčení svého filmu nevídanou tvůrčí svobodu, i když někteří mocní studioví šéfové pochybují, že arogantní mládenec dokáže takové smlouvy skutečně využít. Orson nejprve přemýšlí o adaptaci Conradova románu Srdce temnoty, ale poté, co se setká s tiskovým magnátem Williamem Randolfem Hearstem a jeho okouzlující milenkou Marion Daviesovou, se rozhodne pro zcela jiný příběh. Příběh o bezohledném, tvrdém muži a jeho vzestupu k moci a bohatství. Předobrazem ústřední postavy filmu, jehož název bude Občan Kane, se stane právě Hearst. Orson požádá o pomoc scénáristu Hermana Mankievicze a pustí se do práce, přestože oba vědí, na jak tenký led se pouštějí. Film se začne natáčet pod výrobním číslem 281 a kromě vedení studia RKO nikdo netuší, čím životem se Welles inspiroval. Teprve když je film hotov, se Hearst dozvídá pravdu a vyvine veškerý svůj vliv, aby zabránil jeho uvedení. Nemilosrdné vydírání šéfů studií má úspěch a zdá se, že osud filmu je zpečetěn. Jenže ani Hearst není úplně všemocný a obrovské dluhy mu zabrání dokonat dílo zkázy. 1. května 1941, v den Wellesových šestadvacátých narozenin, má Občan Kane premiéru. Těsně předtím se mladý autor náhodou setkává v hotelovém výtahu se šestasedmdesátiletým mužem, který se jeho dílo pokusil zničit. Snaží se mu vysvětlit, že Občan Kane je víc než jen životní příběh jednoho muže. „Je to moralita o člověku, který dobyl celý svět, ale ztratil přitom duši..." A Hearst odpovídá: „Já jsem svou bitvu se světem vybojoval dávno předtím, než jste se tu objevil. Ta vaše však teprve začíná..." (HBO Europe)

(více)

Recenze (40)

nascendi 

všechny recenze uživatele

Nedokážem sa vcítiť do kože kolegov, ktorí majú hodnotiť tento film bez toho, aby videli Občana Kanea. Ja som ho videl v dobe, keď väčšina užívateľov ČSFD ešte nebola na svete (to nie je zásluha, ale konštatovanie) a odvtedy ešte zopár krát, prečítal som množstvo článkov a recenzií a dokonca som zdiaľky videl aj gýčovité sídlo Randolpha Hearsta. Na televízny film som bol plne pripravený a po jeho skončení môžem konštatovať, že som bol mimoriadne spokojný. Do piatich hviezdičiek mu podľa mňa chýbalo, aby postava Orsona Wellesa bola démonickejšia, menej salónna a atmosfére filmu by prospelo, ak by tvorcovia mali odvahu nakrútiť ho na čiernobiely materiál. Ale celkovo veľká spokojnosť. ()

KevSpa 

všechny recenze uživatele

Díky tomuto dramatu o okolnostech vzniku Občana Kanea, bude divák zaručeně vnímat dané dílo z trochu jiného pohledu. Tvůrci RKO 281 sice místy dělají z celé záležitosti trochu "kovbojku" a mírně přehánějí, přesto se jim ale podařilo natočit strhující televizní film, který se navíc může pyšnit výbornými hereckými výkony. ()

Reklama

Slasher 

všechny recenze uživatele

Zatímco Mank se zaměřil na postavu scénáristy, politický machinace hlavounů velkých studií a fázi produkce vypouští úplně, RKO 281 zajímá pan režisér a snaha krachujícího Hearsta spálit film před jeho distribucí. Fajn vidět pokud vás to téma vyloženě zajímá, v součtu ale pořád nijak vzrušující TV film. Za mě měl jít hlouběji s extra půl hodinou. ()

NinadeL 

všechny recenze uživatele

HBO film o zákulisí natáčení jednoho z nejproblematičtějších filmů 40. let. Někdy se může zdát, že Občan Kane je tím nejdůležitějším filmem 20. století, ale to bychom celé té továrně na sny skutečně křivdili. RKO 281 vypráví o mnoha událostech a o mnoha lidech ve velké zkratce. Byla bych ráda, kdyby každý, kdo se s tímto fenoménem seznámil, si alespoň pročetl životopisy všech těch Wellesů, Hearstů, Mankiewiczů, konec konců Marion Davies, Louelly Parsons, Heddy Hopper nebo Carole Lombard. Ta doba nebyla černobílá. Herecky je tento výlet do časů mocných studií poměrně překvapivý, Liev Schreiber není ideální, James Cromwell je příliš hubený, Melanie Griffith se ani neobtěžovala hrát jinak, než mnohokrát předtím a zapomněla si nastudovat alespoň jeden detail, který by nám naznačil, že hraje skutečnou osobnost a ne jen další postavu s tváří Melanie Griffith... oproti tomu John Malkovich je velmi dobrý a David Suchet skutečně milý, což ale není příliš mnoho na celovečerní film. Naopak musím doporučit jiný projekt, který se věnuje oné události z roku 1924, během níž zemřel na výletní lodi Hearsta za přítomnosti Davies Thomas Ince - Lepší společnost (2001). #hbo ()

Djkoma 

všechny recenze uživatele

Kvalitní film, který vysvětluje při jakých mediálních a politických vztazích byl stvořen jeden z nejlepších a nejzvláštnějších filmů všech dob Občan Kane. Možná, že Občana nemiluje každý kdo ho viděl, ale obdivovat jeho novátorství a genialitu Orsona Wellese musí každý. Liev Schreiber, původně divadelní gigant, vzal do svých rukou postavu Orsona Wellese a perfektně ji ztvárnil na plátně. Je to jeho asi nejlepší herecký výkon, v kterém dokazuje své kvality a potřebu hrát v malém filmu. Je to kvalitní herec, ale podle mě opravdu potřebuje klid na svou práci a poslouchat kolik ten film stojí a jak na jeho ramenou stojí 60 milionový snímek asi nejsou pro Shakespearovského herce příliš příjemné. Všechno kolo filmu Občan kane je perfektně vykresleno a dotváří celkový pohled na tuto klasiku. ()

Galerie (13)

Zajímavosti (7)

Reklama

Reklama