Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Když si pár třicátníků pustí přes práh matku jednoho z nich, netuší, že se právě ocitl v komorním očistci. Poklidný život se pomalu mění v chaotické trosky. Pěstěná šedesátnice Valerie je energická diva, která si krok za krokem podmaňuje nejen prostor bytu, ale i mysl jeho obyvatel. Plíživá domácí invaze nabírá na síle, jistoty se otřásají, hranice soukromí bortí. Mají matky a tchýně vždycky pravdu? Myslí to s námi dobře? A nejsou někdy právě proto těmi největšími monstry?
Film Přišla v noci Tomáše Pavlíčka a Jana Vejnara na tenké hraně černého humoru a home invasion hororu rozvíjí situaci, kterou v různých obměnách zažil každý z nás. (Artcam Films)

(více)

Videa (2)

Trailer

Recenze (324)

Willy Kufalt 

všechny recenze uživatele

Často, když se objeví skutečně kvalitní a osobitý horrorový film, mají mnozí tendenci tvrdit, že to vlastně žádný horror není. Tady se přiznám, že ve filmu Přišla v noci jsem horror tentokrát neviděl ani já, byť tento žánr mě na dobře hodnocený český film nalákal nejvíc. Náběhů na potenciální horror by se našlo, ale tvůrci zápletku evokující home invasion nakonec odvrátí jiným směrem a mně to vůbec nepřišlo ke škodě. Film mě (už naprosto skvělou první scénou) pohltil do civilně pojatého příběhu ze života, kde se mísí vztahové drama s napínavým thrillerem a do této znepokojivé atmosféry zasazuje i kus humoru a stupňuje absurditu v mrazivém i komickém rozměru současně. Přišla v noci, házela do nervní bezmoci, brnkala na nervy i rozesmála... (hlavní postava) je neskutečně zajímavá svou protikladností: nemilosrdně se vetře do rodiny, schopná číhat na příbuzné i v nejintimnějších situacích, svou přítomností deprimující a nesnesitelná, v rámci potenciálního horroru vnímatelná coby ZLO – na druhé straně její pozitivní vnímání života, některé vyřčené názory, smýšlení s uspokojením se v skromnosti, touha směřovat ostatní k vlídným vztahům a vzájemnému smíření mě víckrát uzemnily, abych s ní na krátký okamžik souhlasil – a aby mi o pár vteřin zase pila krev. :o) Zvraty od příchodu jistého Kocoura mě překvapily, ale dojem z filmu oproti jiným divákům určitě nezničily, protože tím se s ještě vypjatější situací teprve zkouší síla vzájemného vztahu mladých, jejich případná schopnost navzdory dostatku zázemí pro luxus uskromnit se, završuje se hledání vzájemných postojů k sobě u prahu k nové kapitole života (což otevírají již první scény s drobnými vztahovými konflikty). Prostřednictvím nové (byť před kamerou jen krátce přítomné) postavy se obrací situace i pro postavu dosud manipulující a v postavách tuto manipulaci drásavě pociťujících se probouzí i strach o člověka, kterého by pár minut před tím zavraždili, byli-li by takového činu schopni. Úplně mě nepotěšil otevřený závěr s utnutím v napínavou chvíli, ač poslední scéna se k absurdní náladě filmu hodila a spolu s předchozími scénami film toho dostatečně sdělil i tak. Příjemným bonusem jsou herecké výkony pro mě neznámých tváří a hezké kamerové záběry v exteriérech. [85%] ()

Spiker01 

všechny recenze uživatele

Na to, jak byl film chválený kritikou, tak jsem čekal více. Samozřejmě, že české filmy stále bojují s kvalitativní křivkou, ale pokud je tam alespoň ta jedna část, co funguje - humor, člověk může něco odpustit. Na Přišla v noci mě však postupem času začala štvát ona nerealističnost té situace, kdy by to člověk v reálu řešil jinak, nebudu však zmiňovat konkrétně. Hlavní trojice byla vybrána solidně, ovšem něco mi na jejich přeříkávání dialogů nesedělo, nevím, jestli to bylo zvukem a obecně levnou produkcí, ale mnohé sekvence mi nepřišly uvěřitelné čistě v momentech, kdy se baví dva partneři mezi sebou a postava tchyně byla též záměrně přestřelená, tu bych ještě bral jako takovou groteskní figuru. Ale zkrátka jsem po těch Lvech čekal vyspělejší podívanou, i když jsem se nenudil a byl dost spokojen s nejednoznačným koncem. ()

Reklama

Filmmaniak 

všechny recenze uživatele

Nejlepší česká komedie za poslední léta, která povyšuje práci s tématem pokřivených rodinných vztahů na světovou úroveň skrze přimknutí k prvkům znepokojivějších žánrů, jako jsou horor nebo home-invasion thriller – žánr postavený na tísnivé premise, že intimitu domova hlavních hrdinů naruší zvenčí nějaký vetřelec. V tomto případě je oním vetřelcem bezohledná, manipulativní, vztahovačná, sebelítostivá a citově vyděračská, ale též tragicky osamělá matka, která se nacpe do bytu svého syna a jeho přítelkyně. Z jednoduchého nápadu, skromných prostředků a komorních podmínek se podařilo vykřesat maximum. Film vychází z povědomých a přesně odpozorovaných dialogů a situací stojících na rodinném soužití, jejichž nepříjemnost drsně stupňuje až do absurdních rovin. Vyprávění je systematicky pojato tak, aby každá scéna působila komicky a úzkostně zároveň, a lze jej číst i metaforicky jako sondu do problematiky selhávající mezigenerační komunikace. Splynutí obou tonálně odlišných nálad, kdy se erupce hlasitého smíchu často a pravidelně střídají s intenzivním mrazením v zádech, probíhá ve snímku naprosto hladce a harmonicky. ()

kaposlav 

všechny recenze uživatele

Ako prepáčte, ale prišlo mi to ako keby sa scenáristovi už nechcelo dorobiť záver a vysral sa na to. Jiři Rendl hral postavu, ktorá nemala gule a nevedela zo svojho bytu vyhodiť cudzého človeka a odišiel s tým, aj so ženou, že ho tam nechajú? To akosi nemá logiku. Keď sa už na to necítil, tak mal zavolať políciu a ta by ho z jeho bytu slušne napísané vyprevadila. Čo sa týkalo jeho mami, tak sa hovorí "odtiaľ potiaľ". Čo to je za človeka napriek tomu, že ide o svoju mamu, že nevie urobiť rázny zásadný krok a riskuje svoje manželstvo, bývanie proste všetko? Myslím si, že normálny človek by so svojou mamou aj 3krát urobil nevyhnutný krok a čudujem sa jeho žene čo všetko prekúsla. Ak by scenárista trošku zrealizoval film a dokončil záver, tak by to bol film hodný 4*+. Inač je to absurdita! ()

honajz2 

všechny recenze uživatele

HOROROVÝ VÝBĚR, ZEMĚ Č.26 - ČESKO - Kdysi jsem řekl, že na český film do kina nikdy nepůjdu. Za tu dobu jsem to ale xkrát porušil a teď dokonce šel na komedii, takže bych se měl začít modlit, abych takhle příště nešel na něco s Langošem a Polívkovou. Ale to bych asi neudělal ani kdyby to byla (přiznaná) sci-fi. Tenhle výběr byl o to složitější, že se jedná o film Tomáše Pavlíčka, od kterého se mi zatím vůbec nic nelíbilo, ale nalákal mě zajímavý námět, zařazení do hororu (to obzvlášť, nebudu lhát) a nezvykle vysoké hodnocení, které ani anně po tolika hodnoceních nevydrželo. Byl jsem nervní jak to dopadne a výsledek je takový, že, no... já stále nevím. Ve zkratce asi takhle - je to Pavlíčkův nejlepší film (asi zásluhou Vejnara, který ho nejspíš trochu krotil), ale pořád to není ani slušný průměr a svojí scénáristickou neschopností to zase podělal. Sice jen částečně, ale podělal. Stejně jako v Chatě na prodej se zde honí mnoho zajíců a objevuje víc postav než s kolika se dokáže funkčně pracovat, ale něco zde překvapivě funguje velice dobře. Nejvíc se mi asi líbila důmyslná parodie na home invasion horory, kterou kdyby to bylo především, tak se tomu dá leccos odpustit. To nahánění po lese, dávkování hororových scén, jejich záměrná směšnost... to nemohl vymyslet Pavlíček, takhle trefně by to nedokázal. Jenže ten film je i pokusem o absurdní komedii, která ve výsledku vypadá jak z Wishe a nad tím, co tím chtěli autoři říct, je lepší ani nepřemýšlet, protože, stejně jako u Chaty na prodej, to asi nevěděli. Přitom rozehrané je to skvěle a docela chytře, jenže pak se to rozplizne a místo toho, aby se pracovalo s již rozehraným, se některé nápady shodí ze stolu (říznutí nehtem, Richard (a z toho jsem se málem zbláznil, že se z toho tak nesmyslně vytratil)) a pak se objeví Kocour a už je to celé úplně mimo. Přitom to mohl být zajímavý film o vlivu příliš starostlivých rodičů na vlastních dospělých dětech, stejně jako film o člověku, jehož představa štěstí ostatních je přesně taková, jakou si představuje jen on/ona nebo o zákeřném citovém manipulátorovi... ale ne, vydáme se cestou absurdní komedie, na kterou nemáme nápady ani buňky. A ono se tam pracuje ještě s přehodnocováním vztahu ústřední dvojice, hledáním vlastního štěstí, i tu matku se to snaží v jedné scéně vykreslit jako osamělého a nepochopeného člověka... Navzdory některým scénám, které jsou spíš odhadnuté ze života, ale ne vlastně prožité, to dokonce zobrazuje uvěřitelné situace a o to víc se to dá chápat i z vlastních zkušeností, jenže o to víc mě pak vytočilo, že to tvůrcům bylo vlastně fuk. Kurňa, došlo vůbec Pavlíčkovi, co tam všechno rozehrál? Protože to vypadá, že si to ani neuvědomuje a o zásadních chybách ve scénáři ani nemluvě (proč nezavolali policii?). A že tam jsou klady, i dobré nápady, i vtipné scény, dokonce i funkční start, ale jeho neschopnost a level psaní scénářů Jarchovský to celé tahá tak dolů, že by to zachránil jen někdo, kdo by ho seřval a vysvětlil mu, že v téhle podobě to stojí za prd. Těch peněz nelituji - moc jsem za to nedal, zase jsem někde zažil, že se místy smála drtivá většina sálu a navíc mám zážitek z kina tak klubového, že ode dneška už jako klubové kino nenazvu skoro nic, ale výsledek mě nepotěšil a vlastně zklamal i přes rozpačitá očekávání. A vzhledem k tomu, že to, co vypadalo jako Zlý časy, bylo ve skutečnosti Dno pytle, tak ani nemám důvod pro třetí hvězdu. Ale tohle je spíš detail jen pro nejzasvěcenější, nicméně já bych za něj dokázal, se zatnutými zuby, nadhodnotit. (Kino CIT4, Brno) Lepší 2* () (méně) (více)

Galerie (65)

Zajímavosti (3)

  • Film vznikl bez podpory tradičních institucí za málo peněz převážně v pražském bytě jednoho z režisérů a na rodinné chatě. Natáčelo se 17 dní. (raininface)

Související novinky

31. Český lev - výsledky

31. Český lev - výsledky

09.03.2024

Tradičně v pražském Rudolfinu se v sobotní večer 9.3. 2024 odehrál slavnostní ceremoniál, při kterém byli předáni Čeští lvi za ty nejpovedenější bijáky, jež jsme mohli v našich končinách na plátnech… (více)

Ceny české filmové kritiky ovládla Přišla v noci

Ceny české filmové kritiky ovládla Přišla v noci

03.02.2024

Večer v sobotu 3. února 2024 proběhl v Divadle Archa v Praze 14. ročník slavnostního předávání Cen české filmové kritiky, které každoročně uděluje Sdružení české filmové kritiky výrazným a chváleným… (více)

Cenu filmových fanoušků získal Bod obnovy

Cenu filmových fanoušků získal Bod obnovy

15.01.2024

V pondělí 15. ledna 2024 dopoledne byly na tiskové konferenci České filmové a televizní akademie (ČFTA) odhaleny nominace v rámci 31. ročníku předávání cen Český lev. Na začátku tohoto ceremoniálu… (více)

Reklama

Reklama