Režie:
Ali AbbasiKamera:
Nadim CarlsenHudba:
Martin DirkovHrají:
Zar Amir-Ebrahimi, Mehdi Bajestani, Arash Ashtiani, Forouzan Jamshidnejad, Sara Fazilat, Sima Seyed, Alice Rahimi, Firouz Agheli, Ariane Naziri (více)VOD (1)
Obsahy(1)
V noci řádí v Mašhadu sériový vrah, který láká oběti do své sítě. Zabíjí ženy, prostitutky. Zatímco policie zločiny ignoruje, Rahim, novinářka z Teheránu, bloudí temnými čtvrtěmi svatého města a hledá pravdu. Svatý pavouk je natočen podle skutečné události, přičemž název filmu odkazuje na přezdívku sériového vraha. V roce 2001 Saeed Hanaei zabil ve městě Mašhad šestnáct prostitutek, protože je považoval za „nečisté“. Jeho soudní proces vyvolal v Íránu velký rozruch, a to nejen kvůli hrůznosti toho, co se stalo, ale také proto, že některá média a konzervativní skupiny z něj udělaly hrdinu. (Film Europe)
(více)Videa (3)
Recenze (83)
Ak budem brať do úvahy samotné vraždenie, tak podpriemerná záležitosť bez akéhokoľvek kino rozmeru. Čím sa Svatý pavouk odlišuje je to nakukovanie do neeurópskej mentality. Ale ani tento kultúrny výlet nijako zásadne nezaujme, nešokuje, aby som si mohol povedať, oplatilo sa. Ale škrtenie zmákli odprezentovať viac než presvedčivo, to sa musí uznať. ()
Mrazivé kriminální drama, ze kterého snad žádnému divákovi nemůže být dobře, mně tedy bylo poměrně dost šoufl a v jednu chvíli jsem si říkala, jestli to vůbec dokoukám.. No, vydržela jsem, ale příjemné to rozhodně nebylo.. Přiblížení života v Iránu, víry, kultury na mě působilo velmi realisticky a několik úhlů pohledu pomohlo - alespoň trochu - pochopit jednání hlavních postav, houževnatá novinářka mě ohromila svým odhodláním najít vraha a samotný vrah mě v podstatě šokoval vším, milující táta tří dětí, hodný manžel, na první pohled normální chlapík, ovšem ten druhý pohled na jeho duševní stav žalostný, vymletá palice bez špetky úcty k životu.. ()
Nakonec jen povrchní pohled pod koberec, kterak íránské ženy dennodenně čelí nerovnosti ve všech oblastech soukromého i veřejného života. Chudoba na každém kroku, pokrytecká společnost. Cesta žen ke zrovnoprávnění je pomalá a zřejmě nikdy nedosáhne nějaké smysluplné úrovně. Protože nic moc jiného tohle evropské (kriminální) drama nepřináší. Samotné pátrání po vrahovi je nezáživné a nenápadité, filmařsky je to nevýrazné a po zhruba půlhodince nastává monotónní koloběh událostí, které sice nějak vyvrcholí, ale opakování motivů (nepřátelský mužský svět, arogance moci ať už jde o jakoukoliv instituci) mě divácky nestrhlo, stejně jako fakt, že sériový vrah „nečistých“ žen nakonec své kroky vzhledem k veřejnému mínění považoval za svou svatou povinnost a konání dobra. Postavy jsou špatně napsané a uchopené, vrah neohrabaný, ale chápu, že tvůrcům šlo víc o nastínění samotného systému a náboženské hniloby „podporující“ zakořeněné problémy tamní společnosti, viz synek, který nahlas přemýšlí, že by se měl v budoucnu ujmout otcovy „práce“. ()
Blízkovýchodná verzia Sedem, avšak inšpirovaná skutočnými udalosťami. A mnohým veciam sa dá veľmi ľahko uveriť, ako napríklad reakcia verejnosti na činy sériového vraha a aj reakcia rodiny. Ťažko povedať, čo presne robila polícia, film síce jej činnosť priamo nekomentuje, ale implicitne z deja vyplýva, že sa prípadom priveľmi nezaoberala. Scenár zahŕňa aj postoje niekoľkých mužov voči hlavnej hrdinke, čo len dopomáha k celkovému obrazu toho, o čom film chce byť, nechcem priamo tvrdiť, že ide aj o objektívny pohľad na Irán. Niektoré veci sú totiž všade rovnaké (prostitúcia, drogy, šovinizmus) a preto je aj Svätý pavúk tak globálne zrozumiteľný. Niektoré veci sú v Iráne samozrejme diametrálne odlišné, stále však ide o divácky pomerne príťažlivú kriminálku. ()
Poctivá procedurální kriminálka a sociální drama s důrazem na muslimské předpotopní představy o právech a "smyslu života" žen. Začnu od toho druhého - Ali Abbasi to podává tak neuvěřitelně sugestivně, že divákovi velmi pomáhá proniknout do tamního společenského diskurzu a zároveň předkládá i poměrně přesvědčivé důvody (z pohledu tamních občanů). Opening je thrillerový skoro jako od Finchera a jakákoliv jízda potemnělými íránskými uličkami plnými špíny a neřesti má atmošku jak blázen. Jeden z filmů roku. [80%] ()
Galerie (53)
Photo © Metropolitan FilmExport
Zajímavosti (7)
- Saeed Hanaei tvrdil, že začal so zabíjaním prostitútok potom, ako si jeho manželku na ulici s nimi pomýlili. (Sunwheel)
- Postava Rahimi (Zar Amir Ebrahimi) je len fiktívna. V skutočnosti bol Hanaei zatknutý po tom, čo sa jedna žena ubránila jeho útoku, utiekla a nahlásila ho polícii. (Arsenal83)
- Na konci premietania na filmovom festivale v Cannes v roku 2022 film zožal 7-minútový potlesk v stoji. (MikaelSVK)
Reklama