Tvůrci:
Mike FlanaganKamera:
Michael FimognariHudba:
The Newton BrothersHrají:
Bruce Greenwood, Carla Gugino, Mary McDonnell, Mark Hamill, Willa Fitzgerald, Carl Lumbly, Kate Siegel, Zach Gilford, Annabeth Gish, Samantha Sloyan (více)VOD (1)
Epizody(8)
-
Půlnoční děs (E01)
-
Maska červené smrti (E02)
-
Vražda v ulici Morgue (E03)
-
Černý kocour (E04)
-
Zrádné srdce (E05)
-
Zlatý brouk (E06)
-
Jáma a kyvadlo (E07)
-
Havran (E08)
Obsahy(1)
Dva bezcitní sourozenci vybudují rodinnou dynastii, aby se zajistili do budoucna. Jejich plán se ale začne bortit ve chvíli, kdy jejich dědici začnou záhadně umírat. (Netflix)
Videa (1)
Recenze (194)
Flanagan je pro Netflix jedno z nejhlavnějších želízek v ohni a pro spoustu diváků možná stále bude králem hororu u mě ale skončil někde u Doktora Spánka, ke kterému sem měl výhrady, ale minimum děsu, doháněl kvalitními herci a zajímavým příběhem. Falanaganovi seriály jdou mimo mě už od druhé série Haunting a novodobé zpracování klasiky od Allana Poea má sice technické kvality ale jinak se jedná o rozteklou břečku s těmi nejlacinějšími lekačkami ever, která začne nudit někde kolem druhého dílu a zbytek je pouze nudnou vatou s nechutně nesympatickými postavami a herci, kteří nevědí co se od nich chce. Bizarně zábavný je pouze Mark "Luke" Hamill. 30% ()
Tak tady Flanagan zklamal. Poea mám komplet načteného a zrovna „Zánik domu Usherů“ je dost možná moje neoblíbenější dílo, ale tahle minisérie nemá z estetiky Edgara Allana Poea zhola nic, jen velmi těžkopádným způsobem slepuje dohromady vybrané prvky z jeho díla v podobě provedení nepřekvapivých mordů vedlejších postav a spojuje to celé hlavní dějovou linií, jejíž finální rozuzlení je solidní slabota. Na to, jak mě před dvěma lety bavila Flanaganova skvěle vygradovaná Půlnoční mše, tohle jsem měl docela problém vůbec dokoukat. A ta všeobjímající inkluze netflixovských seriálů podaná jako pěst na oko mě už začíná taky solidně otravovat. ()
// Ztráta, láska, víra, cokoli, o čem byl Půlnoční klub, a nakonec chamtivost. Flanaganova seriálová jízda na Netflixu končí nikoli jeho nejsilnějším dílem, ale ani ne tím nejslabším. Poetické to sice bylo až na půdu (nebo do sklepa), nevýhodou retrospektivy u podobného příběhu ovšem je to, že ztratíte veškeré potenciální napětí. Navíc chamtivost prostě není tak silná emoce jako ty předešlé, opakovaná sázka na ty samé herce ubírá kouzlu nepoznaného, a smrt à la Nezvratný osud je super poprvé, možná podruhé, rozhodně však ne posedmé. Užíval jsem si tradičně kameru i hudbu, Flanaganovy epizody byly skvěle zrežírované, Bruce Greenwood a Carla Gugino tady podali životní výkony, na víc než 7/10 se ale nevyšplhám. Havran promine. Nicméně na Temnou věž se těším, to zase jo. ()
Vynikající satirická moralita na provařené téma zvrácenosti boháčů a špatnosti konzumní společnosti. A pro mě asi i nejlepší a nejosobitější způsob, jakým byla dosud filmově zadaptována tvorba mého oblíbeného literárního klasika. Mike Flanagan je machr a v psychologicko-filozofických minisériích, v nichž horor představuje pouze zastřešující žánr, se vyloženě našel. 85 % ()
Jako fanoušek Mika Flanagana jsem se na tento seriálový kousek hodně těšil. Nadšené reakce ze zahraničí dávali vědět, že nás čeká další parádní podívaná. Jak seriál dopadl v mých očích? Skvěle. Flanagan je velmi dobře znám pomalejším tempem, delšími dialogy mezi postavami a rozpracovávání samotných témat. Pád domu Usherů není výjimkou. V tomto seriálu se Flanagan zaměřil na téma chamtivost, a co je člověk ochotný udělat pro úspěch. Seriál je rozdělen do osmi epizod, které mají hodinový stopáže. Každá postava je natolik zajímavá, že pokaždé mi nevadilo, že sleduji tuhle postavu oproti té jiné. Divák sleduje velké rodinné impérium, kde moc nenajdete kladné postavy, ale chamtivý lidi, kteří si myslí, že jim všechno projde. No a do toho se nám tady mísí hororové prvky. K samotné hororové stránce musím říct, že ačkoliv to není čistokrevná hororová podívaná, jako to bylo u seriálu Hill House (Dům na kopci), tak pokaždé když se přepne do toho hororu je to vážně skvělé. Když seriál chce, tak vám navodí atmosféru a napětí lusknutím prstu a když vás chce vyděsit lekačkou (pár se jich tady najde), tak je to nepříjemné. Celé to, ale funguje dokonale (tak, jak již zmínila moje kolegyně přede mnou) díky skvělé kameře a hudební stránce. Technicky je seriál perfektní a kamerové záběry působí, že nad nimi někdo přemýšlel. Epizody, které natočil samotný Flanagan (s kameramanem Michaelem Fimognarim si rozdělili sérii na půl a každý si natočil čtyři epizody), jsou po režijní stránce skvělé. Flanagan moc rád pracuje se svými lidmi. Ať už před kamerou nebo za kamerou. Objeví se tady herci se kterými Flanagan pracoval na všech svých seriálech a všichni jako vždy odvádí perfektní práci. Z celého castingu musím především zmínit v hlavní roli Bruce Greenwooda (hlava rodiny Usherů). Vedle něho dominuje pokaždé, když je na scéně herečka Carla Gugino u které se přiznám, že mě nikdy nebavila tolik jako tady. Mezi účastněné potěší nováček u Flanaganovi tvorby Mark Hamill (Luke Skywalker ze Star Wars), který zde hraje taktéž dokonale. Závěrem bych chtěl říct, že seriál Pád domu Usherů není možná tím nejlepším a nejsilnějším zážitkem z tvorby Mika Flanagana, ale je to i přesto skvělá podívaná u které jsem se bavil od první minuty do poslední. Skvěle jsem si užil děj každé postavy, atmosféru to mělo velmi dobrou a celé jak to začne gradovat a následné vyvrcholení opravdu stojí za to. Rozloučení s Netflixem se Flanaganovi dle mého povedlo a já se už nemůžu dočkat na jeho nové projekty, které budou nyní vznikat u Amazonu. 9/10 ()
Galerie (138)
Zajímavosti (13)
- Keď Perry sleduje dámu v červenom rúchu do jednej zo spální na večierku, nájde ju ležať v posteli. Zloží si masku a vy vidíte, že je to postava Carly Gugino. Po prestrihu na ňu v posteli má ruky roztiahnuté na čelo postele. To je určite narážka na jej výkon vo filme Gerald's Game (2017), v ktorom sa objavila takmer identická póza a záber. (molcan2)
- Frank Langella bol pôvodne obsadený do úlohy patriarchu Rodericka Ushera, ale po vyšetrovaní obvinení z obťažovania na pľaci ho zo seriálu vyhodili a jeho úlohu preobsadili Bruceom Greenwoodom. (molcan2)
- Mená všetkých hlavných postáv sú priamym odkazom na život a dielo Edgara Allana Poea, ktorého poviedka je základom seriálu. Niektoré z nich sú: Verna (Carla Gugino) je anagramom pravdepodobne najznámejšej Poeovej básne, z ktorej nemenovaná hlavná hrdinka oplakáva inú postavu menom Lenore. Ďalšie básne majú názvy pre Tamerlana Morellu, Annabel Lee a Williama Wilsona. Prospero je hlavnou postavou poviedky "Maska červenej smrti". Fortunato Pharmaceuticals je odkaz na postavu v poviedke "Sud Amontillado". Frederick je hlavnou postavou poviedky "Metzengerstein", ktorá je satirou na gotické príbehy. Auguste Dupin a Madame L'Espanaye sú hlavnými postavami poviedky "Vraždy v Rue Morgue". Arthur Pym (Mark Hamill) – "The Narrative of Arthur Gordon Pym" je jediný román, ktorý Poe napísal. Vyskytujúce sa postavy John Rufus Griswold, William Longfellow a John Neal sú pomenované podľa troch najzarytejších Poeových kritikov. Príznačne hrajú všetky antagonistické úlohy. (molcan2)
Reklama