Reklama

Reklama

Obsahy(1)

První část dokumentárního projektu OLYMPIA zobrazující letní olympijské hry konané roku 1936 v Berlíně. Po prologu připomínající původní antické olympijské hry následuje přehlídka národů a jednotlivé soutěžní disciplíny konané převážně na olympijském stadionu. (ČSFD)

Recenze (50)

Wiliem 

všechny recenze uživatele

Zrpvu se tento snímek zdá jako velmi propagandistický, což mi tedy docela vadilo. Postupem času objektivita roste a dostavuje se tak naprosto úžasný, ničím nerušený zážitek ze sledování. Je úžasné jak se za těch více než 70 let některé sporty posunuly vpřed. Už jen třeba vítěžství Finů v běhu na 10km v čase 30.15, kdepak jsou Fini i všichni evropané dnes. Skok vysoký, je neuvěřitelné že i s takovou technikou dokázal někdo skočit 2.03m. Nejvíce mě uchvátil asi maraton s neuvěřitelným množstvím poloh kamery, nápaditými záběry a úžasnými výkony, kdepak je taky ale čas 2h 29m dnes, je to síla jak se jednotlivé sporty posunuly. Jedná se bezesporu o mistrovské dílo. 95%. ()

Dadel 

všechny recenze uživatele

Znamenitý film mapující atletické soutěže berlínské olympiády, ze kterého se má redakce sportu ČT ještě co učit. Už jen stylizovaný úvod s nahými antickými atlety a tanečnicemi (včetně režisérky osobně) a cesta olympijské pochodně z Akropole do Belína je skvěle podaná. A i samotné závody překvapí množstvím kamer, detailními záběry, dramatickým střihem a hezkými nápady (kamera např. často místo atleta samotného zabírá jeho stín). Jednou provždy tak máme zachyceny výkony sprintera Owense, maratónce Sona, tyčkaře Meadowse, výškařky Csakové a dalších borců (btw..tehdejší skokani do výšky a o tyči dopadali hezky natvrdo do písku, ne jako ti dnešní rozmazlenci na měkkou matraci) ___________Ještě jedna zajímavost: Jeden z fanoušků, roztomilý malý človíček s knírkem, byl v záběru častěji než jiní. Mezi ostaními fanoušky byl jistě velmi oblíben, protože ho neustále zdravili zdviženou pravicí. Na IMDB jsem vyhledal, že se jmenuje Himself, a hrál ho talentovaný německý herec A. Hilter. Byl to jistě velký vlastenec, protože vždy když říšský sportovec získal zlato, tak se usmíval a zářil štěstím jako sluníčko. Výraz na Himselfově tváři, když běh na 100m a skok daleký vyhrál šikovný, opálený Američan Jesse Owens, se do konečného sestřihu bohužel nedostal. ()

Reklama

Davson 

všechny recenze uživatele

Ač Olympia vznikla na přání Adolfa Hitlera, nejedná se o žádnou propagaci čisté rasy. Riefenstahlová nijak nezamlčuje vítězství černošských atletů, nenajdeme zde ani žádný vysvětlující doprovodný komentář. Zato monumentalita, kterou působí Olympijské hry Berlín 1936, je důkladně přenesena do filmu. Technicky na nejvyšší možné úrovni, v počtu použitých kamer by si Leni nezadala ani se současnými olympijskými přenosy. U jednotlivých disciplín perfektně graduje napětí skvělým střihem, použitím doprovodné hudby (například ve vrhu koulí) a častým použitím zpomalených záběrů (zářným příkladem je nádherný souboj ve skoku dalekém mezi Němce Lungem a Američanem Owensem). Lahůdkou je úvodní odkaz k antickým olympijským hrám a pak ztvárnění cesty olympijské pochodně. Nádhera - škoda, že neputovala více zeměmi. Olympia - to je Král dokumentů. ()

kaylin 

všechny recenze uživatele

Ať je v tom propagandy, kolik chce, první "Olympia" je prostě nádhernou ukázkou toho, jak zajímavě natočit sportovní dokument, jak předvést sportovce jako skutečné hrdiny a jak skvěle pracovat s kamerou a jednotlivými záběry. Už tehdy Riefenstahl ukazovala, jak je možné efektně využívat zpomalené záběry. Film mě doslova vrátil o osmdesát let zpět a já jsem fandil jednotlivým sportovcům, aby dokázali překonat ostatní a sebe samé. ()

mohamedsfinger 

všechny recenze uživatele

Dokumentární film, s takouvou uměleckou hodnotou se jen tak nevidí a já musím před Leni Riefenstahl smeknout, protože takhle se už dnes o sportu netočí. Ano, většina zde použitých záběrů se používá dodnes, ale pojetí snímků bývá úplně jiné. Celý film je hlavně oslavou lidského těla a člověka, který se dokáže vzepnout k úžasným výkonům, to se zde povedlo zachytin naprosto dokonale. Propagandu v tomto filmu, dle mého, mohou vidět jen pokrytci, protože prostoru se zde dostává všem atletům stejně (bez rozdílu barvy pleti, viz Owens). A to, že je zde několik záběrů na Hitlera je celkem logické, protože byl hlavním představitelem pořádající země (tyto záběry také vídáme i v dnešní době). Ještě samozřejmě musím vyzdvihnout technickou připravenost režisérky a celkovou úroveň a originalitu záběrů a také smeknout před nádherným prologem, jaké bych si přál vídat mnohem více u takových akcí. Abych to shrnul, jedná se krátka o mistrovský umělecký dokument a dílo celkově. ()

Galerie (31)

Zajímavosti (9)

  • Na začátku filmu zobrazené putování ohně z Olympie se v roce 1936 realizovalo poprvé v historii novověkých olympiád. (Jirka_Šč)
  • Bylo natočeno 250 hodin filmového materiálu a na úkol jeho sestříhání (včetně dotáčených zvukových efektů a hudby) Leni Riefenstahl osobně dohlížela. (Hans.)
  • Pro natočení filmu byly nezbytné rozsáhlé přípravy. Na olympijském stadionu byly postaveny ocelové věže pro kamery a plošiny pro snímání pohyblivých záběrů. (Hans.)

Reklama

Reklama