Reklama

Reklama

Nejsledovanější žánry / typy / původy

  • Drama
  • Komedie
  • Krimi
  • Akční
  • Dobrodružný

Recenze (30)

plakát

Tělo mého nepřítele (1976) 

Oceňuji důvtip, s jakým tenhle film spojuje sociální kritiku, drama, thriller a satiru. Jistá elegance a uhlazenost v něm tlumí i základní tón marnosti: hloupí zůstanou hloupymi, chudí se mezi bohaté nedostanou a pomstíš-li se jednomu mizerovi, jiný ho nejspíš brzy nahradí. Nakonec, s odstupem času: kam se poděla sláva evropského textilního průmyslu?

plakát

Master & Commander: Odvrácená strana světa (2003) 

Loď, posádka, nekonečný oceán... příběh by měl téměř biblické rozměry, kdyby nebyl tak přesně zasazen v historii a nezabýval se každodenním životem na moři. Od doby, kdy jsem četla Poklad na ostrově, mám námořní dobrodružství v oblibě a tohle je jedno z povedených.

plakát

Karel Svoboda: Šťastná léta (2020) 

Nechci moralizovat ani odmítat skladatelské kvality Karla Svobody, ale pro mě jsou Šťastná léta spíš nešťastná. Některým se na počátku normalizace podařilo uzavřít s režimem jakýsi pakt a některým ne. Možná o to nestáli nebo byli vybráni za odstrašující příklady, o nichž samozřejmě ti, kteří mohli za určitých okolností "pokračovat v jízdě", věděli. Svoboda byl velmi talentovaný i pracovitý člověk, ale ani soustředění na rodinnou část jeho života mi nějak tenhle dobový rámec nevymaže.

plakát

Rychlejší než smrt (1995) 

Tenhle western má rozměry divadelního dramatu; všimněte si, že v něm hraje jen ulice (hlavní jeviště) s pár interiéry kolem. Příroda, tak oblíbená v kovbojkách, nemá žádnou roli, nebo se manifestuje jen střídáním počasí. Psychologickou a vztahovou linii: kdo už je definitivně zatracen a kdo má ještě šanci, kdo si věří a kdo se jen chvástá, kdo zemře a kdo přežije... ale nabourávají podle mě zbytečné efekty. A to nejefektnější, erotickou scénu mezi Russelem Crowe a Sharon Stone, vystříhali! Alespoň při posledním shlédnutí v televizi jsem si jí nějak nevšimla.

plakát

Policajt (1972) 

Syrovost, odosobněnost, mechanické fráze... tahle kriminálka je vlastně spíš umělecký film. Jsou tu prvky upozorňující na proměnu tradiční architektury v betonové bludiště, i když ne tak výrazné, jako jinde. Vše je spíše v estetice než ve slovech, v pohledu na monotónní opakovaní hmoty nějaké budovy, ještě zvýrazněné bezútěšným počasím. Když se chci ponořit, většinou takhle na podzim, do melancholie, tohle je volba.

plakát

Zabijáci rozkvetlého měsíce (2023) 

Po shlédnutí v kině (předlouhé odpoledne) mám pocit něčeho dusivého. Zlo se děje, děje, až nakonec přijde úřední moc rodící se FBI a vykoná svou práci. Děj nemá moc gradaci, hlavní postavy jsou odpudivé. Milovníkům lehké zábavy určitě nedoporučuji.

plakát

Spáči (1996) 

Příběh, který pro mě naplňuje definici dramatu; až na jedinou věc: chybí v něm skutečná katarze, resp. naplno odhalené přiznání, že katarzi prožít nelze, protože se staly příliš strašné věci. Tenhle moment je myslím nejlépe ilustrován scénou, kdy hlavní hrdina hledá útěchu v modlitbě, ale ta ho opět jen přivede k utrpení minulosti. Je to neúplné vítězství nad úplnou prohrou.

plakát

Marvinův pokoj (1996) 

Rodinný příběh s velmi těžkými tématy: demence, smrtelná nemoc, zničené rodinné vztahy... Kdyby to bylo natočeno jinak, snad bych se ani nedokázala dívat; tady je však důležitým motivem usmíření, tak jsem to zvládla. Zvláštní ocenění si určitě zaslouží Diane Keaton, kterou svou postavu, skoro jakousi jeptišku obětující se péči o druhé, zahrála uvěřitelně a sympaticky. Líbila se mi hodně i Meryl Streep, jako žena, co se s ničím moc nemazlí, ale přece má dobré jádro. A zase to nepůsobilo nějak pateticky a nevěrohodně. Další poznatek: Amerika je veliká a napůl se tam žije v autech :-).

plakát

Lovec hlav (1976) 

Solidní, i když ne úplně špičkový kriminální příběh s melancholickou atmosférou. Přemýšlela jsem, co je na něm zajímavého - je to úplná absence ženských postav. Nacházíme se v krajině mužů, v mužské věznici, mezi gangstery logicky mužského pohlaví, i ti úředníci přepadené banky jsou pouze muži... Hrdinové si tam nedají žádnou kávu v bistru, kde by je obsloužila nějaká pěkná servírka. Jedinou epizodou s ženskými postavami je tak krátká sekvence na letišti, kde letušky a stevardi nastupují do práce. Myslím, že tohle by v komerční produkci dnes neprošlo, ale tehdy to šlo i ve filmu určenému širokému publiku.

plakát

Hříchy pro diváky detektivek - Noční stín (1995) (epizoda) 

Shlédla jsem jen tenhle jediný díl z celé série a připadá mi jako dítko 90  let, kdy se dramaturgie navazující ještě na minulou dobu snaží zbavit postav pro ni typických: už žádné socialisticko-esenbákovské vyšetřování, spíš inspirace starými detektivními příběhy. Celé to ale nějak nedrží pohromadě a tak jsem ocenila spíš jednotlivosti, třeba dobře zahranou figurku místního recidivisty.