Reklama

Reklama

Ten den by proběhl jako každý jiný, kdyby se na nebi neobjevilo „cosi“, co sourozencům Haywoodovým zabilo otce. Bylo to UFO? Nebo je vysvětlení mnohem racionálnější? Nikdo nic neví. Zjevné je jen to, že to, co se děje v okolí malé koňské farmy, na níž OJ (Daniel Kaluuya) a Emerald (Keke Palmer) žijí, je čím dál znepokojivější a nabírá to na obrátkách. Zatímco oči senzacechtivých amatérských ufologů a záhadologů se upírají k nebi ve snaze alespoň krátce zahlédnout kousek létajícího talíře, Haywoodovi klopí zraky k zemi. Kdo se na ně nedívá, toho přece neunesou. Nebo že by pravidla neplatila? (Cinemart)

(více)

Videa (3)

Trailer 1

Recenze (507)

kingik 

všechny recenze uživatele

Jordan Peele  nevyrovnaně přeskakuje v žánrech a svoji kreativitu nepodporuje svým tradičně výrazným směrem. Farma černých krotitelů koní se děsí mraku, co ukrývá nevysvětlitelný jev. Létající talíř z jiné galaxie číhá na své oběti. Na filmu je velice zvláštní jeho dramaturgická kostra. Naprosto nesouvisející retrospektivní linie s agresivním šimpanzem z dávno zapomenuté televizní show je zcela zbytečný tah. Peele se režijně chtěl předvést, že šimpanz potřísněný lidskou krví zvedne divákům tep, když film globálně v podstatě na hororové scény rezignoval. Daniel Kaluuya v hlavní roli je pro mě velkým zklamáním. Předvedl naprosto nesympatickou kreaci. Keke Palmer, Brandon Perea a Michael Wincott byli jen o něco málo zajímavějšími akvizicemi. Je naprosto nemístné film označovat za horor. První hodina je poměrně rozvláčná, téměř nevzrušivá, hororové bylo maximálně to, jak se v ní nic extra napínavého neodehrálo. Čestnou výjimkou byl právě ten výše zmiňovaný šimpanz, který vzdáleně upomínal na cosi hororovějšího. Ve druhé hodině se to dějově více rozpohybovalo, ovšem UFO si oblíbilo "vcucávání" pozemšťanů, takže kdo čekal explicitní masakr, bude muset hodně fantazírovat. Režijně jsem čekal, že se Peele rozhodně více vyřádí. Nějaká originalita i technická finesa se v jeho filmu rozhodně najde, i tak jeho počin působí poměrně nezáživně, rozeklaně a nenapínavě. Chtělo to prostě se do toho více opřít, urvat se ze řetězu, prostě cokoliv divokého až nejapného. Takhle ten nevycizelovaný celek inklinoval k nudě a jednotvárnosti, kdy se občasně nebe zachvělo a divák na nějakou chvíli zpozorněl. 6/10 ()

Chrustyn 

všechny recenze uživatele

Jordan Peele je svůj a netočí čistokrevné horory ale vždy je v nich nějaký přesah. Nene, přestože je z jeho filmů nejpřístupnější a nejvíce přímočarý, není pouze hororem. V tomto případě s velkým sci-fi prvkem a možná až zbytečně se zaměřující na sourozenecký vztah hlavních hrdinů než na to, co bylo původně prezentováno a co divák mohl očekávat. Nene tak má nádherně atmosférické a napínavé scény, které jsou fantasticky natočené ale zároveň spoustu zbytečného balastu, který zbytečně brzdí příběh o možné mimozemské invazi, která by byla zajímavější, kdyby se film trochu prostříhal a některé části pojal jinak. Peele opět rozporuplný, kdy dokáže strhnout až uhranout a zároveň nudit a ukazovat věci, které diváka nezajímají a brzdí tak to co skutečně ve filmu baví. ()

Reklama

JFL 

všechny recenze uživatele

Člověk by snadno mohl propadnout pokušení, aby provolával Peela za nového Tarantina ve snaze vyzdvihnout jej coby jednoho z nejosobitějších a nejunikátnějších talentů spoučasného amerického overgoundu. Jenže zásadní rozdíl mezi oběma tvůrci spočívá v tom, že Tarantino je sebezahleděný nerd adorující mytologii filmu a fikční hrdiny, kdežto Peele se obrací k realitě, neboť je nejen cinefil, ale také autor reflektující společnost a bizarní paradoxy jejích aparátů a statu quo. Proto také jeho filmy nejsou pouhými sofistikovaně nadšeneckými hříčkami s filmovými schématy a eklektické pomníky okrajovým filmům a autorům, ale jízlivé satiry a mnohovrstevnatá díla, která dokážou současně bavit i mrazit. Peelův třetí celovečerní projekt pak fascinuje jako unikátně nepředvídatelné vyprávění, které na půdorysu záhady a kontaktu s něčím cizím staví ohromující pomník kinematografii a jejím průkopníkům. Peele ve svém "Tenkrát v Hollywoodu" nejde cestou Tarantinovy iluzorní fikce a okouzleného adoračního patosu, ale vytváří dílo vědomě pracující s paradoxy a protiklady. "Nene" tak současně je sci-fi i western a pojednává s hořkostí o zábavním průmyslu, který se sám chytá do vlastní smyčky, když si vychovává diváky, kteří požadují stále nové a okázalejší atrakce. Jakoby nevyhnutelně pak tento proměňující se průmysl nechává v prachu cesty své staré dříče i průkopníky. Peele vzdává hold posedlosti dokonalým záběrem, ale paradoxně tak činí se zázemím doby, kdy ona dokonalost už je umělá a vzniká bez rizika díky počítačovým efektům a digitální postprodukci. Nejvíce pak na "Nene" překvapí, že sice pojednává o starém Hollywoodu a jeho magii i patosu, ale nepromlouvá k uslzeným gerontům, nýbrž onen étos zprostředkovává mladé generaci odkojené YouTube a dennodenně visící na sociálních sítích. ()

filmfanouch 

všechny recenze uživatele

Začínal jako komik, nyní je v očích mnoha brán jako nástupce Alfreda Hitchcocka a dalších zásadních hororových/thrillerových tvůrců. Jordan Peele dokázal svůj celovečerní debut Uteč pořídit za skromné 4 a půl milionu dolarů, výsledkem byli tržby ve výši 255 milionů dolarů a následně i odměna pro Peelea v podobě výhry Oscara za nejlepší originální film. Pozici hitmakera mohl Peele podtrhnout svým druhým filmem My, který po finanční stránce dokázal napodobit úspěch Uteč a to při mrzkém rozpočtu 20 milionů dolarů, jen s ohlasy to tentokrát bylo složitější. Přesto Peele mohl u studia Universal realizovat svůj třetí film, kdy film vyšel na 68 milionů dolarů, kamery se chopil Hoyte van Hoytema (který nahradil Wallyho Pfistera na pozici dvorního kameramana filmů Christophera Nolana) a nyní jen stačilo čekat, zda i tentokrát půjde o hit u diváků i kritiků. A..... Už úvodní verš z Bible jasně naznačí, o co v Nene jde především - o spektákl. Spektákl samotný, touha po slávě a úspěchu s ním spojenými a také fakt, že honba za ním většinou často může vést ke ztrátě racionálního jednání a ztrátě pudů sebezáchovy. V Nene ovšem nejde jen o to a v průběhu se skutečně ukáže, že jde o nejambicióznější i nejkomplexnější Peeelův film. A paradoxně nejspíš i o ten nejméně divácky vděčný. Samotný původní název Nope nemá dle Peelea svádět k varování návštěvníků z vesmíru, ale k reakcím diváků, kteří film uvidí a nebudou věřit vlastním očím. Nene totiž dokáže za pochodu překvapovat překvapivými odhaleními, překvapivým vývojem událostí i přeskakováním mezi žánry, kdy jde Nene označit za sci-fi horor s prvky komedie i sociálního dramatu. Jen schopnému tvůrci s jasně danou vizí se následně takovýto projekt nerozpadne pod rukami. Při sledování je jasné, že Peele neztratil svůj scenáristický um, zároveň se ovšem ukazuje, že je prozatím Peele každým svým filmem lepší a lepší režisér. Kdekdo si při sledování nejspíš vzpomene na Blízká setkání třetího druhu Stevena Spielberga nebo Znamení M. Nighta Shyamalana. Peeleova inspirace ovšem nejspíš sahá ještě o kus dál, nejen k jeho oblíbené The Twilight Zone. V Nene je tak cítit hybrid snahy přiblížit se starým hororům, zároveň se ovšem Peeleovi daří přijít se svěžím přístupem. Dokáže překvapovat za pochodu, přitom všem pracovat s atmosférou a vše postupně dokopávat k finále, které dokáže dostat perfektně budovanému gradování. Jen to ovšem nebude k všeobecnému nadšení u většiny diváků stačit. Peele se nadále projevuje jako filmař, jehož filmy jsou plné skrytých významů, k plnohodnotnému zážitku je není nutné zbystřit, pomáhají ovšem k plnému docenění celého příběhu. Jednotlivých postav, pojítek i vývoje vyprávění. Právě zde bude pro spousty diváků problém, kdy například půjde pro mnohé snadné odsoudit úvod, který jakoby vypadl z jiného filmu. A přitom je pevnou součástí celého vyprávění a plně koresponduje s onou tématikou spektáklu a posedlostí s ní spojenou. V průběhu se navíc ukáže, že existuje smysluplný důvod pro to, že jsou dvě hlavní postavy majitelem koňského ranče a navíc i několik milých detailů, jejichž největší handicap tkví v tom, že je většina diváků nedokáže docenit. Potěší navíc fakt, že na to Peele tentokrát jde tak trochu jinak, přitom všem poté zůstává schopným žákem zkušených hororových tvůrců. Jakoby si uvědomil, že je Peele sice mnohými pasován na krále moderního hororu, klíčem k právem zaslouženému žezlu je ovšem pokora. A především i to správně vedení herců. Daniel Kaluuya už ani dvakrát nedokáže překvapovat svým soustředěným a fenomenálním výkonem, příjemným překvapením je naopak Keke Palmer, která si svým hyperaktivním výkonem krade spousty momentů pro sebe. Pak už se jen stačí radovat, že má Michael Wincott po delší době výraznou roli, Steven Yeun se po Minari pořád dokáže projevit jako nadějný herec a prakticky neznámý Brandon Perea vyvolá zvědavost a chuť ho v nejbližší době někde vidět znova. Hlavní hvězdou ovšem přeci jen většinu času filmu zůstává nebe a Peele měl v Hoytemovi tu nejlepší možnou volbu. Projeví se i Hoytemova šikovná práce s kontrastem barev, dodá pár svižných kamerových sekvencí a opět vyvolá dojem, že jeho absence zlatého plešouna velký omyl. Po třetí jinak k Peeleově filmu skládá hudbu Michael Abels a i potřetí je husina zajištěna. Ani Nene se poté v rámci Peeleovy scenáristické a režijní kariéry neobchází bez pár bizarních výjevů, u kterých si budou klepat na čelo i ti nejvíc nadšení. V součtu jde ovšem vytáhnout pero a i napotřetí podtrhnout, že je Peele skvělý vypravěč. Pořád spíše za psacím stolem, než za kamerou, přesto platí, že Peele jako režisér skutečně zraje. Možná je ještě pořád příliš brzo na to, aby byl Peele pasován na jednoho z nejlepších hororových tvůrců všech dob. Na druhou stranu ovšem platí, že pád z ranku M. Night Shyamalana prozatím Peeleovi nehrozí. Nene možná nebude vděčnou podívanou, i ti zklamání ovšem nejspíš ocení ambice a pokus na to jít tak trochu jinak. Peeleovu tvorbu se každopádně rozhodně vyplatí v následujících letech nadále sledovat.... Viděno v kině: 2x () (méně) (více)

DJ_bart 

všechny recenze uživatele

No NENE, další hororový píling od Jordana Peela? Tentokrát je to víc než výtečný píling, protože Peele svůj tvůrčí rukopis vypeeloval takřka k dokonalosti.... NOPE (zkratka pro Not Of Planet Earth) je totiž poutavou dekonstrukcí konceptu "setkání třetího druhu" alá filmů s tématikou UFO. Je to taky už pěknou řádku let, co Cartman dostal od mimozemšťanů anální sondu, a pokud nepočítám Akta X potažmo Válku světů, od tý doby do tohoto konceptu nikdo nepích – navíc každý subžánrový zpestření je vítané, aneb co je doma (nebo na ranči) to se počítá.... Jordan Peele navíc není žádný kopyto a tam kde jeho předchozí projekty Get Out a Us pokulhávaly, tak tam NOPE exceluje na plný čáře. Ať už jde o precizní dynamický snímání kamery pod taktovkou Hoyte van Hoytemy, pomalou a přesto intenzivní gradaci, anebo způsob jakým si Peele pohrává s mantinely formy, fikce, různorodosti žánrů a divácký tolerance. Především pak to jak snímek pracuje s mysteriózními prvky a zvukem - ať už diegetickým či nediegetickým - vám udělá slušnej nepořádek v gatích. Herecký obsazení skvělý (Steven Yeun FTW!). Zážitek tak jedině kazí intermezzo se šimpanzem, scéna kdy se z lítajícího talíře stane (doslova) lítající koberec a relativně nejednoznačná pointa.... Možná je to ve skutečnosti fakt pitomá nicneříkající konina, ale zábavná konina, která pokládá mnoho prapodivných otázek, ale nesnaží se na ně odpovědět. Za mě jde o atmosfericky vtahující, pohlcující a řemeslně poctivej ufounskej spektákl, za kterej by se nestyděl ani Štefan Špilberg, a kterej jsem si jako fajnšmekr až mimozemsky užil (jestliže takový přirovnání vůbec existuje) – a to mi žádnej hororovej expert ani Logan Paul nevezme. Přitom jde o klasickou společenskou satiru, která je provokativním meta-komentářem o mediální senzacechtivosti. Takže nejlíp uděláte, když o NOPE nebudete vědět vůbec nic a půjdete do kina naslepo. Jestli ale máte rádi koně anebo se bojíte mráčků a nafukovacích balónků, nechoďte na to.... [VERDIKT: čistě subjektivních 8,5 koňských salámů z 10] ()

Galerie (31)

Zajímavosti (28)

  • Jordan Peele se prostřednictvím svého účtu na Twitteru krátce po uvedení filmu podělil o celé intro k filmu „Gordy's Home“. Video, které je zasazeno do skladby „Strange Animal“ od Gowana, paroduje podobná intra sitcomů z 80. a 90. let a zároveň předznamenává zlověstnější události zobrazené ve filmu. (TheEvilTwin)

Související novinky

Noc ve filmu Nene je jako žádná jiná

Noc ve filmu Nene je jako žádná jiná

19.09.2022

Přinejmenším filmoví fanoušci jistě dobře vědí, že noční scény se často točí ve dne. Používá se přitom technika zvaná „americká noc“, kdy se na záběry pořízené za denního světla aplikuje modrý filtr,… (více)

Míří k nám další velká streamovací služba

Míří k nám další velká streamovací služba

11.09.2022

V Česku je dnes možné předplatit si desítky streamovacích služeb, prorazit na poměrně saturovaném trhu se ale pokusí další. A může mít dobrou šanci na úspěch. Jde totiž o SkyShowtime, výsledek… (více)

Srpen se ponese v duchu velkých premiér

Srpen se ponese v duchu velkých premiér

01.08.2022

Měli jste pocit, že letošní léto bylo, alespoň co se nabídky v kinech a na streamovacích službách týče, doposud poněkud chudé? Pak vás nejspíš potěší zpráva, že srpen v tomhle směru ledacos napraví.… (více)

Reklama

Reklama