Režie:
Jindřich AndršScénář:
Jindřich AndršKamera:
Tomáš FrkalHudba:
Eliška CílkováObsahy(1)
25 let strávil Tomáš Hisem pod zemí jako horník na Ostravsku. Trh práce se ale prudce mění, doly zavírají, havíři se rekvalifikují. Tomáš si navzdory nevěřícím pohledům svých kamarádů volí specializaci, která má k jeho původní profesi opravdu na hony daleko. Hodlá vyměnit šachtu za digitální prostor a stát se programátorem. Intimní a zároveň lehce humorný časosběrný portrét režiséra Jindřicha Andrše sleduje komorní, ale epickou odyseu obyčejného člověka. Svým nevtíravým humanismem evokuje díla klasiků britského sociálního realismu, její řízný ostravský akcent si však s ničím nespletete. (Artcam Films)
(více)Videa (2)
Recenze (57)
Nová šichta je koncepčně čistý dokument s dobrou dramaturgií, atraktivním i zábavně zpracovaným tématem, svižným tempem, zábavností i hloubkou poselství – a to obzvláště v (post)koronavirové době. Jindřich Andrš to na první dobrou trefil výborně. Více zde. ()
"Mě se kdesi někdo ptal, proč nemáme rádi Spartu. Já řikám, ty vole ja nevim, to je geneticky dané, vole. – Mně to nedokázal vysvětlit ani můj tata. – První, co sem od taty slyšel, bylo, že Sparta, to sou kurvy, vole, pražské, ty vole.. :D A už se to veze celý život. Děcka, co ode mě první slyšely... pražský kurvy, že jo. :D" .... "Co chceš programovat, vagon s uhlem?"... "Tohle není Božkov..." – Smála jsem se, někdy mi bylo úzko, ztotožňovala jsem se, vzpomínala na někdejší hrdé, lokálně-patriotistické pořvávání na fotbale (jiný klub) a všechny ty fotbalové emoce, na garážové party s opileckým "Banik pyčo"... žila jsem to. S Tomem bych si aj teho Božkova dala, byť od střední školy ho (nechápu proč...🤔) fakt nemůžu cítit. Skvělá věc. Doufám v časosběrné pokračování! ()
Když změna, tak pořádná. Přerodu z horníka na IT programátora by asi mnoho lidí nebylo schopno. Je to sice trochu sci-fi, ale i takové věci se dějí, což ukazuje Jindřich Andrš ve svém časosběrném dokumentu na příkladu sympaťáka Tomáše Hisema. Ten má můj velký obdiv, už jen proto, že v relativně pokročilém věku na trhu práce dosáhl téměř nemožného a přitom si zachoval tvář. (80%) ()
Výborně zvládnutý dokument na žhavé téma. Rekvalifikační kurzy pro čím dál méně potřebné manuální pracovníky a problémy reálného uplatnění na trhu práce na celkem extrémním příkladu. Ostravština mě sice celou dobu tahala za uši, ale patří to k tomu jak Baník. Tomáš Hisem dokázal působit přirozeným dojmem člověka, který před kamerou moc nehraje. (A vlastně i dobrá hudba, což se u dokumentů dost podceňuje.) ()
S tímhle filmem jsem strávil docela hodně času - několikrát jsem o něm mluvil s Jindrou, viděl jsem rozpracovanou verzi, seděl jsem i na klauzurách, kde to bylo jako magisterský film... Takže jsem už slyšel hodně pochval i výtek, sám jsem několikrát pendlovat od tíhnutí k pozitivům (civilní, dobrý protagonista) k negativům (politicky bezzubé, někdy ne úplně plynulé a s haprující kauzalitou a kontinuitou). V tuhle chvíli u mě převažují ta pozitiva. Vše stojí a padá na tom, že je ten film velmi zevrubně natlačen na tradiční "hrdinovu cestu" jak podle příručky, což na jednu stranu vyvolává kýžený efekt, na druhou někdy ve jménu toho film ztrácí přirozenost a nabízí se otázka, jestli je dobré dělat to u dokumentu tak okatě, někdy i proti směru nabraného materiálu. Už jen to, kolikrát jsem se s tím projektem setkal, aniž by mě přestal zajímat, ale značí, že se podařilo najít a dodat něco zajímavého a nakonec povedeného i přes dílčí problémy. 3 a 1/2 ()
Galerie (13)
Photo © Moloko Film
Zajímavosti (7)
- Režisér filmu Jindřich Andrš si i přes nevoli Tomáše prosadil natáčení na jednom z domácích zápasů Baníku. Tomáš a jeho kamarád Rosťa dostali mikroport, který si však po zápase v hospodě Rosťa vytáhl před ostatními z pod trika, což velmi popudilo jejich dalšího kamaráda. Tomáš se pak s ním musel dlouho usmiřovat a kvůli tomu chtěl ještě ten večer celé natáčení ukončit. Nakonec si to po 2 měsících rozmyslel a film tak nakonec mohl vzniknout. (Majkl91)
- Natáčanie filmu prebiehalo v Ostrave. (dyfur)
- Pro financování dokončení filmu probíhala na přelomu listopadu a prosince 2019 crowdfundingová kampaň, jejíž finanční cíl byl splněn na 104 % a celkem se vybralo 260 412 Kč. Jednou z odměn byl mj. vstup na projekci filmu v Tomášově oblíbené hospodě s výběrem tradičních ostravských lihovin (především panáky „hornická vlajka“). (Majkl91)
Reklama