Reklama

Reklama

Byt

  • angličtina The Flat
všechny plakáty
Animovaný / Krátkometrážní / Fantasy
Československo, 1968, 13 min

Taková nenápadná vzpoura všedních věcí… Neznámý muž kvůli své zvědavosti uvízne v bytě, kde však platí zcela jiné zákony, než všude jinde. Pokus sníst polévku dopadne katastrofálně, neboť lžíce se mění v cedník, vajíčko má doslova těžkotonážní vlastnosti a deska jídelního stolu je někdy propustná. Podobně je to i s postelí… Byt muže obejme, zatkne, nepustí, drží… věci se spikly a muž se marně pokouší vymanit – až do konečné tečky v podobě zdi se jmény jeho předchůdců... Absurdní hříčka o světě, který nechce propustit toho, kdo v něm uvízl? Surrealistická vize depresivního a bezmocného pacienta? Alegorie na restriktivní socialismus? Každý nechť si v tomto Švankmajerově filmu najde svůj výklad… (Česká televize)

(více)

Recenze (88)

MarekT 

všechny recenze uživatele

Kdyby mě takový Švankmajer pozval k sobě domů, asi bych se trochu obával. Proč? Po shlédnutí tohoto filmu bych měl strach, abych se například vůbec občerstvil nebo aby se mi nestala nějaká další zapeklitá lapálie. Jinak to asi vypadá, že si začínám k Švankmajerovi hledat cestu (aby ne, když na surrealistické umění se vždy rád podívám), oproti Mužným hrám patrné zlepšení. Jen tak dál. ()

Adam Bernau 

všechny recenze uživatele

Podobně jako Dalí si Švankmajer po celý tvůrčí život vystačí s omezeným počtem oblíbených motivů. A znáš-li kontext jeho tvorby, působí přízračně pohled na připravené jídlo na stole. Ve finále je přinesena živá slepice... Po Rakvičkárně a Historii naturae do třetice analogie s jedním z předešlých snímků, tentokrát spíše formální než obsahová: po Fantasii druhý film s živým člověkem, druhý černobílý a opět jde o nemovitost. Ale tohle je trochu jiná káva. Ve fantasii zpodobňují domy a jejich podstatné prvky jednak magii životního prostoru, jednak jsou nositeli přetrvávání a zanikání. SPOILER Ale Byt je prostorem hrůzy – horor. Nikoli „vzpoura věcí“, nýbrž vzpoura reality (a to doslova: „reality“); když nic není tím, čím má být a všechno funguje přesně naopak. Uvězněn v tom, co se zdálo být domovem a ukázalo se být cizotou. Šílená past vybudovaná vlastním utvářením světa. Kouzelník se slepicí přináší záchranu v podobě staré dobré sekyry k rozsekání dveří, jimiž vstoupil. A ukazuje se, v čem záchrana spočívá: Nakonec se tu můžeš jen podepsat; aspoň podepsat. Sám. Sám ve svém bytě. Ve svém bytu. Ti před tebou měli týž a ti po tobě budou mít opět týž. Každý sám. ()

Reklama

Arach.No 

všechny recenze uživatele

Pro mě je Byt téměř stejným symbolem surrealismu jako Andaluský pes. Mnoho mají společného, i když je dělí téměř 40 let, je na první pohled možné vidět spoustu podobných prvků. Výhodou mladšího bratříčka je že má děj, čímž se stává stravitelnější i pro obyčejného diváka. Španělé měli Luise Bunuela, svět měl Salvatora Dalí a my máme Švankmajera, kdo je na tom líp? ()

Deimos 

všechny recenze uživatele

Google/// Obsazení 6/10 Děj 8/10 Hudba 6/10 Efekty 8/10/// +animace, myšlenka, závěr -hudba, než si zvyknete, černobílé/// No tak to je mazec. Osobně bych se nechtěl nacházet na místě onoho muže, ale pro diváka je to báječný pohled s mrazivou atmosférou a mnoha hustými scénami. Fakt dobře vymyšlené a i v dnešní době dokáže snímek překvapit./// Celkem 72%/// ()

Devils_PIMP 

všechny recenze uživatele

Tak koukám, že si pod pojmem horor představujeme každý svoje. Já osobně nejsem nijak nadšen po shlédnutí Světlonoše jsem přecej en očekával mrazivý příběh - konec byl sice dobrý - ale to bylo taky tak asi vše - to se raději podívejte na pokoj 1408 http://www.csfd.cz/film/224788-pokoj-1408/ nebo na o něco horí snímeček než je 1408 - pokoj 205 http://www.csfd.cz/film/248947-pokoj-205/ - každopádně se budete třást o dost více. Musím říci, že mám už shlédnuto přes stovku různých hororů a trilerů - takže se se skromností a klidem můžu prohlásit za znalce - Takže - tohle dle mého není horor a ani to k němu (kromě závěru) nečuchlo, ()

Zajímavosti (1)

  • Na betonové zdi plné vzkazů je napsáno jméno I. Kraus, tedy pravé jméno hlavního představitele neznámého muže (Ivan Kraus). (JoranProvenzano)

Reklama

Reklama