Reklama

Reklama

VOD (1)

Příběh se odehrává během šedesátých let. Mladý učitel nastupuje na místo vychovatele v jednom pražském ústavu ochranné výchovy mládeže. Natáčení bylo v roce 1968 zastaveno a ke konečnému sestřihu natočeného materiálu došlo až počátkem roku 1989. (oficiální text distributora)

Recenze (160)

MM11 

všechny recenze uživatele

Ten trend (parazitovat na skutečném problému natočením zaujatého a nic neřešícího filmu) je poněkud otravný. Na druhou stranu od mistra v ohýbání politických i jiných názorů Hynka Bočana to absolutně nepřekvapí. Deziluze s prašivého prostředí okraje společnosti vyjadřuje film skrz partičku sígrů nejhorší kategorie (role pro Krampola se Sloupem na tělo) a jejich nezkušeného příchozího učitele. I jeho samotná motivace je pochybná, ale on coby nezaujatý pozorovatel pouze vychází vstříc neodvratitelnému konci, kterým Bočan prokázal neschopnost. Proč neukázal líheň těchto vyvrhelů? Proč nenavrhl nějakou skutečnou cestu? Proč udělal z okolního světa jen černobílou šablonu? Zůstalo mrazivé prostředí, dobrá hudební smyčka a pocit záměrné manipulace. Na novou vlnu dost málo. ()

slunicko2 

všechny recenze uživatele

Depresivní pohled na Československo krátce po vybudování socialismu. 1)  Síla snímku není v ukázaných poměrech v pasťáku ani v ději. Chovanci nejsou žádné oběti a pokud jde o děj, mohl by se klidně odehrát i dnes. Film je přesvědčivý, protože do svého záběru zahrnuje i "civilní" poměry, které si, věru, s životem U dobrého pastýře příliš nezadají. Úroveň restaurací, čistota ulic, vzájemné chování lidí k sobě. Když lidé prchají, prchají za hranice, protože vědí či alespoň tuší, že v zemi je to všude stejné. Vlastně není příliš rozdíl mezi životem ve vězení a mimo něj, je tam jen různě odstupňovaná míra povoleného autonomního chování. Jinak jsou všude zámky, zákazy a svazující pravidla, ve škole stejně jako v pasťáku. Začíná to už přidělováním práce na úřadě. Ani úředník sám není schopen či ochoten říci učiteli pravdu o tom, kam ho posílají. To nejsou rozjásaná padesátá léta, to je trpké rozčarování z panujících poměrů._____ 2)  Film ve své snaze o uměleckou pravdu a nadsázku místy nepůsobí příliš realisticky. Venkovní poměry jistě nebyly tak extrémně zlé. Nebyl každý v situaci bezmocného učitele. Poměry v pasťáku mi přijdou kašírované. A určitě se v pasťáku neskrývali chovanci, kteří by byli starší než jejich vychovatelé._____ 3)  A tím se dostáváme k obsazení. 23letý Ivan Vyskočil (nový vychovatel) podal na můj vkus poněkud rozpačitý výkon. Ovšem co měl dělat s faktem, že šéfovi jemu svěřených chovanců Holubovi, Jiřímu Krampolovi, je 31 let a vypadá na ně. Václavu Sloupovi (chovanec Topol) je dokonce 33! Renému Gabzdylovi (Holubova ochranka) bylo 26 let a našel bych i pár dalších ze stejné věkové skupiny. Co to je, řeknete, na 83letého Františka Kováříka (učitel). Ten ale nehrál chovance polepšovny. Ještě bych se zmínil o pěkném 20letém Martinu Hronovi (nováček František)._____ 4)  31letý Hynek Bočan už měl za sebou pár zajímavých filmů. 35letý Karel Misař s praxí vychovatele v polepšovně v Praze jistě věděl, o čem píše. 35letý kameraman Jiří Šámal pak pěkně doplňuje tuto generační filmovou výpověď._____ 5) Věk protagonistů uvádím k roku natáčení - 1969._____ 6)  Film podle Filmového přehledu natáčeli od 7.10.1969 do 15.1.1970, kdy byly práce zastaveny. Premiéra se tak po dokončení prací konala podle Filmového přehledu až 1.12.1990._____ 7)  Filosofii filmu dokonale vystihuje Werichova písnička o Hodném štěněti z filmu Nebe na zemi. Narodilo se štěně, lidí se nebálo, se svým stínem na stěně to štěně celej den si hrálo. A když povyrostlo víc, protáhlo si nohy, vydalo se do ulic, do vesnic vočuchávat rohy. Čuchá tady, čuchá tam a ocasem vrtí. Uviděl ho jeho pán - grobián, rozvzteklil se k smrti. Aby pes znal celou ves, to jsou ňáký mravy, takovej všetečnej pes na řetěz, to mu mravy spraví. A tak na řetěze rost, až z něj vyrost hafan, jednou mu pán dával kost pro radost a byl zle porafán. Jak to, že ten pes kouše, sám sebe se tázal, dřív neublížil mouše, proč kouše, když jsem ho uvázal? Seběhla se celá ves a pánovi praví: celý svět to ví už dnes, že řetěz mravy nenapraví._____ 8)  Výstižný koment, k němuž vlastně není co dodat: tomtomtoma*****. Další zajímavý koment: mchnk*****. () (méně) (více)

Reklama

JayZak 

všechny recenze uživatele

Bezpochyby zajímavý příspěvek Hynka Bočana do zlatých šedesátých, který v kontextu naší kinematografie nemá obdoby. Na takovou depresi u nás jen tak nenarazíte. Kromě sugestivní atmosféry musím vyzdvihnout kameru, která zabíráním detailů či pohledů z první osoby zajímavě dotváří dojem. A nikdy by mě nenapadlo, že mladý Jiří Krampol může vypadat tak zlověstně :). Jediné co mi trochu nesedělo je fakt, že na celý ústav byl jediný vychovatel, což snad nebylo možné ani v tehdejší době... ()

Bart 

všechny recenze uživatele

Film, který rozhodně vybočuje z řady ve filmografii Hynka Bočana. Po shlédnutí snad každému dojde proč se téma filmu schvalovatelům nelíbilo. Soudruzi nemohli připustit, aby přišel do kin film, který zobrazuje atmosféru a stav tehdejších "pasťáků". Nehledě na to, že tehdy přeci žádná problémová mládež nebyla. Film je rozhodně pozoruhodný syrovým až depresivním obrazem preventivně výchovného zařízení. Na mne zapůsobil a některé scény (obvzlášť tu závěrečnou) si budu ještě hodně dlouho pamatovat. ()

troufalka 

všechny recenze uživatele

"Proč tam učí dospělý?" ptá se mě můj desetiletý syn. Inu proč? Protože bylo zvykem, že studenty a učně hráli třicátníci. Pokud je mi známo, polepšovny byly určeny pro nezletilé. Když se podíváme na obsazení, zjistíme, že mezi Ivanem Vyskočilem a Václavem Sloupem byl desetiletý věkový rozdíl. Vychovateli bylo 22 let, jeho chovanci 32 ... Pobyt v diagnosťáku byl do 18 let. To je jen jeden z důvodů, proč film nepůsobí věrohodně. Celkový dojem rozpačitý. ()

Galerie (5)

Zajímavosti (11)

  • Film byl tehdejšími normalizátory zařazen do tzv. černých filmů, což byly snímky, u kterých podle jejich názoru převládalo negativní líčení současnosti a jednotlivých aspektů společenského i politického života. (raininface)
  • Jiří Šámal při vyvolávání filmu rozdělil nasnímaný materiál na třetiny. První třetinu vyvolal klasicky, u druhé trval proces vyvolávání delší dobu, a film tak zhrubl a ztmavl. Poslední třetinu pak vytvořil ještě tmavší. Z toho důvodu na diváka silněji dopadá skutečně temná atmosféra filmu. [Zdroj: realfilm.cz] (pornogrind)

Související novinky

LFŠ ocení Hynka Bočana a Milana Lasicu

LFŠ ocení Hynka Bočana a Milana Lasicu

28.05.2019

Letní filmová škola Uherské Hradiště, která se letos koná v termínu 26. července až 4. srpna, přivítá dva významné představitele česko-slovenské kinematografie – režiséra Hynka Bočana a herce Milana… (více)

Noir Film Festival 2018 – Nikdo neunikne!

Noir Film Festival 2018 – Nikdo neunikne!

18.08.2018

Napínavá dramata z vězení, rebelství Samuela Fullera, charisma Roberta Ryana, bojovnost Idy Lupino, emancipace nových osudových žen, šílenství noirových psychopatů, temné příběhy ze severu Evropy a… (více)

Reklama

Reklama