Reklama

Reklama

Sociální dilema

  • USA The Social Dilemma
Trailer 2

VOD (1)

Obsahy(1)

Ve filmu na pomezí dokumentu a dramatu varují odborníci na moderní technologie před sociálními sítěmi, které sami vytvořili. (Netflix)

Videa (2)

Trailer 2

Recenze (228)

somnar 

všechny recenze uživatele

Na to, že se na začátku bývalí zaměstnanci Facebooku a Googlu chvástají, že o účasti v dokumentu rokovali s právníky, to opravdu neobsahuje žádná nová, konkrétní, potenciálně výbušná odhalení. Spíš to opakuje, že na sockách jsme produkt, nikoliv zákazníci, a že se uzamykáme v názorových bublinách bezpodmínečných souhlasů, které nám přinášejí rychlou validaci, bez níž upadáme do depresí. A taky že fake news lámou demokracii. Asi je to všechno fajn znovu zmínit, jen by to nemuselo obsahovat ty hrané pasáže jak z animáku V hlavě, v nichž "velín" sociálních sítí manipuluje s uživatelem. Trochu povrchní popík. ()

liborek_ 

všechny recenze uživatele

Sociální dilema nepřináší vůbec nic nového. Že uživatelé sociálních sítí jsou sami produktem a kam takový "business model" povede, bylo těm důvtipnějším zřejmé od samého počátku, nejpozději však od skandálů spojených s Cambridge Analytica. Celý problém spočívá především v tom, že se do hybatelských pozic dostali inženýři. Z němčiny na to máme nádherné slovo: Fachidiotismus. Řešení úzce zaměřených technických problémů bez širšího pohledu (sociálního, kulturního, etického...) příp. bez náležité regulace nemůže vést k ničemu jinému, než co alarmisticky zobrazuje tento film. Ostatně o tomto strašáku psal před více než 70 lety (tj. už dávno před vynálezem internetu) např. Josef Šafařík ve svých listech Melinovi: "Jeden z nejpopulárnějších receptů dneška zní: Více technizace, více technického myšlení! (...) Jsme technickým myšlením a nazíráním prosycení do té míry, že již bezmála ničemu přírodnímu a přirozenému nerozumíme." Pokud čistě technicky a neregulovaně optimalizujeme zisk (přičemž nástrojem i produktem je manipulace uživatele), nedivme se rostoucí polarizaci společnosti, nárůstu psychických problémů souvisejících s komplexem méněcennosti, nárůstem sebevražd atd... Tvrzení jednoho ze zpovídaných ex-insiderů, že "toto nás vůbec nenapadlo" je proto charakteristické pro vládu inženýrů: Nemají žádný vzoreček na vztah mezi technickým optimem a mravností. Takový vzoreček ani existovat nemůže, protože algoritmus nepozná pravdu (jak ve filmu správně zaznělo). Ovšem i o tomto psal zmíněný Šafařík před více než sedmdesáti lety: "Hodnoty technické nejsou pravdivé nebo nepravdivé, dobré nebo špatné, krásné nebo ošklivé, jsou správné nebo nesprávné pro (...) konstrukci lešení (...), pro 'zde' a 'nyní' divákovo." Film podává dost přesný popis problému, ale činí tak kontraproduktivně. Namísto většího důrazu na celostní pohled (sociologický, psychologický, filosofický, historický) a slovo nezávislých odborníků je těžiště dokumentu ve zpovídání bývalých členů managementů sociálních sítí, kteří se nějakým způsobem vyviňují... Namísto komplexní diskuze o problému se divákovi hrozba přibližuje podivnou až trapnou dramatizací, v níž jsou algoritmy personifikovány (v jedné scéně si dokonce jeden algoritmus absurdně položí etickou otázku - jak už víme, algoritmus nic takového nikdy umět nebude). V konečném důsledku (a fakt, že film je z produkce Netflixu, je třešnička na dortu) používá tento dokument podobné techniky manipulace k udržení pozornosti, jako kritizované sociální sítě. Snad může přiblížit existující hrozbu masám uživatelů sociálních sítí, ale dost pochybuju o tom, že by to mělo (bude mít), nějaký reálný dopad na zlepšení. ()

Reklama

Ondatra 

všechny recenze uživatele

Pamatuju si, že na tenhle dokument jsme koukali už na základní škole a potom i na střední škole a fakt to má něco do sebe, zvlášť v dnešní době. V 21. století, době kdy se dostávají do popředí moderní technologie, umělá inteligence a sociální sítě, bychom si rozhodně měli dávat obrovský pozor na to, co dáváme na internet, kde všude zveřejňujeme fotky a všemožná data nebo jak se celkově chováme na internetu. Proto by dokument měl vidět každý člověk, který používá internet a měl by se nad tím zamyslet. V dokumentu je spoustu expertů, specialistů nebo zkrátka vývojářů, kteří se snaží vysvětlit, jak jednoduché je oblbnout člověka na internetu nebo přizpůsobit jeho stránku a algoritmus. Líbilo se mi i ukázání do zákulisí algoritmu, když člověk například kouká na TikTok, tak mu tam schválně vývojáři hodili reklamu, aby prodloužili jeho sledovanost. Celý dokument je natočen tak, aby člověka nenudil a myslím si, že přitáhne pozornost všech věkových skupin ať už dětí, dospělých nebo důchodců. Z tohoto dokumentu jsem si odnesl spoustu informací a dlouho jsem neviděl takhle skvělý dokument, který by mi doslova změnil pohled nebo vnímání na internet a sociální sítě. Moc takových dokumentů není a proto bych mu dal solidních 8/10 ()

oveckaoa 

všechny recenze uživatele

Určitě zajímavý dokument k zamyšlení ani nemám nějak co zde k tomu napsat moc. Problém bych viděl v tom, že jsou v dnešní době lidi rozežraní nestačí jim mobil za 3000 ne oni musí mít za 15000 s kamerou 50 foťáky a bůhvíčím ačkoliv to vůbec k životu nepotřebují a pak, když ho mají tak to využívají a dopadne to tragicky. Chyba je i v rodičoch , že si to nedokážou pohlídat pak se někdo diví, že jejich 13 letá holka si píše s pedofilem a oni o ničem neví tady není chyba v facebooku, twitteru, instagramu a kdoví čemu dalšímu, ale pouze v nich a ní. Jedny z nejhorších jsou úplně ti lidi co třeba na mail jim někdo napíše, že je v Kubě a vězní ho v Guantanámu a půjde s ním na rande ať mu pošle 150 milionů na úplatek strážným, aby ho pustily a on to fakt pošle to už je úplná zoufalost a úplně marní jsou ti co ten mobil nedokážou odložit ani na hodinu (v práci takového máme a předtím tam byl ještě úplný zoufalec) nebo ti co musí postovat na facebook snad i to, že se vyserou a ptají se jestli mají spláchnout nebo ne?. Já osobně mám pouze facebook fotku tam mám ze střední a měnit ji nemíním i když mě s tím facebook věčně otravuje a jediné co si tam dávám jsou sdílené vtipy a videa a zprávy co naleznu na netu. Ohledně těch sebevražd já zastávám názor, že žádný chlap ani ženská nestojí za to, aby se kvůli někomu jiný zabíjel na světě jsou milionu jiných chlapů a ženských s kterými by mohl/a být šťastný/á. 80 procent. P.s. docela sranda, že to bylo na Netflixu což je stanice, kterou na youtube reklamují ve velkém o ostatních médiích nemluvě ()

Spiker01 

všechny recenze uživatele

V poslední době strašně citlivé téma, které bude živé ještě nějakou dobu. A pokud pár lidem tenhle dokument od Netflixu otevře oči, jedině dobře. Osobně jsem se nechtěl nést na vlně dystopie z 1984, některé apely bývalých vysoce postavených členů korporací, které všichni známe a denně užíváme jejich produkty, mně přišly až příliš ovlivněné jejich dřívější denní rutinou a možná maličko záští. Hrané pasáže mi přišly poněkud zvláštní a příliš jednostranně strašící, v recenzích často čtu, že leckteré dokumenty bývají pouze shlukem davu mluvících hlav, ale ony ty výpovědi jsou zkrátka to nejpodstatnější. Poselství? Neklikejte na doporučená videa či příspěvky, odkládejte mobil do kouta a rovnou odinstalujte aplikace z mobilu, které vám denně berou nejvíce času. Jenže my to vlastně nechceme...7/10 ()

Galerie (6)

Zajímavosti (4)

  • Dokument si za prvých 28 dní od vydania pozrelo viac ako 38,000,000 domácností. (Real Tom Hardy)
  • Jeff Orlowski bol pred natočením dokumentu ťažkým užívateľom Facebooku. Po dotočení už, neprekvapivo, nebol. Vincent Kartheiser, ktorý stvárnil Bena, taktiež, neprekvapivo, nemá žiadne sociálne siete. (Real Tom Hardy)

Reklama

Reklama